Nők százezreit ragadja el a mexikói maffia

Mexikóban százezer fiatal nő tűnik el nyomtalanul évente. A maffia áldozatairól szól Jennifer Clement regénye.

rKissNelli
2015. 04. 08. 7:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mexikóban százezer fiatal nő tűnik el nyomtalanul évente. A legtöbbjüket prostitúcióra kényszerítik vagy a drogkereskedelemben „használják fel”. A drogbárók teljhatalma gyakorlatilag a rendfenntartó szervekre is kiterjed, így a kör bezárul. Jennifer Clement a történetek női szereplőire volt kíváncsi. Azokra, akiket rábeszéltek vagy kényszerítettek a drogcsempészetre, vagy elraboltak és eladtak prostituáltnak. Gyakran éppen akkor, amikor az Egyesült Államokba próbáltak átjutni. A szerző szépíró, három regény és verseskötetek szerzője, évekig a mexikói PEN Club elnöke volt. Szépíróként folytatta a kutatásait is, nem riporterként, és költői nyelven tárja az olvasók elé a mexikói alvilág áldozatainak sorsát.

A kiszolgáltatott főszereplők természetesként fogadják el a rejtőzködést és a menekülést. A drogbárók fekete autói már-már a mítoszok világába tartoznak, mint a mesékben a királylányok életére törő sárkányok. Királyfiak és királyok viszont nincsenek. Az egyetlen apa, aki szereti a lányát, a drogbárókhoz hasonlóan mesei figurává válik. De ő is távol van, és szegény, az ereje így meg sem közelítheti az előbbiekét. A többi apa és férj eltűnt vagy meghalt. A szerelem pedig időszakos boldogság. Úgy foszlik szerte egy pillanat alatt, mintha soha nem létezett volna. Mint annyi minden, ez is a sors szerepét játszó hatalmak, a drogbárók és a hatóságok közbelépésével válik semmivé.

Végül csak egymásban találhatnak támogatást a nők, és Jennifer Clement regényében ez az összetartozás győzedelmeskedik. Már amennyiben győzelemnek nevezhető a döntés, hogy elszánják magukat a kivándorlásra. Ha folytatnánk a történetet, talán újra bezárulna a kör, és egy drogbáró tanyáján találnák magukat a szereplők.  Jennifer Clement nyitva hagyja a remény útját a hőseinek, ahogy ez egy mesében el is várható. A regény harmonikusan elegyíti a költői képeket és a realista ábrázolást. A hangulat kicsit emlékeztet a mágikus realizmus atyja, Gabriel García Márquez műveire. Ha akarjuk, felfedezhetjük őt a skorpiókkal teli esőerdőben, a különös álmokban, az egyszerre szenvedélyes és fásultan beletörődő főhősök alakjában.

Ladydi töredezett, költői fordulatokkal teli elbeszélése izgalmas olvasmány, de maga Ladydi voltaképpen csak megfigyelő, ürügy a történet elmesélésére. Karaktere éppúgy nem kap határozott körvonalakat, ahogy a féltestvéréé, szerelméé és a többi elveszett nőé sem. A legtöbben úgy testesítenek meg egy-egy abszurd és szomorú sorsot, mintha egy árnyjáték figurái lennének. Felvillannak, aztán el is tűnnek. A regény szereplői közül egyedül Ladydi édesanyja igazán emlékezetes. A halvány alakokért a szöveg hangulatteremtő ereje kárpótolja az olvasót.

(Jennifer Clement: Elveszett lányok országa, Libri Kiadó, 2015, 262 oldal.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.