Innen indult, ide talált vissza André Kertész

Ha nincsenek a szigetbecsei élmények, talán nem válik a világ egyik legismertebb fotósává. A világhírű magyar fotográfus képei a Mai Manó Házban.

thy
2015. 06. 01. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Puszta gémeskúttal – ha létezik közhelyes, agyonidézett magyar téma, akkor ez az. André Kertész fotóján valahogy mégis a magányosan álldogáló tereptárgy visszafojtott drámaisága ragadja meg a néző figyelmét. Ezen a magyar tájon edzette a tekintetét az egyetemes és a magyar fotográfia egyik legfontosabb alkotója, aki azt vallotta: Szigetbecsén került igazán közel a természethez és az emberekhez, és ezt a közelséget kereste utána a világot járva is. Az urbánus, pesti Kertész itt, a vidéki rokonoknál tanult meg látni.

A kiállításon is látható, kinagyított újságmetszetek sokaságával találkozott szigetbecsei tartózkodásai során. A kiállítás egyik kurátora, Kincses Károly emlékeztetett is arra a sajtóbejáráson, hogy a 19. századi sajtótermékek míves illusztrációi olyan alaposan formálták Kertész vizuális érzékét, hogy a fotós saját elmondása szerint már nagyon fiatalon „kész volt” a kompozíciós készsége.

Ez a kiforrottság és érettség nem kopott meg az idővel, erre a kiállítás maga is számos bizonyítékkal szolgál. Az első teremben helyezte el Kincses és kurátortársa, Spéder Zsófia azokat a képeket, amik a korai, vagyis javarészt a tízes évek második felében készültek Szigetbecsén, de melléjük csempésztek olyan fotókat is, amik évtizedekkel később, Kertész hazalátogatásai során készültek a negyvenes évek végén, a hetvenes és a nyolcvanas években. Jól látható: a tekintet ugyanolyan éles, a kompozíció is ugyanúgy átgondolt, bármelyik korszakban készült fényképet nézzük. Ezt a változatlanságot különösen súlyossá teszi, hogy a néző tudja, mennyire terhelt évek, évtizedek peregtek le ez idő alatt.

Amíg Kertész szigetbecsei tájképei ezzel a sokatmondó némaságukkal tüntetnek, addig a korai években itt készült portrék, embereket megörökítő fotók nemcsak, hogy szociológiailag bírnak hírértékkel a mából visszanézve, de valamiféle időn túli meseszerűség hímpora is bevonja őket. A becsei kiskondás hetykesége, a kapu előtt diskuráló szálas parasztemberek puritán méltósága egy elsüllyedt világ vizuális emléknyomai.

A következő terem képei pedig éppen hogy az elsüllyedés pillanatképeit kínálják, hiszen a háborús évek, a boldog békeidőknek véget vető nagy háború momentumait rögzítették. Tragédia és komikum különös elegye köszön vissza azon az önkioldóval készült képen, melyen Kertész önmagát örökítette meg Lengyelországban, ahogy tisztálkodik és a tetűket öli. A fotós ezt a képet küldte be a Borsszem Jankó humoros hadi rajz- és fotópályázatára. Hogy az életkedv és életerő a halál árnyékában sem halványodik el, arról olyan képei is tanúskodnak, mint az Enyelgés a front mögött című fotó, amin egy katona pajkosan markol rá a közelében álldogáló parasztasszony hátsójára.

A kiállítás képanyagának története önmagában is regényes és tanulságos. Kertész nem sokkal halála előtt, 1984-ben Magyarországra utazott és ennek apropóján Szigetbecsére is ellátogatott, ahol az egyik ház – Kincses elbeszélése szerint elsősorban a kertben látható gémeskút miatt – elnyerte a tetszését, és ekkor született megegyezés arról, hogy ha ezt rendbe teszik, akkor saját eredeti képeiből küld majd válogatást egy későbbi emlékkiállítás céljából. Sajnos a terv megvalósulását nem érhette meg, ám végül az eredetileg megbeszélteknél számosabb képanyag és egyéb emléktárgyak kerültek a településre. A fotók másolatai ma is megtekinthetők, az eredeti képanyagot pedig gondosan őrzik. A múzeum azonban sajnos nincs eléggé a köztudatban, Kincses szerint elsősorban azért, mert a fővárosi közönség hamarabb hajlandó elmenni mondjuk a madridi Prado gyűjteményét megnézni, mintsem megtegye a Budapest és Szigetbecse közötti mintegy ötven kilométert.

A budapesti kiállítás nemcsak innen szemezget, hanem azokból a fotókból is válogat, amik Kertészről készültek ’84-es látogatása során. Ezenfelül megtekinthető az a dokumentumfilm is, mely a magyar fotóművészek és a szigetbecseiek visszaemlékezéseiből rajzolja meg a világhírű fotóművész portréját.

(André Kertész és Szigetbecse. Mai Manó Ház. Megtekinthető október 4-ig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.