Náci Rómeó, francia Júlia

Suite Francaise: rekviem egy megdöbbentő regényért és írójáért – kissé túlburjánzó romantikával megspékelve.

Kárpáti György
2015. 09. 03. 6:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Irene Némirovskyé az auschwitzi krónikák egyik legmegdöbbentőbb története, aki 1942-ben halt meg a koncentrációs táborban. A kijevi születésű, de Franciaországban élő hölgy a húszas évek végétől írással foglalkozott, legnagyobb műve pedig az a Suite Francaise volt, amely a nácik francia megszállását első kézből örökítette meg.

Némirovsky két regényt írt folyamatában az 1940–41 közötti időszakról, és a megdöbbentő benne a személyes érintettség, valamint a történések közvetlen átélése. Az írónő nem ért története végére, regénye befejezetlen maradt, miután tífuszban meghalt az auschwitzi koncentrációs táborban.

A regény évtizedekig egy kofferban porosodott, amelyet a pusztulástól megmenekült lányai őriztek meg. Amikor 2004-ben első alkalommal megjelent nyomtatásban, azonnal klasszikussá vált, és az év irodalmi szenzációjának számított. Mindez a hihetetlen történet predesztinálta a Suite Francaise-t a filmvászonra.

A hercegnő című kosztümös mozival történelmi keretek között már bizonyító Saul Dibb mindenekelőtt egy nagyon körültekintő filmadaptációt készített, minden pillanatban úgy bánik a munkával, mint a hímes tojással. Előzékenységében viszont túlbabusgatta a gyereket, amelynek következtében a szikár történelmi tények szemrevételezését megelőzi a románc.

Valószínűleg ugyanakkor ez is lehetett a cél, így a Suite Francaise a legkevésbé sem „csak egy újabb” háborús film, sokkal inkább egy „Rómeó és Júlia”-történet második világháborús díszletben való profi és akkurátus feldolgozása. A sztori gyújtópontjában ugyanis egy náci tiszt és egy francia lány szerelmének konfliktusa áll.

Mindezt olyan remek színészek interpretálásában, mint a háromszoros Oscar-jelölt Michelle Williams és Matthias Schoenaerts. Különösen utóbbi remekel a Suite Francaise-ban, szinte tapintható az az igyekezet, ahogy a színész karaktere morális dilemmáját próbálja minél átélhetőbbé tenni. Érthető, hogy Schoenaerts húzódozott a szereptől, a náci tiszt eljátszását morális kérdésnek tekintette, s a férfi és a nő kapcsolatában fellelhető humánum bemutatása ilyen tekintetben külön kihívás volt számára.

De nemcsak a két főszereplő príma, alapvetően mindenki nagyon jól statisztál a film sikeréhez. Erős is a karakterszínész-felhozatal, olyan remek brit és amerikai színészek dobták be magukat a film kedvéért, mint Margot Robbie, Ruth Wilson vagy Kristin Scott Thomas – utóbbi a lány anyósát alakítja.

A Suite Francaise – amely egy zenedarab is egyben, és hangsúlyos szerepe van a történetben – zsebkendőszaggató romantikus történet, Némirovsky tán nem ilyennek szánta, de a tiszteletadásba ennyi érzelmesség még belecsúszhat. Főleg, ha a néző ezt aligha fogja bánni.

(Suit Francaise – színes, feliratos, angol-francia-kanadai-belga háborús filmdráma, 107 perc, 2015. Rendező Saul Dibb.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.