Verdit sokáig izgatta Shakespeare Lear királya, de végül mégsem fogott hozzá a hatalmas darab megzenésítéséhez, az 1600-as évek elején keletkezett tragédiának egészen a XX. század második feléig kellett várnia, amíg zene született hozzá. Aribert Reimann 1976-ban fejezte be a partitúrát, Lear című operáját 1978-ban mutatták be Münchenben Dietrich Fischer-Diskauval a címszerepben. A legendás énekesnek nem kis szerepe volt a mű létrejöttében: ő volt ugyanis az, aki rávette Aribert Reimannt arra, hogy megzenésítse a Shakespeare-drámát.
Dietrich Fischer-Diskauval ’58-tól dolgoztam együtt, zongoristaként, emellett különböző darabokat is komponáltam a számára. Ő kérdezte meg egyszer tőlem, nem írnék-e számára egy Leart, mert szívesen állna a színpadon az ő szerepében. Ez még ’68-ban történt, és azt mondtam neki, hogy nem. Akkor még nem mertem elvállalni, annyira hatalmas a darab, és tudjuk, hogy Verdi is ugyanígy egész életében foglalkozott a Lear király gondolatával, de végül mégsem fogott hozzá.
– Dietrich Fischer-Diskau nem adta föl, addig kérlelt, amíg befészkelte magát a gondolat a fejembe – fogalmaz Reimann, aki elmondja: az áttörést 1971-ben a Paul Celan-ciklusra, baritonra és zenekarra írt darabja jelentette, amelyet szintén a legendás énekes adott elő. – Akkor éreztem először, hogy meg tudom valósítani a Leart, megtaláltam azt a hangzást, ami ehhez a darabhoz kell – teszi hozzá Reimann.
A jelenleg kilenc operát jegyző német zeneszerző ekkor a harmadik operáját komponálta már, és bár mindegyikhez maga írta a librettót, mégis librettistát fogadott a Shakespeare-mű összetettsége miatt. Hárman dolgoztak együtt: Reimann, Dietrich Fischer-Diskau és a librettista, Claus H. Henneberg. Reimann 1976-ban fejezte be a partitúrát, amit aztán 1978-ban a legendás rendező, Jean-Pierre Ponnelle vitt színre Münchenben.
Azóta eltelt 38 év, és amikor azt kérdezzük Reimanntól, mennyit változott a zenei stílusa ez idő alatt, azt mondja: semmit, de az operáit nem lehet összehasonlítani. Ennek ellenére maga veti fel a legkézenfekvőbb párhuzamot: a harmadik Lear és a negyedik, 1984-es Die Gespenstersonate (magyarul Szellemszonáta) között van kapcsolat. – A Gespenstersonate egy kamaraopera, ami egyfajta reakció, önreflexió volt a grandiózus Learre. Arra voltam kíváncsi, vajon el tudom-e érni ugyanazt a tartalmat tizenkét hangszerrel – meséli. Ugyanakkor kiemeli az ez után nem sokkal írt ötödik operáját, a Troades címűt is, amelyet Euripidész Trójai nők című műve alapján komponált, és ismét nagyopera.