Franz Schubert, a halál és mi magunk

Tudja, miként gondolt Schubert a halálra? A halál és a lányka szimfonikus zenekari változata egy kicsit közelebb visz hozzá.

2015. 07. 20. 15:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden kor másképp viszonyul a halál kérdéséhez. Ha csak az elmúlt kétszáz évet nézzük, amelyről elég bőséges a pszichológiai irodalom és a művészeti emlék, pontosan láthatjuk, mennyire másként közelítettek a gyász kérdéséhez a különböző generációk. Schubert kora már nem az a generáció, amelyik a halottban a hőst, a halálban a pusztítót látja, de nem is az a világ, mint a miénk, amelyik nagyjából semmit sem tud kezdeni a témával, mindössze lebénul tőle.

Schuberték generációját, már túl a napóleoni háborúk zaján, de még innen a nagy európai forradalmakon, egy átmeneti, kissé melankolikus, mondhatnánk, depresszióra, befelé fordulásra hajlamos életérzés határozta meg, amelyben a halál nem a Nagy Kaszás, nem az életet derékba törő, az embert hőssé avató, vagy éppen a büntetést kiosztó apokaliptikus figura.

Éppen ellenkezőleg: bár félelmetes, mint ismeretlen, de sokkal inkább megváltást hoz az élet fájdalmára, megoldást a megoldhatatlan problémákra.

Este nyugovóra térve abban reménykedem, hogy nem ébredek fel többé, s minden reggel nekem csak a tegnapi bánatot hirdeti

– írja Schubert egyik barátjának A halál és a lányka vonósnégyes komponálása előtti tavaszon.

Ugyanebben a levélben Schubert arról is említést tesz Leopold Kupelwiesernek, hogy két vonósnégyes és egy oktett után még egy vonósnégyest tervez, ez az említett A halál és a lányka néven elhíresült d-moll kvartett, ily módon akarja „egyengetni az utat egy nagy szimfóniához”, a későbbi C-dúrhoz, amely aztán valóban kiérdemelte a „nagy” jelzőt.

Vass András, a pécsi Pannon Filharmonikusok karmestere ebből kiindulva írta át A halál és a lányka vonósnégyest szimfonikus zenekarra, historizáló stílusban, tehát néhány kivételtől eltekintve úgy, ahogy a kor bármely komponistája, illetve ahogy maga Schubert hangszerelte a szimfonikus műveket.

Egy-két dolog persze kilóg a sorból, mint a kontrafagott, amelyet Schubert sohasem használt, vagy a rézfúvósok magasabb létszáma, de ezektől eltekintve, még ha néha a hangszerelés Mendelssohnt vagy Berliozt idézi, helyenként talán Beethovent, akkor is alapvetően Schubertre asszociálunk. Vass András tehát lényegében alkotott egy újabb Schubert-szimfóniát, precíz és pontos, szakmai szempontból nehezen vitatható átirati megoldásokkal, amelyet a Pannon Filharmonikusok kitűnő érzékkel adtak elő.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy ez a szimfónia mennyire illeszkedik Schubert lelkületébe, abba az elképzelésbe, amit ezekről a motívumokról, A halál és a lányka című dalból készített vonósnégyesről a szerző gondolt. Visszatérve a fenti gondolatmenethez, a halál és annak megélése, feldolgozása annyira az intim szférába tartozik Schubertnél, hogy véleményem szerint csak és kizárólag egy néhány fős együttes tudja visszaadni a művet kiváltó alapérzést, semmiképpen sem egy túldúsított zenekar.

Számomra még Mahler vonószenekari átirata is határeset.

Ez a hatásos szimfonikus hangzásélmény sokkal inkább korunk világa, amikor a filmzenék erőteljes hangerővel visítják túl a mozivásznon megtörténő tragédiát, amikor a csend és a visszafojtott szavak helyett ezzel a hangzavarral nyomjuk el a bennünk a halállal szemben érzett küzdő érthetetlenséget és kétségbeesést.

(SchuVASSbert: A halál és a lányka – szimfonikus zenekari változat. Pannonicum, 2013.)

A halál és mi magunk

 

Kiss Eszter Veronika

 

Minden kor másképp viszonyul a halál kérdéséhez. Ha csak az elmúlt kétszáz évet nézzük, amelyről elég bőséges a pszichológiai irodalom és a művészeti emlék, pontosan láthatjuk, mennyire másként közelítettek a gyász kérdéséhez a különböző generációk. Schubert kora már nem az a generáció, amelyik a halottban a hőst, a halálban a pusztítót látja, de nem is az a világ, mint a miénk, amelyik nagyjából semmit sem tud kezdeni a témával, mindössze lebénul tőle.

Schuberték generációját, már túl a napóleoni háborúk zaján, de még innen a nagy európai forradalmakon, egy átmeneti, kissé melankolikus, mondhatnánk, depresszióra, befelé fordulásra hajlamos életérzés határozta meg, amelyben a halál nem a Nagy Kaszás, nem az életet derékba törő, az embert hőssé avató, vagy éppen a büntetést kiosztó apokaliptikus figura.

Éppen ellenkezőleg: bár félelmetes mint ismeretlen, de sokkal inkább megváltást hoz az élet fájdalmára, megoldást a megoldhatatlan problémákra.

„Este nyugovóra térve abban reménykedem, hogy nem ébredek fel többé, s minden reggel nekem csak a tegnapi bánatot hirdeti” – írja Schubert egyik barátjának A halál és a lányka vonósnégyes komponálása előtti tavaszon.

Ugyanebben a levélben Schubert arról is említést tesz Leopold Kupelwiesernek, hogy két vonósnégyes és egy oktett után még egy vonósnégyest tervez, ez az említett A halál és a lányka néven elhíresült d-moll kvartett, ily módon akarja „egyengetni az utat egy nagy szimfóniához”, a későbbi C-dúrhoz, amely aztán valóban kiérdemelte a „nagy” jelzőt.

Vass András, a pécsi Pannon Filharmonikusok karmestere ebből kiindulva írta át A halál és a lányka vonósnégyest szimfonikus zenekarra, historizáló stílusban, tehát néhány kivételtől eltekintve úgy, ahogy a kor bármely komponistája, illetve ahogy maga Schubert hangszerelte a szimfonikus műveket.

Egy-két dolog persze kilóg a sorból, mint a kontrafagott, amelyet Schubert sohasem használt, vagy a rézfúvósok magasabb létszáma, de ezektől eltekintve, még ha néha a hangszerelés Mendelssohnt vagy Berliozt idézi, helyenként talán Beethovent, akkor is alapvetően Schubertre asszociálunk. Vass András tehát lényegében alkotott egy újabb Schubert-szimfóniát, precíz és pontos, szakmai szempontból nehezen vitatható átirati megoldásokkal, amelyet a Pannon Filharmonikusok kitűnő érzékkel adtak elő.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy ez a szimfónia mennyire illeszkedik Schubert lelkületébe, abba az elképzelésbe, amit ezekről a motívumokról, A halál és a lányka című dalból készített vonósnégyesről a szerző gondolt. Visszatérve a fenti gondolatmenethez, a halál és annak megélése, feldolgozása annyira az intim szférába tartozik Schubertnél, hogy véleményem szerint csak és kizárólag egy néhány fős együttes tudja visszaadni a művet kiváltó alapérzést, semmiképpen sem egy túldúsított zenekar.

Számomra még Mahler vonószenekari átirata is határeset.

Ez a hatásos szimfonikus hangzásélmény sokkal inkább korunk világa, amikor a filmzenék erőteljes hangerővel visítják túl a mozivásznon megtörténő tragédiát, amikor a csend és a visszafojtott szavak helyett ezzel a hangzavarral nyomjuk el a bennünk a halállal szemben érzett küzdő érthetetlenséget és kétségbeesést.

(SchuVASSbert: A halál és a lányka, szimfonikus zenekari változat. Pannonicum, 2013.)

A halál és mi magunk

 

Kiss Eszter Veronika

 

Minden kor másképp viszonyul a halál kérdéséhez. Ha csak az elmúlt kétszáz évet nézzük, amelyről elég bőséges a pszichológiai irodalom és a művészeti emlék, pontosan láthatjuk, mennyire másként közelítettek a gyász kérdéséhez a különböző generációk. Schubert kora már nem az a generáció, amelyik a halottban a hőst, a halálban a pusztítót látja, de nem is az a világ, mint a miénk, amelyik nagyjából semmit sem tud kezdeni a témával, mindössze lebénul tőle.

Schuberték generációját, már túl a napóleoni háborúk zaján, de még innen a nagy európai forradalmakon, egy átmeneti, kissé melankolikus, mondhatnánk, depresszióra, befelé fordulásra hajlamos életérzés határozta meg, amelyben a halál nem a Nagy Kaszás, nem az életet derékba törő, az embert hőssé avató, vagy éppen a büntetést kiosztó apokaliptikus figura.

Éppen ellenkezőleg: bár félelmetes mint ismeretlen, de sokkal inkább megváltást hoz az élet fájdalmára, megoldást a megoldhatatlan problémákra.

„Este nyugovóra térve abban reménykedem, hogy nem ébredek fel többé, s minden reggel nekem csak a tegnapi bánatot hirdeti” – írja Schubert egyik barátjának A halál és a lányka vonósnégyes komponálása előtti tavaszon.

Ugyanebben a levélben Schubert arról is említést tesz Leopold Kupelwiesernek, hogy két vonósnégyes és egy oktett után még egy vonósnégyest tervez, ez az említett A halál és a lányka néven elhíresült d-moll kvartett, ily módon akarja „egyengetni az utat egy nagy szimfóniához”, a későbbi C-dúrhoz, amely aztán valóban kiérdemelte a „nagy” jelzőt.

Vass András, a pécsi Pannon Filharmonikusok karmestere ebből kiindulva írta át A halál és a lányka vonósnégyest szimfonikus zenekarra, historizáló stílusban, tehát néhány kivételtől eltekintve úgy, ahogy a kor bármely komponistája, illetve ahogy maga Schubert hangszerelte a szimfonikus műveket.

Egy-két dolog persze kilóg a sorból, mint a kontrafagott, amelyet Schubert sohasem használt, vagy a rézfúvósok magasabb létszáma, de ezektől eltekintve, még ha néha a hangszerelés Mendelssohnt vagy Berliozt idézi, helyenként talán Beethovent, akkor is alapvetően Schubertre asszociálunk. Vass András tehát lényegében alkotott egy újabb Schubert-szimfóniát, precíz és pontos, szakmai szempontból nehezen vitatható átirati megoldásokkal, amelyet a Pannon Filharmonikusok kitűnő érzékkel adtak elő.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy ez a szimfónia mennyire illeszkedik Schubert lelkületébe, abba az elképzelésbe, amit ezekről a motívumokról, A halál és a lányka című dalból készített vonósnégyesről a szerző gondolt. Visszatérve a fenti gondolatmenethez, a halál és annak megélése, feldolgozása annyira az intim szférába tartozik Schubertnél, hogy véleményem szerint csak és kizárólag egy néhány fős együttes tudja visszaadni a művet kiváltó alapérzést, semmiképpen sem egy túldúsított zenekar.

Számomra még Mahler vonószenekari átirata is határeset.

Ez a hatásos szimfonikus hangzásélmény sokkal inkább korunk világa, amikor a filmzenék erőteljes hangerővel visítják túl a mozivásznon megtörténő tragédiát, amikor a csend és a visszafojtott szavak helyett ezzel a hangzavarral nyomjuk el a bennünk a halállal szemben érzett küzdő érthetetlenséget és kétségbeesést.

(SchuVASSbert: A halál és a lányka, szimfonikus zenekari változat. Pannonicum, 2013.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.