Úgy izgulok, mint 38 éve

Aribert Reimann Lear című operájának bemutatója az operaház Shakespeare-évadának kiemelkedő eseménye.

2016. 01. 30. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Verdit sokáig izgatta Shakespeare Lear királya, de végül mégsem fogott hozzá a hatalmas darab megzenésítéséhez, az 1600-as évek elején keletkezett tragédiának egészen a XX. század második feléig kellett várnia, amíg zene született hozzá. Aribert Reimann 1976-ban fejezte be a partitúrát, Lear című operáját 1978-ban mutatták be Münchenben Dietrich Fischer-Diskauval a címszerepben. A legendás énekesnek nem kis szerepe volt a mű létrejöttében: ő volt ugyanis az, aki rávette Aribert Reimannt arra, hogy megzenésítse a Shakespeare-drámát.

Dietrich Fischer-Diskauval ’58-tól dolgoztam együtt, zongoristaként, emellett különböző darabokat is komponáltam a számára. Ő kérdezte meg egyszer tőlem, nem írnék-e számára egy Leart, mert szívesen állna a színpadon az ő szerepében. Ez még ’68-ban történt, és azt mondtam neki, hogy nem. Akkor még nem mertem elvállalni, annyira hatalmas a darab, és tudjuk, hogy Verdi is ugyanígy egész életében foglalkozott a Lear király gondolatával, de végül mégsem fogott hozzá.

– Dietrich Fischer-Diskau nem adta föl, addig kérlelt, amíg befészkelte magát a gondolat a fejembe – fogalmaz Reimann, aki elmondja: az áttörést 1971-ben a Paul Celan-ciklusra, baritonra és zenekarra írt darabja jelentette, amelyet szintén a legendás énekes adott elő. – Akkor éreztem először, hogy meg tudom valósítani a Leart, megtaláltam azt a hangzást, ami ehhez a darabhoz kell – teszi hozzá Reimann.

A jelenleg kilenc operát jegyző német zeneszerző ekkor a harmadik operáját komponálta már, és bár mindegyikhez maga írta a librettót, mégis librettistát fogadott a Shakespeare-mű összetettsége miatt. Hárman dolgoztak együtt: Reimann, Dietrich Fischer-Diskau és a librettista, Claus H. Henneberg. Reimann 1976-ban fejezte be a partitúrát, amit aztán 1978-ban a legendás rendező, Jean-Pierre Ponnelle vitt színre Münchenben.

Azóta eltelt 38 év, és amikor azt kérdezzük Reimanntól, mennyit változott a zenei stílusa ez idő alatt, azt mondja: semmit, de az operáit nem lehet összehasonlítani. Ennek ellenére maga veti fel a legkézenfekvőbb párhuzamot: a harmadik Lear és a negyedik, 1984-es Die Gespenstersonate (magyarul Szellemszonáta) között van kapcsolat. – A Gespenstersonate egy kamaraopera, ami egyfajta reakció, önreflexió volt a grandiózus Learre. Arra voltam kíváncsi, vajon el tudom-e érni ugyanazt a tartalmat tizenkét hangszerrel – meséli. Ugyanakkor kiemeli az ez után nem sokkal írt ötödik operáját, a Troades címűt is, amelyet Euripidész Trójai nők című műve alapján komponált, és ismét nagyopera.

– Visszafordultam a nagyoperákhoz, és a Troades azért is jelentős, mert háborúellenes üzenet hordoz, és nagyon fontosnak éreztem, hogy ezt személyesen is kifejezzem – vallja a műről, amelyről megjegyzi, hogy különösen nehéz színre vinni, például azért is, mert a darab egynegyedét női kar énekli. A komponista jelenleg a 9. operájánál tart, a Medeát 2007-ben írta és 2010-ben mutatták be. Jelenleg is egy zenés színházi művön dolgozik, amiről annyit árult el: három Maeterlinck-darabot fog egybe.

A rendezésekbe Reimann nem szokott beleszólni, az ősbemutatót leszámítva távol tartotta magát a próbafolyamattól, mindig csak a főpróbán találkozott először a színrevitellel. Huszonöt nagyon különböző rendezésben futott a Lear eddig, de Reimann mindegyiket rendben találta. Ezzel kapcsolatosan úgy fogalmaz: a zene nem sérült, számára ugyanis ez a legfontosabb kritérium. Megemlíti a bécsi színrevitelt, amelyet ő maga „őrült változatként” aposztrofál. – Olyan dolgokat állítottak színpadra, amiket én zeneszerzőként sosem gondoltam volna, mégis összeállt a végére a darab, és sikerült a zenének túlélnie a rendezést – mondja.

Az ősbemutatóhoz Ponnelle viszont kért és kapott is instrukciókat tőle, neki viszont Reimann segített is, Ponnelle ugyanis rajta kívül csak a librettóra támaszkodhatott. Mostanában megnőtt az érdeklődés a kortárs operákhoz képest amúgy is viszonylag sokat játszott Lear iránt, az opera idén Párizsban is debütál, a zeneszerző arról az előadásról viszont még semmilyen részletet nem ismer.

Reimann számára egyébként a zene az első, a szöveg csak másodlagos. A mű alapkarakterét is a benyomásai határozzák meg, ennyiben számít neki a szöveg, aztán elveti a librettót, megírja önmagában a zenét, és utolsó folyamatként illeszti rá a már kész zenére a szöveget. Ilyenkor sok szövegrészt ki is dob. Úgy is fogalmaz, nem szabad beleesni abba a hibába, hogy a szöveget statikusan kövesse a komponista, és ez a hozzáállás a zene és szöveg viszonyához alapjaiban jellemzi az alkotói hozzáállását. Erős rendezéseket látott, és ahogy tűnik, kifejezetten keresi is az ilyen előadásokat, az ilyen élményei meghatározóak, sokkal jobban befolyásolják, mint a librettók. Például Franz Kafka A kastély című műve egy prózai előadásban akkora hatással volt rá, hogy elhatározta, ebből egyszer majd mindenképp operát ír. Így született meg hetedik operája, a Das Schloss.

Visszatérve a Learre, a komponálásban a cselekmény két eseménye motiválta: a vihar és az a jelenet, amikor Lear számkivetettként a pusztában ismét megtalálja önmagát mint egyszerű ember. Ez a mű két fókuszpontja, amit szerkesztésben is erős híd köt össze. A vihar vertikálisan épül fel, tulajdonképpen egy fal mintájára, negyvennyolc vonós játssza az oktáv huszonnégy negyedhangra osztott skálájából felépülő dallamot, majd amikor Lear a pusztában van, ez a fal összeomlik, és a huszonnégy negyedhangból álló skála maradványaira épül az a zene, ami akkor szól. A szerkesztés más szempontból is tudatos: minden szereplőnek a színpadon külön hangzásvilága van, s amikor ezek az emberek összecsapnak, akkor a hangzásviláguk is ütközik egymással.

Reimann a csütörtöki próba kapcsán elismerően beszélt a készülő bemutatóról. Stefan Soltész karmester már tizenkét éve Essenben vezényelte a darabot, így alaposan ismeri, és rendszeresen tájékoztatta is az idős szerzőt a próbák állásáról. Rajta és három énekesen – Tómas Tómassonon, Matthew Shaw-n és Caroline Melzeren – kívül mindenkinek új a Lear meglehetősen nehéz zenei szövete, Reimann ugyanakkor lenyűgözőnek találja, ahogy megtanulták és előadják. Kiemelte a kórust, amelyiknek különösen nehéz a dolga, mégis csodálatosan énekel. – Tegnap Eötvös Péterrel ültem egy páholyban, és mondtam neki, hogy most is ugyanolyan izgatott vagyok, mint 38 évvel ezelőtt az ősbemutatón, izgulok, hogy minden sikerüljön és hogy hogyan fogadja majd a művet a közönség.

A Magyar Nemzet január 30-i, szombati számában megjelent cikk bővebb változata.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.