Csi Paj-si: a tájképfestő, aki pecsétet faragott Maónak

Kicselezte a halált, pecsétet faragott Maónak, de igazából mindig a festés érdekelte.

thy
2015. 05. 20. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú élet jutott Csi Paj-sinak (Qi Baishi). 1864-ben, még a császárság idején látta meg a napvilágot, és 1957-ben hunyt el, amikor már Mao rémuralma alatt – akit egyébként a festő igencsak kedvelt, olyannyira, hogy rajongását egy neki készített pecséttel fejezte ki – nyögött a hatalmas ország. Ebben nyilván annak is szerepe volt, hogy sikerült kicseleznie a sorsot.

Egy jós azt jövendölte neki, hogy 75. életévében nagy szerencsétlenség éri, ebbe a korba érve aztán 77 évesnek kezdte kiadni magát. A hosszú éveket meg is hálálta, hiszen szinte teljes életét a festészete kiteljesítésének szentelte. Eleinte bútorasztalosnak tanult, szabadidejében pedig a 17. századból származó mintakönyv, a Mustármagkert képeit másolta akkora sikerrel, hogy felfigyeltek tehetségére, és kitaníttatták.

Nemcsak festeni tanult, jártassá vált a kalligráfiában és a versírásban is. Ez a fajta összetett szemlélet, a többféle tudás és gyakorlat együttes kamatoztatása vissza is köszön hol légies, hol pedig vérbő vagy egészen játékos, esetleg időnként kimondottan realista festményein.

Témája szinte mindig a természet és apró részletei, melyek egyúttal mindig a teljességről is vallanak. És magáról az emberről, hiszen egyfelől a kínai tájképeken bizonyos elemek megfeleltethetők egyes emberi adottságoknak is – így lesz például a bambusz az erényes ember kifejezője. Csi képein is tökéletesen érvényesül az a sajátos nézőpont, amely annyira élesen megkülönbözteti a távol-keleti képalkotást a nyugatitól: mindenekelőtt az üres térrel való játék. A festő megelégszik azzal, hogy néhány lényeges vonással, akár csak nagyon apró mérettel helyezzen el a lap alján madarakat, rovarokat vagy éppen növényeket.

A természet megfigyelése nem csupán meditatív gyakorlat: a művész sohasem fest modell után. Amikor a papír előtt ül ecsettel a kezében, mindig fejből, emlékezetből dolgozik. Lendületes vonalakkal, gyorsan, mintha csak írna. Kevés, ugyanakkor nagyon kifejező szín kerülhet a lapra, s a mester a fekete és a szürke árnyalataival is képes sokszínűen fogalmazni.

A fegyelmezett emlékezet széles utat kínált Csi Paj-sinak. Vannak rajzai, melyek szinte egy fotó pontosságával örökítenek meg rovarokat, a fenyőfákról készült festményei viszont szinte már absztrakt és elnagyolt ecsetvonásokkal tüntetnek. Hosszú alkotói utazása egyre mélyebbre vitte saját kulturális öröksége irányába, hiszen Csi éppen akkor kötelezte el magát a tradicionális kínai festészet mellett, amikor kortársai figyelme a nyugati festészeti minták felé fordult.

(A természet igézete. Qi Baishi-festmények a Pekingi Művészeti Akadémia gyűjteményéből. Magyar Nemzeti Galéria. Megtekinthető június 28-áig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.