Recycling: öreg, hibás, de így imádjuk

Molinótáska, kerékagylámpa – mert nem kell mindent azonnal kidobni. Íme az újrahasznosítás művészete.

Kuslits Szonja
2015. 04. 30. 15:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Venni menni, költekezni, felhalmozni, mindig újat, jobbat, modernebbet. A korábban akár évekig, évtizedekig használt, megbízható termékek (például Hajdu mosógép) utódai mára gyorsan elromlanak, vagy ha működésükben nincs is probléma, a marketingkommunikációs szakemberek egy szempillantás alatt elhitetik a fogyasztókkal, hogy valójában nem is élet az élet a legújabb szuper áru nélkül.

„Mert megérdemlem” – szólal meg ilyenkor a kisördög az emberek fejében, ez a két szó pedig nagyszerűen reprezentálja a fejlett társadalmak fogyasztói kultúrájának mozgatórugóját. Ebben a csillogó-villogó termékáradatban egyre súlyosabb problémákat okoz a felhalmozott szemét, melyet a feleslegessé vált, megunt vagy már leselejtezett tárgyak okoznak. Erre a problémára próbál reagálni alkotásaival Nagygyörgy Anna lakberendező, tervező, valamint Sipos Anna és Földi Barbara a ReCreativity társadalmi vállalkozás megálmodói. A budapesti Kaptár közösségi irodában május 22-ig tekinthetők meg a szemétből újjászületett tárgyak, melyek gyakran fél év munkáját dicsérik. A két kiállító külön utakon jár, de közös bennük a szándék, hogy környezettudatosságra tanítsanak.

Nagygyörgy Anna (Zenmaze Design) kiállított tárgyait férje mutatta be. Mint elmondta, Anna munkái arra hívják fel a figyelmet, hogy régi dolgainkat – legyenek azok tárgyak vagy emberi kapcsolatok – ne „jobbra” cseréljük, hanem némi erőfeszítéssel, kreativitással újítsuk meg. Felesége tárgyai azt üzenik, hogy jó elfogadni a valóságot, nem szükséges mindent (és mindenkit) rögtön kihajítani, ha már nem tölti be maradéktalanul az eredeti funkcióját. A most bemutatott tárgyak többsége biciklialkatrészekből készült. Az alapanyagon lévő töréseket, sérüléseket a dizájner nem tünteti el, mert a cél annak megmutatása, hogy egy tárgy a tökéletlenségével együtt okoz örömet, szép és szerethető – hangzott el a megnyitón.

Az MNO kérdésére Nagygyörgy Anna elmesélte, hogy tulajdonképpen már gyerekkorától foglalkozik a környezettudatossággal; a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen végzett közgazdászként, majd egyre erősödött benne a lakberendezés és a tárgyalkotás iránti szenvedély. Japán–magyar gazdasági kapcsolatfejlesztéssel foglalkozott, beszéli a nyelvet és hosszabb ideig élt is a szigetországban, melynek különleges kultúrája nagy hatást gyakorolt művészetére. A japán esztétikai felfogást sajátjának érzi, megérintette a régi tárgyak tisztelete. Példaértékűnek tartja, ahogyan a kimonókat újrahasznosítják, vagy ahogyan megragasztják az eltört kerámiákat, amik így szebbek lesznek, mint valaha.

Elsőként egy biciklikerék-csillárt készített, majd tervezett egy órát, szintén leselejtezett biciklialkatrészekből; de találunk a kiállításon gyertyatartót, sakkfigurákat, colstoklámpát és fogaskoszorúkból és kerékagyakból álló asztali lámpát is. Az elkészített tárgyakban a használhatóság az elsődleges, de a designer számára az is fontos, hogy alkotásai egyszerűek és szépek legyenek. A vásárlói szó szerint szerelembe esnek a tárgyaival. Nagygyörgy Anna úgy véli, egyfajta szemlélet kell ahhoz, hogy valaki ilyen újrahasznosított dizájnterméket vásároljon. „Ha valami már nem tölti be a funkcióját, akkor általában megválunk tőle, ez ugyanúgy érvényes a tárgyakra, mint az emberi kapcsolatokra. Azt hiszem, meg lehet találni azt a szerepet, amiben újra életre kelhetnek mind az emberek, mind a tárgyak. Ebben próbálok segíteni” – meséli a tervező.

Sipos Anna és Földi Barbara ezt a szlogent találta ki szívüknek kedves márkájukhoz, a Cimbi alkotások most a Kaptár falait díszítik. A két éve indult márka tulajdonosai azonban úgy gondolták nem elég pusztán divatos dizájntáskákat árusítani, ezért létrehozták a ReCreativity társadalmi vállalkozást is, mely hazai és nemzetközi programokon népszerűsíti a környezettudatosságot és a kreatív újrahasznosítást. A kidobásra ítélt molinókból, reklámhálókból, biztonsági övekből és biciklibelsőből készült Cimbi táskák, pénztárcák, irattartók eladásából befolyt összegből tartják fenn a ReCreativityt, így nem függnek közvetlenül alapítványoktól, pályázatoktól. „A termékeink közel 97 százaléka újrahasznosított anyagokból tevődik össze, a cégeknek, akikkel kapcsolatban állunk, segítség, hogy átvesszük a feleslegessé vált molinókat, nekünk pedig kihívás játszani ezzel a tartós, masszív anyaggal” – mondja Földi Barbara.

Ahogy azt a tervezőtől megtudtuk, Európa-szerte hat-hét cég foglalkozik hozzájuk hasonlóan újrahasznosított dizájntermékek gyártásával. Ők jelenleg több workshopot is tartanak, itthon kihelyezett műhelymunkákon iskolákban, cégeknél vagy rendezvényen segítenek molinóból termékeket alkotni. „A gyönyörűség a molinóban az, hogy nincs két egyforma, így minden elkészült táska más és más, egyedi” – meséli Barbara.

Egyhetes vagy tíznapos, 30-40 fős nem formális képzéseket, környezettudatosság-növelő eseményeket is szerveznek külföldön és itthon egyaránt. A résztvevők ezeken nem csupán hulladékból készítenek használati tárgyakat, de azt is megismerik, hogy kell egy teljes műhelymunkát levezetni. A továbbadott technika által pedig más országokban is alakulhatnak hozzájuk hasonló vállalkozások. Így talán idővel nem a felhalmozás, a folyamatos, ész nélküli vásárlás lesz a trendi, hanem az újrahasznosítás és a környezettudatosság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.