Veszélybe kerülhet a kulturális örökség

Egy új törvénytervezet ellehetetlenítené a régészeti feltárásokat az autópályák építésekor.

Ficsor Benedek
2015. 05. 08. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még ki sem derült, milyen gyakorlati előnyökkel járna az L. Simon László irányításával átalakított örökségvédelmi törvény, máris itt az új javaslat, amely radikálisan megváltoztatná a régészeti feltárási munkákat. Az év elején végrehajtott módosításokkal igyekeztek kompromisszumos megoldást találni, amely egyaránt jó a kivitelezőnek, a régészeknek és az államnak is. Az átalakítás egyik legfontosabb eleme, hogy a nagy beruházások esetében az illetékes hatóság által akkreditált cégek végezhetik a feltárási munkákat, elősegítve ezzel a hatékony és szakmailag is megfelelő munkavégzést.

A probléma nem új keletű. Régészeti feltárásra általában a nagyberuházások esetében van lehetőség. Az ásatások azonban a kivitelezők szempontjából lassítják és megdrágítják a munkavégzést. Ezt igyekeztek orvosolni a hatékonyabb modell bevezetésével. Az akkreditációs folyamat még éppen csak elkezdődött, Seszták Miklós javaslata máris fenekestül felforgatná a helyzetet. Amennyiben a parlament elfogadja a törvénymódosítást, a jövőben a gyorsforgalmi utak építésekor a feltárási munkákat nem kötnék akkreditációhoz, vagyis nem feltétlenül a szakmai szempontok érvényesülnének. Ha egy útszakaszt minél hamarabb át akarnak adni, könnyen előfordulhat, hogy az nyeri el a beruházást, aki a legrövidebb határidővel vállalja, függetlenül attól, hogy felkészült-e szakmailag, vagy sem.

– A tervezet alapján elképzelhető, hogy olyan céget bíznak meg, amely más körülmények között nem végezhetne ásatást – mondta el lapunknak Lassányi Gábor, a Magyar Régész Szövetség elnöke. – Ez rémálom, különösen ahhoz képest, hogy L. Simon László miként nyilatkozott néhány hónapja az örökség védelmével kapcsolatban.

Az államtitkár tavaly novemberben a régészet teljes revíziójáról beszélt. Mint mondta, rugalmasabb és hatékonyabb örökségvédelemben gondolkodnak.

Lassányi Gábor rámutatott, a törvényjavaslat további veszélyeket is rejt magában. A régészeti próbafeltárások, valamint a tényleges feltárások idejét harminc-harminc munkavégzésre alkalmas napban határozza meg a jelenlegi törvény. Az új javaslat ezt 30-30 naptári napra csökkentené. A szakember szerint már a jelenleg rendelkezésükre álló idő is kevés, ha ezt ilyen drasztikusan tovább csökkentik, lehetetlen lesz elvégezni a munkálatokat. Egy belvízzel elárasztott területen, vagy télen, fagyott talaj esetén képtelenség betartani ezt a határidőt – vélte a szakember. A tervezet ráadásul munkajogilag is aggályos, hiszen eszerint a régészeknek harminc napon keresztül folyamatosan dolgozniuk kellene.

A javaslat legproblémásabb része azonban a váratlanul felbukkanó leletek helyzetét érinti. A szöveg szerint az előre nem jelzett tárgyi emlékek felfedezése nem hátráltathatja a munkálatokat. Magyarul, ha a kivitelezési fázisban újabb leletre bukkannak – legyen az bármilyen értékes –, akár bele is dózerolhatják a földbe, elpusztítva a teljes leletanyagot. Lassányi Gábor kifejtette, a tényleges feltárás előtt úgynevezett előzetes régészeti dokumentációt végeznek, amellyel az építési terület körülbelül 70 százaléka térképezhető fel, a maradék 30 százalék esetében azonban csak a földmunkák elindulásakor derül ki, hogy mit rejt a föld. A törvénytervezet ugyan lehetőséget adna rá, hogy egyedi miniszteri döntéssel a váratlanul felbukkant leletek esetében is elvégezhessék a feltárást, ám a döntésnek nyolc napon belül meg kell történnie. Az eljárásrend ismeretében pedig erre nagyon kicsi az esély.

– Ha szó szerint értelmezik a törvényt, az veszélybe sodorja hazánk eddig fel nem tárt kulturális örökségét  – fogalmazott a szakember. – Azokon a területeken, ahol az autópályák megépülnének, rendkívül sűrűn találhatók régészeti emlékek. Így szinte biztos, hogy a törvény elfogadása jóvátehetetlen károkat okozna. Seszták Miklós javaslata összefüggésben állhat a kormány autópálya-építési programjával. Orbán Viktor miniszterelnök a Modern városok program keretében a megyei jogú városoknak megígérte, a jelenlegi kormányzati ciklus végéig bekapcsolják a gyorsforgalmiút-hálózatba. A szakmailag indokolt, alapos régészeti feltárások pedig hátráltathatják az utak gyors megépítésének tervét.

Kíváncsiak voltunk a Miniszterelnökség álláspontjára is az ügyben, tekintettel rá, hogy Seszták Miklós tervezete tökéletesen szembemegy az L. Simon Lászlóhoz köthető új örökségvédelmi törvénnyel, ám kérdésünkre lapzártáig nem válaszoltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.