A leadben említett mém jutott eszembe, amikor az Önkívület című thriller alapötletével szembesültem. Tarsem Singh filmjében ugyanis gazdagabb ügyfelek számára elérhetővé vált egy vedlés nevű technika: halálos betegség esetén lehetőségük van átültettetni tudatukat egy fiatalabb testbe, hogy így még több év és lehetőség adasson meg számukra. A csavar viszont ezután jön: az új testbe költöző Damiant (Ben Kingsley/Ryan Reynolds) ugyanis kínozni kezdik új testének emlékei, és rádöbben, hogy a korábbi állításokkal szemben nem épp laboratóriumi körülmények között építették meg lelkének új hordozóját.
A sci-fi/thriller innentől átvedlik egy etikai kérdést boncolgató akciófilmmé, amelyben a férfi egyszerre viaskodik a korábbi és az előző tudattal, és menti meg folyamatosan egy nő és annak kislánya életét. Akiket a technika kifejlesztői mindenképp el akarnak tenni láb alól, mivel rádöbbentek a tudósok szörnyű titkaira.
Vegyük át még egyszer: a futurisztikus elképzelés szerint lehetővé vált a tudat áthelyezése egy másik testbe, közvetlenül annak tudata mellé, miközben mondjuk az nem megoldható, hogy szimplán csak átültessék az egyikük agyát a másik testébe. Az egyébként megvolt, hogy egyes idegsebészek szerint már két éven belül lehetővé válik a komplett fejátültetés? Ilyen merészet azért nem képzeltek ennek a filmnek az alkotói, beérték annyival, hogy gyógyszerek segítségével váltogatható párhuzamos tudatokat lehet létrehozni egy amúgy egészséges testben. Persze, egy szimpla fejátültetés megspórolt volna közel két órányi üldözéses-kaszabolós akciódrámát.
Az elvi kérdés persze elsősorban így volt feltehető, miszerint: meddig mennénk el azért, hogy egy kicsivel tovább éljünk, és a mi életünknek mondható-e még az, ami valójában teljes feladását jelenti a korábbiaknak? Hiszen búcsút kell venni a korábbi ismerősöktől, családtagoktól, a múlt vállalásától: mindezt azért, hogy a tudatunk tovább működjön? Kurt Vonnegut egyik legizgalmasabb műve az Éj anyánk, amelyben a főhős belemegy: amerikai kém lesz a náci Németországban, a nyilvánosság előtt egy rádiós propagandaműsor arcaként híressé-hírhedtté válva. A II. világháború után aztán várt rá az új személyazonosság és a száműzetés. Elveszítette minden barátját, ismerősét, a korábbi életét, a nyilvánosság ráadásul – joggal, hiszen az volt – náci propagandistaként is könyvelte el. Ki volt ő ezután? Mi maradt neki, elég volt-e a további élethez? Mit ér a tudat, ha a korábbi életnek búcsút kell mondani? (Ez egyébként érdekes kérdés lehet az egyes vallások kapcsán is.)
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!