Serena: Melodráma favágókkal és vadonnal

Ron Rash nagy sikerű nemzetközi bestselleréből készített melodrámát Susanne Bier. Sztárparádéval!

Kárpáti György
2015. 05. 28. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Susanne Bier a dán dogmamozgalom, ha úgy tetszik, dán újhullám legsikeresebb női rendezője, aki a kilencvenes években olyan filmekkel vívott ki nemzetközi elismerést, mint a Hogy szeretsz?, a Testvéred feleségét és az Esküvő után, majd 2011-ben Oscar-díjat kapott a legjobb idegen nyelvű film kategóriában az Egy jobb világért. Régóta érett már Bier dán közegből való kilépése, megtette ugyanezt a nemzetközi megméretést két kortársa, Lars von Trier és Thomas Vinterberg is – igaz, eltérő fogadtatással. Bier a Vinterberg-féle pályára állt. Míg Lars von Trier a Táncos a sötétben és Dogville – a menedék című filmekkel tartósította sztárrendezői státusát, addig Vinterberg A végső megoldás: szerelemmel és a Kedves Wendyvel! alaposan felsült, és csak tíz évvel később sikerült korrigálnia kisiklását A vadászattal.

Bier hosszasan várt a külföldi lehetőséggel, és 2012-ben forgatta le a Serenát. Bier minden szempontból alkalmas a külföldi karrierre, a Serena pedig nemcsak kiváló alapanyag – több nyelven is kapós nemzetközi bestseller –, de a kortárs amerikai mozi legnagyobb sztárjaiból kettő is megtalálható benne. Jennifer Lawrence és Bradley Cooper harmadszor szerepelnek együtt a vásznon, és a film szerencsés esetben az Amerikai botrány előtt kerülhetett volna mozikba, ám váratlanul két évre eltűnt a megjelenések közül.

A Serena szép kiállítású melodráma a nagy gazdasági világválság korából, ahol egy üzletember jó érzékkel gazdagszik meg a faiparban. Közben szerelmet is talál a szőke Serena személyében, akitől elveszti az eszét, és gyorsan feleségül is veszi, és hirtelen háttérbe szorul minden más. A barátságok mellett az üzlet is veszélybe kerül, és a szerelem önmagára nézve is meglehetősen pusztító erejűnek hat.

Ron Rush regénye emberi kapcsolatokról, drámai helyzetekről beszél az észak-amerikai vadonban, ahol olyan ritka egy finom, csinos, városi nő, mint a fehér holló. A románcot Rush jó érzékkel helyezte a gazdasági válság idejére, ezzel is fokozva a feszültséget és a konfliktusok ellentmondásosságát. Bier mindezt átteszi a vászonra, mégis hiányzik a varázs és a feszültség. Egyszerűen nincs izzás, ami egy melodrámánál előfeltétel. Bier tisztességgel elvégezte a feladatát, az Oscar-jelölt Cooper és az Oscar-díjas Lawrence is korrekt szerepében. A dán rendezőnő egyszerűen ugyanabba a helyzetbe került, mint számos, nemzetköziben először próbálkozó rendezőtársa, akik megszeppentek a nagy előrelépéstől, és túlságosan tisztelték az előttük álló kihívást, valamint az amerikai lehetőséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.