Mia Hansen-Love félt a haláltól, ezért sok filmet forgatott

Mia Hansen-Love 34 éves, de már négy filmet rendezett. A legutóbbit a kilencvenes évek elektronikus zenei közegéről.

Kárpáti György
2015. 05. 21. 16:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Első három rendezése afféle trilógiát alkotott. Miképp vezetett az útja a kilencvenes évek és az elektronikus zene felé?
– Amikor befejeztem előző filmemet, a Viszlát, első szerelemet, úgy éreztem, valaminek a végére értem. Rengeteg energiát, lelkierőt igénylő munkát jelentettek a kiélezett emberi kapcsolatokról szóló mozijaim, ezért kerestem ezúttal valami újat. Amikor a Viszlát, első szerelem vágási munkálatain dolgoztam, akkor láttam Olivier Assayas Május után című alkotását, amely nemcsak nagy hatást gyakorolt rám, hanem első alkalommal felmerült bennem a kérdés, mi lenne, ha én is készítenék egy filmet a saját nemzedékemről. A Viszlát, első szerelem ugyan az én ifjúságomról szólt, sokkal intimebb darab, de időtlenebb is, amelyben végső soron nincs jelentősége, hogy mikor játszódik. Így a Május után fiataljait elnézve határoztam el, hogy a kilencvenes évekhez kanyarodom vissza, amelyben ráadásul mi is éppoly illúzióvesztett, a politikával bonyolult viszonyban lévő fiatalok voltunk, mint akikről Assayas 1968-ban játszódó története mesélt. És amikor arra kerestem a választ, hogy mi volt számunkra akkor a legmeghatározóbb, természetszerűen adta magát a kérdés, hogy a zene, a bulizás és az éjszakai élet. Aztán ez az egész kapcsolódott ahhoz a családi élményhez, hogy a bátyám éppen próbált új életet kezdeni és felhagyni húszévnyi dj-pályafutásával. És miközben próbált első szerelméhez, az irodalomhoz és az íráshoz visszakanyarodni, rádöbbentem, hogy ha a kilencvenes évekről beszélünk, az ő története és ifjúsága sokkal meghatározóbb, mint az enyém. Így jutottam el az Eden és egy dj történetéhez, amelyet a testvérem élete inspirált. És Sven két legyet is ütött egy csapásra: velem együtt írta a forgatókönyvet, és terápiás célt is elértünk azáltal, hogy feldolgozhatta a karrierjét, azzal együtt, hogy az Eden története fikció. Utólag pedig azért sokkal több kapcsolódást látok előző filmjeim és az Eden között, mint előtte sejtettem volna.

Mia Hansen-Love

Fotó: Europress/AFP/ Rafa Rivas

– Sven elhagyta a korábban paradicsominak gondolt pályát, ezért lett a film címe Eden?
– Bevallom, a cím szinte teljesen véletlenszerűen jött. A kilencvenes években volt egy ilyen nevű újság, és amikor a bátyámmal anyagot gyűjtöttünk, ismét belebotlottunk. Annyira megmaradt a fejemben, hogy néhány hét elteltével rájöttem, ez a filmem címe.

– A bátyjának dj-ként az elektronikus zene a lételeme volt. Ez az ön ízlését is kifejezi?
– Többé-kevésbé, de inkább többé, mint kevésbé. A bátyám ezeket a zenéket hozta haza, így miközben a szüleim Schubertet és Brahmst, én house-t hallgattam. A house meglehetősen függővé tett, gyorsan rajongójává váltam, és amikor elmentem esténként klubokba a barátaimmal, úgy éreztem, azok életem legboldogabb pillanatai. És ennek a felismeréséhez az is kellett, hogy az egyik barátom miután megnézte a szomorúbb Viszlát, első szerelem című filmet, megkérdezte, hogy az életem szintén meghatározó, de vidámabb részét miért nem dolgozom fel.

– Érdekes, hogy ezt említi, mert a nagy bulikavalkád közepette mintha az Edenben is inkább egy szomorú élettörténet került volna a középpontba, és nem a vidámság, móka, kacagás hármasa.
– Sokan mondták, hogy milyen szomorú a filmem, tele melankóliával. Értem, hogy miért mondják ezt az emberek, mégis érdekes, hogy én nem így élem meg. Kétségtelen, hogy a főszereplő élettörténetében vannak drámai fordulatok, de ilyen az élet, mindenkiében akadnak nehézségek. Én valamiféle vidámságra, életigenlésre törekedtem az Edennel, és úgy érzem, ez határozottan jelen is van benne – mert az számomra elképzelhetetlen lett volna, hogy csak feketén vagy fehéren mutassak be egy történetet.

– Attól nem tartott, hogy még elég közel vagyunk a kilencvenes évekhez, s így azért olyan retrónak nem tekinthető ez az időszak, mint mondjuk további húsz év távlatából?
– Tetszett a gondolat, hogy egyszerre beszéljek a múltról és a jelenről, és hogy ez a kettő összeér napjainkban. Éppen emiatt nem hiszem, hogy húsz évvel később eszembe jutott volna erről a korszakról filmet készíteni.

– Érdekes volt látni, hogy az Edenben az elektronikus zene jeles képviselői személyesen is feltűnnek.
– Minden zenész és dj magát játssza, például Terry Hunter és Arnold Jarvis is. Örömmel vállalták a szereplést, nyitottak volt a megkeresésemre. Tony Humphrieszal azért volt bonyolultabb, mert határozott, erőteljes megjelenése ellenére nagyon gátlásos, és ezért kezdetben húzódozott a szerepléstől. De aztán ő is kötélnek állt. A legnehezebben a Puerto Ricó-i La Indiával (Linda Viera Caballero) ment, akinek a a To Be In Love száma nagy sláger volt a kilencvenes években.

– Már ötödik nagyjátékfilmjét készíti elő, és még mindig csak 34 éves. Másoknak ennyi film egy életművet jelent.
– Valóban nagy tempóban készítettem eddig a filmeket, amiben szerepet játszott, hogy régen attól féltem, fiatalon meghalok. Most úgy érzem, hogy ha hat filmet rendezek, akkor már elértem valamit, és pihenhetek egy kicsit, de addig nincs megállás.

– Nem érez késztetést újra a kamera elé állni?
– Nem akarok visszatérni a színészethez, egyrészt mert nem is hívnak, másrészt én filmrendező vagyok. Az első filmemet 25 évesen rendeztem, és nagyon érdekes, hogy miközben az életben én vagyok a világ legtörékenyebb embere, minden egy csapásra megváltozik a kamera mögött. Racionálisan nem tudom megmagyarázni, de ilyenkor hirtelen erősnek érzem magam, sosem féltem, sosem voltam gátlásos a kulisszák között. Ez az érzés nagyon motivál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.