Az integrációról így is lehet beszélni

Aranyos Ágota a historikus táncokról, az értelmileg akadályozott gyermekek tanításáról és az elfogadásról.

Ficsor Benedek
2015. 05. 27. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hogyan ismerkedett meg a historikus táncokkal?
– Eredetileg magyar néptánccal foglalkoztam, amellett történelem szakra jártam a főiskolára, és a történelemből elsősorban a régi korok mindennapjainak emberi története izgatott. Táncosként és a művelődéstörténet iránt érdeklődő emberként pedig egyenes út vezetett a historikus táncokhoz. Ez a nyolcvanas-kilencvenes években történt, amikor a régizene egyre népszerűbbé vált, a korabeli táncok azonban, különösen Magyarországon, még ismeretlenek voltak. Szerencsére én Bécsben, Eva Campiano táncegyüttesében tanulhattam historikus táncokat. Így indult.

– Az elejétől kezdve a tánc oktatására készült?
– A családomban a művészetek szeretete magától értetődő volt, ebben nőttem fel. Ugyanakkor a tanítás is az életem része volt, és pedagógusként végezve természetesnek tűnt, hogy a táncművészet mindkét útján elindulok: előadóművészként, illetve koreográfusként, oktatóként. A historikus zene és tánc szakmába bekerülve kaptam meghívást a Garabonciás együttestől, hogy csatlakozzam a pedagóguscsapatukhoz.

– Mely korok táncait foglalja magában a historikus tánc műfaji elnevezés, és mit táncolnak ezek közül manapság a leggyakrabban?
– A barokk táncok gesztusrendszere az, amely talán minden korosztály számára egyformán élvezetes lehet. Napjainkban ugyanakkor reneszánszát éli a reneszánsz is. Közhely, de a rohanó világunkban sokak számára nagyon vonzó belepillantani a régi korok életformáiba, megtapasztalni, hogyan éltek akkor. Ha a korszakokat nézzük, ismerünk már XIV. századi táncleírásokat is, amelyek azonban csupán egyszerű szöveges információt tartalmaznak, de a barokkból például már összetettebb rendszert is bemutató tánckönyvek maradtak ránk.

– Könnyen elsajátítják a gyerekek a régi korok tánclépéseit?
– A Garabonciás együttes munkamódszere ötvözi a historikus tánc és a pantomim világát. A mai felgyorsult világban, a felfokozott vizuális ingerek közepette nem lehet teljesen autentikus módon színpadra állítani a táncokat. Épp ezért minden táncot egy történetbe vagy játékba ágyazunk, hiszen így könnyebben megragad a gyerekekben.

– Profi táncosok lesznek a Garabonciás növendékeiből?
– Nem táncművészeket nevelünk. Nálunk az a legfontosabb, hogy a tánc szeretete, a színpadi jelenlét segítse a gyermekek személyiségfejlődését. A közösségi munka sok gyereknek hatalmas biztonságot jelent, és magabiztosságot is ad ugyanakkor.

– Honnan jött az ötlet, hogy fogyatékkal élő gyermekeknek tanítsanak táncot?
– A Garabonciás együttes otthona a IX. kerületi Ferencvárosi Művelődési Központ. A közelünkben található Friss utcai módszertani központhoz személyes kapcsolatokon keresztül először egy bemutató előadást vittünk, majd táncházat tartottunk, amin a mi gyerekeink is nagy örömmel vettek részt, nagyon nyitottnak bizonyultak. Ezek a sikeres együttlétek adták a hosszabb távú együttműködés ötletét, és így a tánc beépült a gyógypedagógiás terápiába. Saját tapasztalatainkból kiindulva egy idő után elhatároztuk, a foglalkozásokat kivisszük az iskola falai közül, hogy megmutassuk, lehet az integrációról így is beszélni. Hiszen a fogyatékkal élő gyermekek egyenrangú társai az egészséges táncosoknak, és a közönség számára valódi színházi élményt nyújtanak.

– Miben segítheti őket a tánc?
– A sérült gyermekeknél a motorikus képességek fejlesztésre szorulnak, így minden mozgásterápia, vagy akár az úszás, a lovas terápia segítségükre lehet, és hatással van a fejlődésükre. Nálunk ráadásul a tánchoz a pantomimen keresztül jutunk el. Egy mesét építünk fel, amelynek a végén, anélkül, hogy észrevennék, már táncolnak is.

– Milyen előadásokat játszanak?
– Tavaly Óramesék címmel egy tizenkét képből álló mesét adtunk elő, idén a La Fontaine történeteiből és Lully zenéjéből összerakott Állatmesékkel utaztatható előadást szerettünk volna létrehozni, hiszen az iskolákat nehéz kimozdítani, egyszerűbb, ha mi visszük a produkcióinkat.

 

– Hogyan fogadták a Garabonciás együttes tagjai a fogyatékos gyermekekkel való közös munkát?
– Nálunk nincsenek korcsoportok, hanem az adott előadásban egyszerre vannak a színpadon a 8-10 évesek a huszonévesekkel. A nagyok pedig mindig odafigyelnek, segítik a kisebbeket, az újonnan érkezőket. Ezért egy nagyfokú tolerancia alakul ki bennük az évek során. Így nem volt számukra újdonság, hogy a velük párba állított sérült társukat teljes figyelemmel kísérjék és mindenben segítsék. Elég volt tehát csak önmagukat hozni, ahogy bármely más előadásban is.

– Mit jelentenek a közös produkciók a résztvevő gyerekek számára?
– A sérült gyermekek olyan élményekkel gazdagodnak a közös munkának, az utazásoknak és a fellépéseknek köszönhetően, amelyek hosszú távon meghatározók lehetnek az életükben. Az egészséges gyerekek számára pedig az együttműködés bizonyítja, hogy egy ilyen kapcsolat semmiben sem különbözik a „normális” kapcsolatoktól. Ha a gyerekek kellően nyitottak, és így fordulnak egymás felé, akkor, ahogy a fogyatékos Friss utcai gyerekek fogalmaznak, valódi barátságok születhetnek.

– A közönség miként reagál az előadásokra?
– Ahová elvisszük az előadásainkat, ott igény van rá, így nagyon jól veszi a közönség a produkcióinkat. Sokszor hallottuk már, hogy csak az előadás feléhez érve figyelnek fel rá, hogy fogyatékkal élő gyerekek is vannak a színpadon.

– Milyen módszerrel tanítják a táncra a fogyatékos gyerekeket, van különbség az oktatásukban?
– Az előadásba bekerült gyerekek középsúlyos értelmi fogyatékosok, elsősorban Down-szindrómások, akikről tudjuk, hogy nagyon nyitottak mindenre, borzasztóan szeretnek szerepelni. Mivel azonban lassabban reagálnak dolgokra, nagy türelemre és egyszerűbb instrukciókra van szükség ahhoz, hogy megszülessen a produkció. De csak jól kell motiválni őket, és akkor csodákra képesek.

– És a közeg: a társadalom, a potenciális támogatók elég nyitottak erre az integrációra?
– Olyan összetett programokról, amellyel a Mol támogatja nemcsak a fogyatékkal élőket, de a tehetséges gyermekeket is, én nem tudok. Pedig jó lenne, ha sok ilyen lenne, nagy szükség van rá. Saját tapasztalataink is azt mutatják, hogy a közönség számára nagyon fontos, hogy az integrációnak e formájával is találkozzon. Hiszen mi nem csupán a segítségnyújtásról beszélünk, hanem megmutatjuk, hogy a fogyatékkal élők is milyen sokat tudnak adni az egész társadalomnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.