A gyéren világított színen, akár padlásszoba is lehetne, szögletes könyvoszlop, mintha kémény törne utat magának a tető felé. Néma, feszült csönd, majd hatalmas robaj: a látszólag konzisztens halom ledől, s egymás hegyén-hátán, rézsút találnak új helyet maguknak a kötetek a padló közelében. Erős kezdet, amelyet csak fokoz az alig méltatlankodó, inkább beletörődő, lemondó hang, amely az első sorban helyet foglaló Faustból (Máté Gábor) szakad fel.
Schilling Árpád főhőse kiégett, az élet, a tanítás próbatételeitől, a világtól megcsömörlött értelmiségi, erkölcstelen férfi, hitről filozofáló kétkedő, rosszkedvű ateista, akit Isten létezése legföljebb mint bölcseleti kérdés, logikai feladvány érdekel. Mindez lehetne megfelelő kiindulópont, ám a rendezői koncepció ennek nyomán haladva az eredeti mű transzcendens alapjait negligálja, kiüresíti, csupán keretként használja; hasonló minőségű fundamentumot képtelen helyette nyújtani. Ez a születési rendellenesség eleve kudarcra ítéli az előadást, a Goethe-opussal való érvényes, eredményes kísérletet. Schilling feltehetően ezt felismerve ugyan elszakad az eredeti drámától, ám a maga teremtette űrt leginkább látszatcselekménnyel tölti ki.
Mephistopheles (Kulka János) színre lépése után, Faust „kicsoda vagy tehát?\" kérdésére elhangzik az ismert bemutatkozás, s vele a tézis, amely egyik alapköve a műnek: „Az erő része, mely örökké rosszra tör, s örökké jót mivel.\" Kulcsmondat ez, amely metsző tömörséggel fejezi jó és rossz viszonyának azt az értelmezését, amely a kettőt különös, elválaszthatatlan szimbiózisban látja. Nem sokkal halála előtt, 1804-ben kelt levelében, más hangszerelésben ugyan, de maga Goethe is felveti nagyjából ugyanezt: „amit indokoltan is hamis törekvésnek nevezhetünk, az egyén számára nélkülözhetetlen kerülő a célhoz vezető úton...\" Az értelmezés eredője – ugyan a hozzá kapcsolódó, formálódó, a jeles teológus, Origenész által képviselt nézeteket a kanonizált kereszténység néhány évszázaddal Krisztus születése elvetette – feltehetően nehezen megragadható egyetemes emberi tapasztalat, amely a barokk nagy misztikusát, Avilai Szent Terézt is foglalkoztatta: „Ó, ti ellentéteket egyesítő nagy kötelmek! Mért lazultok? – kérdelek. Erőt kaptam tőletek, hogy a rosszban jóra leljek...\"
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!