Vaszary a strandra teleportálja a közönséget

A Kogart Tihany Vaszary-kiállításán is működik a festőzseni színvarázsa. Vízpart, erotika, izmusok.

Markovics Péter
2015. 09. 03. 9:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tágabb földrajzi kitekintésben sem hosszú a listája azoknak a festőművészeknek, akik annyi bravúros stílusváltáson estek át, alkotói korszakaik mindegyikében retinába robbanó mesterművek sorát hagyva az utókorra, mint Vaszary János. Ezzel nagyot, újat nem állítunk, miként a tihanyi Kogart-házban Fürdőélet címmel, a festő vízparti, javarészt életének és munkásságának utolsó szakászát felölelő válogatás sem kísérel hasonlót azon kívül, hogy az elbaltázás esélytelenségével bemutatja azt.

Bár hosszú évtizedekig nem állt össze az oeuvre, a Magyar Nemzeti Galéria kurátorai 1961 után először 2007-ben roppant munkával, az addig lappangó számos festmény levadászása után újra összerántották az életművet, majd az idén a Virág Judit Galéria nagyszabású Vaszary-kiállításával újfent igyekezett pótolni az elmaradt éveket.

A Kogart jó érzékkel júliusra, a főszezon kezdetére időzítette a novemberig látható tematikus tárlat megnyitását Tihanyban. De így is várakozáson felül alakult eddig a látogatószám.

 

Fertőszögi Péter, a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány kuratóriumi elnöke érdeklődésünkre elmondta, missziónak tekintik, hogy a magas szintű művészetet vidékre vigyék. Igaz, hogy bár a főváros vízfejűsége marketing szempontból óriási előny a szellemi piac forgalmának élénkítésében, aligha vitatható az a törekvés, hogy a főváros mellett a művészetileg alultáplált vidéken több kultúra történjen. Csak bólogatni lehet a művészettörténész megjegyzésére, amely szerint roppant fontos, hogy a vidéki kiállítóhelyeken is rendszeresen megmutatkozzanak a festőzsenik alkotásai.

A Vaszary-oeuvre zárófejezetének bemutatására nem is kínálkozik otthonosabb helyszín a regionális kultúrközpont igényével létrehozott tihanyi épületnél, amely ugyan szűkösebb, de kiváló, falakban gazdag kiállítótérrel, koncentráltabb látvánnyal szolgálja ki a közönséget.

Ahogy Vaszary esetében lenni szokott, a színmágia itt is azonnal hat, és a Balaton partjára vagy a mediterrán plázsra teleportálja közönségét, a szinte csak alakok, mozdulatok jelzéseinek tetsző, rafinált egyszerűséggel ábrázolt fürdőzők közé.

Nem véletlen, hogy a naturalista kezdetek után a szecesszió, a szimbolizmus, az impresszionizmus, később az expresszionizmus felé fordult Vaszary. Legkedveltebb festményei idősebb korában, az 1920-as és 30-as években, az École de Paris igézetében születtek. Az utolsó, egyúttal leghosszabb korszakában megejtett nyaralásain felskiccelt vízparti impressziókat már budapesti műtermében dolgozta ki, ott azonban szabadon átalakította a rögzített látványt. Maga írta azt akkoriban, hogy a festészet elérkezett a zeneiséghez, a színek és a formák viszonyának akkordjai pedig „ott helyezkednek el, ahol a szemnek jól esik, és nem ott, ahol racionális és jelent valamit”.

A téma hozta, hogy a kiállításon látható néhány a korábbi festmények közül is, érzékletesen ábrázolva Vaszary markáns, korszakos mesterművek születését jelző stílusváltásait. A Fényes-fürdő Tatán című 1909-es kép impresszionizmusának egyik csúcsteljesítménye, az 1911-es Fürdőzők pedig Cézanne tájképeit is megidéző zseniális mozgástanulmány. Bravúros húzás, ahogy az Akt a tengerparton című festményen egy pár élénkpiros magassarkú cipővel, vagy az Itáliai emlék rúzsozott nőalakjának beúsztatásával felborítja az egyensúlyt és erotikus feszültséget teremt.

 

Bár a Kogart kiállítóterében bajosan fért volna el, fájó Vaszary mesebeli, a vízfátyolon keresztül, stilizáltan ábrázolt tengeri világot ábrázoló óriáspannójának hiánya. A legalább nyolc méter hosszú és két méter magas alkotás a festő egyetlen grandiózus, állami megrendelése volt, a tihanyi Halbiológiai (Limnológiai) Intézet tanácstermét díszítette, ám a háború éveiben elkerült eredeti helyéről, s az ötvenes években nyoma veszett. Az előtanulmányként festett, itt látható Mélytengeri világ mindenesetre bemutatja, milyen, amikor elszabadul Vaszary képzelete.

(Fürdőélet – Vaszary János strandképei a Balatontól a Riviéráig. Kogart Tihany, november 1-ig látogatható)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.