Ultron kora: ki sokat markol, keveset fog

Bár többet vártunk a Bosszúállók második részétől, még így is egy nagyon jó képregénymozit kaptunk.

Molnár Dániel
2015. 05. 06. 15:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg az új Bosszúállók-film a legnézettebb mozi a világnak azon a részén, ahol már túl vannak a premieren, a bemutató innenső oldaláról pedig az látszik, hogy a közönség nemcsak a napokat, már a perceket is számolja a hazai megjelenésig. Idő előtt megnéztük, valóban rászolgált-e az Ultron kora arra az őrült várakozásra, ami övezi.

A rövid válasz az, hogy nem egészen, bár lehet, hogy – rajongóként – én helyeztem túl magasra a lécet. Sokat gondolkodtam, vajon mi az alapvető probléma a filmmel, ami miatt nem éreztem azt, amit az első Bosszúállók után – hogy azonnal visszamegyek és megnézem megint, mert annyira jó.

Az történt, hogy az Ultron kora túl sok mindenben bír kulcsszereppel a franchise szempontjából. Egyrészt össze kell csomóznia az eddigi (főként az első rész óta futó) történetszálakat, meg kell koronáznia a karakterek saját filmjeit. Másrészt elő kell készítenie egy – az eddiginél sokkal komolyabb és grandiózusabb – új sztorit, ami a Bosszúállók harmadik részében fog kicsúcsosodni. Ezenkívül be kell mutatnia az új szereplőket, árnyalnia a régieket, és persze szórakoztatónak, látványosnak is kell lennie. Az Ultron kora pedig egyenlő hangsúlyt fektet mindenre – erre viszont nincs ideje, hiába 141 perc hosszú. Az igazság pedig az, hogy ez nem a film hibája. Az Ultron kora ugyanis nem a hab a Marvel és a Disney közös tortájának a tetején, csupán egy újabb adag csokis töltelék valahol középen, amit persze mindannyian szeretünk, de nem ezért kezdtünk el sütni.

A film a Thor (Chris Hemsworth) által újra összehívott bosszúállók portyájának utolsó állomásán kezdődik, egy Hydra-bázison Sokoviában. Amerika Kapitánynak (Chris Evans) és hőskülönítményének célja, hogy megtalálják Loki jogarát. Miután sikeresen teljesítették a feladatot, Tony Stark (Robert Downey Jr.) a relikviát megvizsgálva rájön, hogy annak erejével megvalósíthatja álmát, az Ultron-programot, melynek célja a világ biztonságának szavatolása. Ám nem sikerül minden a tervek szerint, és az öntudatra ébredt mesterséges intelligencia, Ultron (James Spader) úgy dönt, elpusztítja a bosszúállókat.

Már a film elején érezhető az a szimmetria, aminek jegyében egyenlő súllyal esnek latba a különböző történetszálak, és ami miatt a csoporton belüli viszonyok bemutatása és a távolabbi sztori megalapozása az elvárttól kevésbé valósult meg, mondhatni háttérbe szorult, mert több időt igényelt volna a látványos harcok rovására. A nyitójelenet annyira dinamikus és akciódús, hogy az utána következő 10-20 perc olyan, mintha egy helyben topognánk és semmi sem történne, pedig nem így van: akkor körvonalazódik a mozi későbbi konfliktusa. Ráadásul – bár az Ultron kora ott veszi fel a fonalat, ahol az Amerika Kapitány második részének stáblista utáni jelenete elengedte – jó néhány dolgot evidenciaként kezelnek és később sem magyaráznak meg a készítők, noha azokat még a kísérősorozatban, a Shield ügynökeiben sem bontották ki. Ez tipikus tünete az időhiánynak, ami amúgy megmutatkozik a mellékkaraktereknél és a Thor-vonal esetében is, már ami a kalapácsos félisten harmadik önálló filmjének felvezetését illeti. Az Amerika Kapitány és Vasember közti konfliktus sem kapott kellő hangsúlyt, pedig ez mindennél fontosabb lesz az Amerika Kapitány következő felvonásában, a kettő és feledik Bosszúállók-filmnek is betudható Polgárháború című moziban.

Mielőtt túlzottan is negatívba fordulna az összkép, leszögezném, hogy az Ultron kora korántsem rossz: az új főszereplőkről pont annyit tudunk meg, amennyit meg kell tudnunk, feltűnik Thanos és egy újabb végtelen kő (ezzel ráirányítva a figyelmet a majdani harmadik epizódra), elstartol a Fekete Párduc történetszála (akinek önálló filmjét 2018-ban mutatja be a stúdió), és szépen gyarapodik a szuperhősök népes tábora, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a 2016-ban érkező Polgárháború beváltsa a hozzá fűzött reményeket. És persze eszméletlen látványos és szórakoztató az új Bosszúállók, bár mérhetően komolyabb a komikumban tobzódó első résznél; kicsit kezd eltávolodni a „bugyuta képregények” stílusától a Marvel – és ez inkább előny, mint hátrány.

Bár az Ultron kora gyengébb az előző epizódnál – amiben persze a fentebb leírtak mellett szerepet játszik az is, hogy már nem hat annyira az újdonság varázsa –, a stílus kedvelői szeretni fogják, ha szemet tudnak hunyni afelett, hogy nincs minden történeti építőkockára ráírva, hogy az miért van ott, ahol – még ha jó helyre került is. A telhetetlenebb rajongók pedig – amilyen én is vagyok – várhatják a majdani DVD- és Blu-Ray-kiadást, ami a rendezői változattal jön, és talán úgy meséli el a történetet, ahogyan azt kell, még ha három órába telik is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.