Mamikon Jengibarjan szobrai sajátos egyensúlyi állapot feszültségében élnek. Súlyos, nagyméretű, tömbszerű munkái is derűt és valamiféle könnyedséget sugallnak, miközben vékony, mozgékony emberalakjai is komoly súlyt cipelnek. Van valami mágia ezekben a szobrokban: mintha mindig is a tájban álltak volna, mintha valójában a táj nőtte volna körbe őket. Mélységek és perspektívák nyílnak meg körülöttük.
„Nem szeretem a síkságot – mondja Mamikon. – A tenger, a szikla, a magasság egészen másfajta levegőt, egészen másfajta gondolkodást és éberséget hív elő az emberből.” Talán ezért is választotta egyik lakhelyéül és alkotóműhelye helyszínéül Etyeket.
Mamikon Jengibarjan szinte közvetlenül első egyéni kiállítása után pattant repülőre, egy Biblia és a munkaeszközei társaságában, hogy kijevi kitérővel Budapestre jusson. Innen Londonba szeretett volna továbbmenni, de aztán úgy alakult, hogy itt ragadt, itt született meg a fia is. A gyökereit cseppet sem felejtette el, viszont szemérmes és nem könnyen nyilatkozik arról, mit is jelent számára az örménysége. Nem akar a politika síkjával érintkezni, de a maga részéről, a maga eszközeivel nagyon is kifejezésre juttatja nézőpontját.
Amikor Etyeken beszélgettünk még tavasszal, a műhelyben már készült a száz éve történt örmény népirtásnak emléket állított szobra. Az alkotás száz vágott sárgabarackfából áll, melyek betontalapzaton állnak. Ezekre a szimbolikus fákra – a sárgabarackfa Örményország egyik jelképe is, a sziklás tájon megtermő növény, a kajszibarack latin neve Prunus armeniaca – szalagokat köthet, aki a szolidaritását kívánja kivejezni az örmény nép sorstragédiája iránt.
„De nem csak az örmény tragédiáról szól ez a szobor – hangsúlyozza Mamikon. – Az egész emberiség fájdalma minden ilyen eset, és ha ezeket a sérelmeket nem tudjuk begyógyítani, akkor újra és újra fertőzni fognak, mint egy lábon kihordott tüdőgyulladás.” Mamikon szerint a legnagyobb baj, hogy általában kerüljük a helyzetet, hogy azután hozzunk valakiről döntést, hogy a szemébe néznénk. Jó példa erre az elfogulatlanságra a kutyája, mely szelíd és végtelenül kedves teremtés, annak dacára, hogy pitbull. A szobrász a szemébe nézett, és meglátta benne a szelídséget, és új társa mind a mai napig hálásan bizonyítja, rászolgált erre a bizalomra.