A tárlatot a magyar származású, Franciaországban alkotott művész özvegye, Éléonore de Lavandeyra Schöffer közreműködésével, az általa a művész műtermében megőrzött művekből hozták létre. Éléonore asszony részt vett a csütörtöki megnyitón, sőt a sajtóbejáráson is. A művek között járva tettük fel neki a kérdést, elégedett-e a látottakkal.
– Nagyon elégedett vagyok, úgy érzem, a kiállítás az életművet klasszikus módon, minden részletre ügyelve mutatja be. Nagyon örülök, hogy csodálatos helyen, gyönyörű termekben mutatják be a munkákat, amelyek többsége a férjem egykori műterméből érkezett Budapestre – válaszolta a művész özvegye.
– Törekedhetett-e teljességre a bemutató?
– Egyáltalán nem, de ez aligha lenne lehetséges, hiszen Nicolas Schöffer igen sokoldalú volt, ideáit a legkülönbözőbb formában jelenítette meg, fejezte ki. Az ő életműve gondolatokon, nagy ívű látomásokon alapul, a kiállított munkák ezekről beszélnek, de sokkal több a kifejezendő gondolat, mint amennyit négyteremnyi mű hordozni képes. Gondolja csak meg, tíz könyvet írt, hogy eszméit megismertesse a világgal!
– Schöffer korai művei egyáltalán nem szerepelnek a tárlaton...
– A festészetre gondol?
– Igen, hiszen 1936-tól, amikor Párizsba érkezett, műveivel rendszeresen volt kiállításokon, képei jelentős festői pálya kibontakozását ígérték.
– A korai képek a kiállítás első termében egy képernyőn jelennek meg. Ezek a festmények ma nagyrészt múzeumokban, magángyűjteményekben vannak, például a kalocsai múzeumban is, amely már Nicolas életében megnyílt. S mivel épp most restaurálják, az újranyitás után újabb műveket fogok oda adományozni. Liege-ben is lesz egy második Schöffer-múzeum. Most folytatom a tárgyalásokat a belga állammal, az oda kerülő munkákat a megnyitásig ideiglenes helyen mutatják be.
– A kalocsai múzeum újranyitásával kapcsolatban igen jó jel, hogy újra működik a Chronos 8 című fénytorony. De mit gondol, Schöffer fény-, illetve térdinamikai művészetének a kezdeteiről? Hogyan következett be az a pillanat 1949-ben, amikor hátat fordított a vászonnak, festőállványnak, és a művészet új eszközeinek szentelte minden energiáját?
– Volt egy olyan koncepciója, hogy a festmény már mindent elmondott a korról, úgy érezte, immár nincs létjogosultsága. A festett kép a Giottótól kiindult sok évszázados értékteremtés után immár csak terápiás célokat szolgál. A művészet múltjáról és jövőjéről elmélkedve jutott el a görög szobrászathoz, s rájött, hogy a klasszikus görög szobrászat remekei azért jöhettek létre, mert olyan eszközöket, olyan vésőt dolgoztak ki, amellyel képesek voltak az anyagot tökéletesen megmunkálni. Nem a márvány anyaga, hanem a forma, az erő, az anyagban rejlő immateriális erő ragadja meg e művek nézőjét, ezen keresztül volt képes a kor művészete választ adni a kor fő kérdésére, nevezetesen arra, hogy mi is az ember lényege. A lényeg a testben lévő lélek – fogalmazták meg a filozófusok, és Schöffer rájött, hogy erre a kérdésre az új eszköz alkalmazása nélkül a kor művésze képtelen lett volna felelni. Így fordult ő is kora legújabb technológiái felé, hogy azok alkalmazásával hozza létre műveit. A technikai, technológiai újításokat az emberiség – ha a művészet nem fedezi fel azokat – legfeljebb háborús célokra vagy anyagi haszon termelésére használja fel. A művészet viszont transzcendens értékeket teremt a segítségükkel. Mi az élet? – tette fel a kérdést, s rájött, hogy tér és idő nélkül nincs élet, ahogyan nincs fotoszintézis nélkül sem. Ezek mind egymásból logikusan következő gondolatok, ugyanakkor nagy bátorság is kellett a kimondásukhoz: ő volt az első, aki megfogalmazta ezeket az igazságokat a műveiben.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!