Üresen kongó sámándobok Milánóban

Hivatalosan is elindult a milánói világkiállítás magyar pavilonjának programja. Bejártuk a bazársort.

Ficsor Benedek (Milánó)
2015. 06. 08. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország az első, 1851-es londoni esemény óta mindig szerepel a világkiállításokon. A folyamatos jelenlét hagyománya kötelességgel jár: ha már ott vagyunk, mutassuk meg magunkat tisztességesen! Az ipari seregszemleként indult expók a XX. század elejétől fokozatosan a nemzeti reprezentáció színterévé váltak, így a megjelenés szimbolikus tartalommal telítődött. Ezért is különösen fontos, hogy mit és hogyan fogalmaz meg magáról egy pavilon.

A sámándobként elhíresült épület reprezentációja botrányokkal terhes. A magyar pavilonra 2013 őszén kiírt pályázaton másodikként befutott tervet Szőcs Géza kormánybiztos tavaly tavaszi döntése értelmében helyezték a pályázat győztese, a Getto Tamás és Hutter Ákos által jegyzett, Malom című munka elé. Már ekkor számos építész és szakmai szervezet támadta a Sárkány Sándor ötlete alapján megtervezett, eredetileg Alakor, később Életkert néven futó pavilont.

Szűk egy hónappal az expó megnyitója előtt, idén áprilisban az épület vezető tervezői – Ertsey Attila, Herczeg Ágnes, Stocker György, Podoski György és Borsiné Arató Éva – elhatárolódtak a projekttől. Mint elmondták, kihagyták őket a tényleges tervezési folyamatból, és a megvalósult épület számos ponton eltér az eredeti koncepciótól. A botrányok ellenére a pavilon megnyitotta kapuit a világkiállítás kezdetekor.

A „Táplálni a világot, energiát adni az életnek” mottójú, május 1-től október 31-ig nyitva tartó expó a fenntartható fejlődésre, az élelmiszerek és a víz kulcsszerepére koncentrál. Ez a motívum vonul végig a Milánó északnyugati részén, 1,1 millió négyzetméteres területen felépített kiállítótéren. Összesen 144 ország vesz részt az eseményen, saját pavilonnal vagy a rizstől a kávén át a gabonáig egy-egy élelmiszert megjelenítő klaszterbe tömörülve. A nemzeti épületek mellett több cég és szervezet is képviselteti magát – különösen pikáns a McDonald’s gyorsétteremlánc jelenléte.

Az expó területe hatalmas halat formáz, amelynek gerince mentén fut végig a világkiállítás főútja. Kétoldalt pavilonok, az árnyékolókkal fedett sugárúton pedig hömpölyög a tömeg: naponta akár 250 ezer ember is megfordul a kiállításon – tökéletes fesztiválhangulatot teremtve. Mert hiába a hangzatos célok, az esemény mégiscsak népünnepély, amely elsősorban a helyieknek jelent igazi látványosságot. Ne szépítsük, a világkiállítás a helyszínről nézve gigantikus bazársornak vagy megalomán vurstlinak látszik, amelyben azonban elvétve mégiscsak értékekre lelhetünk.

A magyar pavilon a középső traktusban foglal helyet, előkelő társaságban: Nagy-Britannia kiváló és Spanyolország informatív épületei között, a Szentszék komoly üzenetet hordozó pavilonjával szemközt – a Vatikán egyébként először veszt részt expón. Minden adva van tehát a sikerhez. Valami mégsem stimmel a sok kritikát kiváltó építménnyel. És – bármilyen meglepő – nem is a neves szakemberek által giccsbe hajló építészeti paródiának titulált épület látványával van baj, hiszen ahogy egy szakíró fogalmazott a helyszínen: „vannak kínosabb pavilonok is”. A probléma az üzenet, pontosabban annak hiánya.

A bazársor kőkemény valósága, hogy a látogatót az erősebb ingerek vonzzák, vagyis ha azt akarjuk, hogy minket is megnézzen, túl kell tenni a többieken. És ha már bent van, olyat kell neki mutatni, amit máshol nem láthat. Ez az elv érvényesül az expón is. A sámándobok közé szorított halcsontváz elvész a kiállítás vizuális orgiájában – ami tekintettel a kíméletlen szakmai kritikákra, akár még pozitívumként is felfogható. A belbecs azonban már nem menthető ilyen könnyen, ott hatalmas a kontraszt a többi épülettel.

A tervek szerint az Életkert hazánk „kiemelkedően egyedi” értékeire koncentrál a természeti kincsektől a technikai vívmányokon át a kultúráig – középpontban a „legtisztább forrásból” származó vízzel. Mindebből azonban egy betévedő vendég számára alig valami jelenik meg. Vannak természetesen információs bázisok: érintőképernyős monitorok, szóróanyagok, feliratok, fotók, de ez sajnos nagyon kevés. Az expóra láthatóan szórakozni jönnek az emberek, és a zsúfoltság miatt legfeljebb egy erős impulzus befogadására van kapacitásuk helyszínenként. Ez nem feltétlenül jó, de ha már kiállítunk, el kell fogadnunk a közönség játékszabályait.

A magyar pavilon azonban az emeleti szobába rejtett sámándobok ritmusára kong az ürességtől, és itt nem a látogatók, hanem a lenyűgöző látvány hiányára gondolok. Ötlet volt bőven: paprika lóg a plafonról, és ha már paprika, bekerült két Szent-Györgyi Albert-szobor. Van csodazongora, Zsolnay-váza, fotók a falakon, amelyek többnyire vízparti közeget ábrázolnak, és van néhány információ a GMO-, vagyis génmódosítás-mentes magyar élelmiszerekről. Ám a rengeteg széttartó információ nem áll össze erős üzenetté.

A legjobb pavilonokban a közönség egy-egy nagyon leegyszerűsített szlogennel lesz gazdagabb: ezt tesszük mi a fenntarthatóságért, erről szól az országunk, mondják az arcunkba; és mi magunkkal visszük az információt. Ilyen többek között a chilei, a spanyol, az osztrák, a brit, a világhírű Foster + Partners iroda tervezte emirátusokbeli, a brazil, a lenyűgöző koreai vagy a realista vatikáni pavilon. Ezekből nem úgy jövünk ki, ahogy bementünk. Az Életkert azonban vajmi keveset tartogat az érdeklődőknek.

Pedig a vízzel – mondjuk a fürdőkultúrával – és a GMO-mentességgel nagyot lehetett volna dobni. Ezek erős üzenetet hordozhatnának, amely remekül rímel az expó mottójára. A magyar pavilon azonban ezt az üzenetet nem tudja látványossággá formálni. Az érdeklődők számára így hazánk megmarad egy értelmezhetetlen dizájnba rejtett üres konferenciateremnek. Kár érte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.