NOW Books & Music: Kiadó gerillalendületből

Gerillakiadó közösségi finanszírozásból? Igen. A Now Books & Music pont erre tesz egy próbát.

Balogh Roland
2015. 10. 25. 9:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Eleged van a hatalmas, lelketlen boltokból, a tömegtermelésből és tömegfogyasztásból? Akkor minket keresel!”

Ezzel a mottóval indított közösségi kampányt alkotói tevékenységének támogatására a most elstartolt NOW Books & Music. A kiadó ars poeticája szerint olyan független magyarországi műhely kíván lenni, amely a kortárs underground irodalom és zene tehetségeire fókuszál.

Mint programindítójukban írták, céljuk a kortárs kultúra kiemelkedő darabjainak bemutatása, az írók, a zenészek és a független boltok támogatása.

„A NOW Books & Music nemcsak a többi kiadótól független, hanem a nagy bolthálózatoktól is, amik akkora haszonkulccsal dolgoznak, hogy a végére nem marad semmi annak, aki a legtöbbet tette egy mű megszületéséért: magának a művésznek.”

A kiadó egyfajta gerillaakció, amely mögött egy ambiciózus fiatal lány áll. Décsy Eszter, aki maga is ír és többek között a Nowmagazin.hu kulturális hírportál főszerkesztője. Ha pedig gerillaakció, őt magát is kifaggattuk arról, hogy kezdeményezésével mekkora szélmalomharcot is kell vívnia a hipszterek és geekek Mekkájaként is emlegetett budapesti kultúrközegben.

– Honnan jött az ötlet, hogy amolyan közös, zenei-irodalmi kiadót csinálj?
– Szeretek jó zenéket hallgatni és olvasni, emellett alapból kiadói végzettségem van. Ebből adódóan sikerült belelátnom, hogy hogyan mennek a dolgok Magyarországon mind a zenei, mind az irodalmi művek kiadása terén, és nagyon nem tetszik az irányvonal. Így egy reggel felkeltem, és egy kávé mellett gyorsan felvázoltam a jegyzetfüzetembe, hogy mit is kellene ez ügyben tennem.

– No, és mi az, ami nem tetszik?
– A kiadók alapvetően tisztességgel állnak ugyan a zenészekhez meg az írókhoz, költőkhöz, de az eladott művekből mégis mindig utóbbiak kapják a legkevesebbet. Közben meg megy a verseny, hogy a kiadók beverekedjék magukat a nagy terjesztőláncok kínálatába, ez pedig sajnos sok esetben a minőség rovására megy.

– Te min változtatnál?
– Nekem nem célom, hogy az előbb említett versenybe belépjek. Ennél fontosabbnak tartom, hogy – noha tudom, hogy már nem az 1800-as években élünk – a digitális kiadvány, produktum mellett szép, igényes és megfogható készterméket adjunk az olvasóknak, hallgatóknak. Illetve készül 5-10 számozott, egyedi darab, amit Dávid Barbara könyvkötőművész fog megálmodni az adott műre szabva.

 

– Bármennyire nem bírom ezt a manapság unásig elkoptatott kifejezést, de akkor vehetjük úgy, hogy ez amolyan kézműves kiadó lenne?
– Én sem szeretem ezt a meghatározást, de ha a tartalmát nézzük, igen.

– Mennyi idő alatt állt össze a kész koncepció?
– Lényegében néhány hónap alatt kikristályosodott minden.

– Miért döntöttél a közösségi finanszírozás mellett? (Az ötlet az Indiegogón fut.)
– Az induláshoz kell egy összeg, amiből megvalósítható az egész, és tudtam, hogy ugyan ma már szinte mindenki a közösségi finanszírozásra pörgött rá, ám ennek ellenére is ad neki annyi izgalmat, hogy lássuk, így miként indulhatna el egy ilyen dolog.

– Egyéb finanszírozáson gondolkodtál esetleg? Mondjuk egy szponzoron?
– Igen. Nem zárkózok el semmi elől, de ez természetesen attól is függ, ki lenne az, és milyen feltételekkel. Azt ugyanis nem szeretném, ha beleszólnának a művészeti koncepcióba. Nagy multicégek viszont nem nagyon jöhetnének szóba, mert nem igazán értek egyet az általuk képviselt filozófiával. Egyéb támogatót viszont szívesen vennénk.

– Hogyan jött ki, hogy tízezer fontra lenne szükség az induláshoz?
– Úgy kalkuláltunk, hogy három mű – zenei album vagy irodalmi alkotás – komplett elkészítése, kiadása nagyjából ennyibe kerülne.

– Mi van eddig a kalapban? Milyen művek kerülnének kiadásra?
– Eddig úgy néz ki, Csepregi Jánosnak egy verseskötete, illetve az Ördöggerinc fantázianéven futó zenei-irodalmi kezdeményezés.

– Mi történik, ha lejár a kampányotok az Indiegogón, és nem gyűlik össze a rávaló?
– Akkor jön a rögösebb út, de nem adom fel. Mindenképpen szeretném megcsinálni.

– Szerinted min múlhat a siker?
– Például a sajtón. Hogy mennyire megy híre a dolognak. Én például tulajdonképpen minden, a témában érintett sajtóorgánumot megkerestem az ötlettel, de eddig egyedül ti írtatok róla.

Aki ezek után kedvet kapott, hogy támogassa a kezdeményezést, itt megteheti. Mi csak szurkolni tudunk!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.