Hölgy aranyban – Félig igaz történet egy képről

Simon Curtis mozija, a Hölgy aranyban kellemes meglepetés. Helen Mirren hálás szerepet kapott.

Tölgyesi Gábor
2015. 06. 01. 7:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ausztriában nemzeti gyászt okozott 2006 januárjában a bécsi döntőbíróság ítélete, amely szerint Gustav Klimt öt jelentős festményének jogos tulajdonosa nem az osztrák állam, hanem a kilencvenéves Maria Altmann. Az ítélet jogszerűségét nem vitatták, inkább az keltett felzúdulást, hogy az állam pénzhiányra hivatkozva semmit sem tett azért, hogy a művek a Felső-Belvedere-ben maradhassanak.

Klimt képei − Adele Bloch-Bauer I-es és II-es portréja, Az almafa, a Bükkfaerdő és a Házak az atterseei Unterachban − összesen 325 millió dollárért keltek el, Adele Bloch-Bauer I-es portréjáért Ronald Lauder rekordárat, 135 millió dollárt fizetett. A pénz nagy részét az örökös, Adele unokahúga, Maria Altmann jótékony célra adományozta. Ügyvédje, Randol Schoenberg 120 millió dolláros díjazásának egy részét a Los Angeles-i Holokausztmúzeum új épületére fordította.

Európában vitán felül áll, hogy az elrabolt javakat kapják vissza tulajdonosaik, örököseik. Feltéve, hogy már nem kártalanították őket: a Lederer család követelése ellenére emiatt maradhatott a helyén Klimt Beethoven-fríze is a bécsi Szecesszió Házának falán. Klimt múzsája, Adele Bloch-Bauer végakarata ugyanakkor az volt, hogy a képek férje, Ferdinand Bloch-Bauer halála után az osztrák állam tulajdonába kerüljenek. Mégis jól döntött a bécsi bíróság? Ennek részleteibe avat be az Egy hét Marilynnel rendezője, Simon Curtis új filmje.

A Hölgy aranyban egyik főhőse, egy kaliforniai kisváros butiktulajdonosa, Maria Altmann (Helen Mirren) nővére hagyatékban talál egy levelet, amely nagybátyja, Ferdinand végakaratára tesz utalást. A másik főhős a szárnyait bontogató jogász, az osztrák zeneszerző, Arnold Schönberg unokája, Randy Schoenberg (Ryan Reynolds) − ő bírja rá Mariát, hogy indítsanak pert.

Curtis számos „flashback”-kel mutatja be − különösebb pátosz nélkül – Adele portréjának születését, a húszas-harmincas évek Bécsének nagypolgári miliőjét a Bloch-Bauer és az Altmann család mindennapjain keresztül, majd az Anschlusst és Maria menekülését férjével. A „jelenben” pedig Maria szembenézését az emlékeiben mélyre eltemetett történelemmel, s egy furcsa barátság történetét ügyvédjével. Helen Mirren kevés, ám finom eszközzel jeleníti meg a nem a jussáért vagy igazáért, inkább a saját identitásáért küzdő embert, játéka ezúttal is élvezetes, fanyar humorú figurájának szerepe hálás. Ryan Reynolds nem remekel, karaktere kidolgozatlan. Curtis restitúciós krimije csupán a végén veszít a feszültségéből.

Bécs történetét jobban ismerők állíthatják, a film bizonyos részletei hajszálpontosak. Ám meglehetősen méltánytalan, ahogy a tényfeltáró bécsi újságíró, Hubertus Czernin (Daniel Brühl) a filmvásznon feltűnik. Curtis filmjében Czernin apja náci múltját ellentételezve segíti Maria Altmann ügyét. A Profil című lap egykori kiadója ugyanakkor a valóságban a történet kulcsfigurája volt, és apja nem volt náci.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.