Rocksztárként ünnepelték Morriconét az arénában

Slágerek, éteri zenék, misszió − Ennio Morricone Budapesten vezényelt fergeteges koncertet.

Tölgyesi Gábor
2016. 01. 19. 11:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kellett különösebb hírverést csapni Ennio Morricone koncertjének, ő tényleg napjaink egyik legnépszerűbb zeneszerzője: vasárnap este a több mint tizenkétezer főt befogadó sportaréna simán megtelt. Ebből adódott is némi feszültség a kezdés előtt: ennyi embert nem lehet gyorsan beengedni, a tömegrendezvények velejárója a teljes ruha- és táskavizsgálat. Ennek következménye a végeláthatatlan sor, amit akadnak, akik kikerülnék, míg mások ezt nem hagyják szó nélkül. Ám ez a legkevesebb, amiért a terroristákat utáljuk.

De fél kilenckor erre már senki sem emlékezett, Morricone ekkor már javában dirigálta Giuseppe Tornatore filmjeinek zenéit. A nyolcvanhét éves maestro a lehető legtermészetesebb módon ült fel a karmesteri pulpitusra − annak alkalmából, hogy hatvan éve szerez zenét és vezényel −, kétszáz muzsikus, a Cseh Nemzeti Szimfonikus Zenekar, a debreceni Kodály Kórus és a Csokonai Színház énekkara elé

A nyitánynak választott Senki többet kompozíciója, az Arcok és álomképek nem a filmvásznon egykor látottakat, Geoffrey Rush és Sylvia Hoeks karakterét idézték meg, a sejtelmes vonós alapok felett szárnyaló kórusszólamok éteri világba repítették a hallgatóságot. Az óceánjáró zongorista legendájának főtémája már érzékeltette a hajó ringását, amelynek gyomrában a briliáns zongoraművész muzsikustársaival játszik megkapóbbnál megkapóbb motívumokat, miután a hárfa és a hegedű szólama kivezetett a nyílt vízre, a zenei témák szabadságába.

A Harag és tarantella harcos tánca Tornatore 2009-es szicíliai családi eposza, a Baaria zenéjeként hangzott el a program szerint – eredetileg Paolo és Vittorio Taviani 1973-as történelmi drámája, az Allonsanfan muzsikája, de a Becstelen Brigantykban is feltűnik. S ha már Tarantino szóba került: nem túlzás Morricone részéről, hogy az Aljas nyolcas zenéjéért Oscart vár: az itt elhangzó, a huszadik századi klasszikusok szellemiségében íródott muzsikák bármikor megállják a helyüket a koncerttermekben.

Morricone több mint hatszázötven filmhez írt zenét, egy Morricone-maraton akár egy teljes hónapig eltarthatna, ám vasárnap este mégsem lehetett hiányérzetünk: életművének legjavából válogatott, s a legnépszerűbb rocksztároknak kijáró ünneplésben joggal volt része. Hallhattunk a slágerírói munkásságából is – A profi zenéjeként elhíresült dal, a Chi mai eredetileg az olasz énekes-színésznőnek, Milvának íródott 1971-ben −, s aligha volt olyan ember a teremben, akinek ne állt volna fel a szőr a karján a gyönyörűségtől a Sergio Leone-filmek zenéi hallatán, amelyeknél egy különleges énektechnikájú szoprán, Susanna Rigacci működött közre.

Morricone ismert csalódása, hogy Roland Joffé filmje, A misszió zenéjéért nem kapott Oscar-díjat, pedig a mezőnyben messze az ő muzsikája volt a legjobb. Nos, az életművében is messze kiemelkedik. Nem véletlenül ismételték meg a ráadásban az Úr imáját: Amint a mennyben, úgy a földön is. Morricone hitvallása: misszió.

(Ennio Morricone: 60 év zene. Papp László Budapest Sportaréna, január 17.)


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.