Az apokalipszis előérzete

Ámos Imre, „a magyar Chagall” tiszteletére rendeztek emlékkiállítást a Római Magyar Akadémián.

P. Szabó Ernő
2016. 03. 11. 13:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzetközi Holokausztemlékezési Szövetség soros magyar elnöksége alkalmából nyílt meg Ámos Imre (Nagykálló, 1907, Ohrdruf-Nord, koncentrációs tábor, 1944) kiállítása a Római Magyar Akadémia galériájában. Ha úgy tetszik, nagyon is a pillanathoz kötődő, a nemzetközi szervezetek szokásához híven gondosan megkomponált programba, egyben a határokat átívelő kulturális párbeszéd folyamatába illeszkedő rendezvényről van szó. Innen nézve a kiállítás jelentőségét is növeli, hogy a 2000-ben, Göran Persson volt svéd kormányfő kezdeményezésére megalakult szervezetnek Magyarország immár másodszor lehet a soros elnöke (a tisztet 2015 nyarán vettük át, és most adjuk tovább Romániának).

Még fontosabbnak tűnik azonban a tárlat azért, mert megrendezésének alkalma és körülményei sajátos nézőpontot emelnek ki a sok közül Ámos művészetének szemléléséhez és annak a disputának a folytatásához, amely az utóbbi években elindult művészet és politika, nemzeti felelősség és történelmi szükségszerűség, magyar autonómia és külső kényszerek témakörében.

Természetesen ezeket a kérdéseket sosem lehet figyelmen kívül hagyni, ha az életműről beszélünk. Szó is esett róluk a Magyar Nemzeti Galéria 2013–14-es kiállításán, amikor Chagall életművével párhuzamba állítva kerültek közönség elé Ámos művei, ugyanúgy, mint például a budapesti Francia Intézet korábbi kiállításán, amikor a grafikákon keresztül idézték meg a magyar művész és a Vityebszkből Párizsba került példakép művészetének rokon és eltérő vonásait.

Rómában azonban, ahol a kiállítóterembe szinte berobban a nyers történelmi valóság, háttérbe szorul az a kérdés, hogy mi lett volna Ámosból, ha 1937-ben hallgat Chagallra, és Párizsban marad. A kérdés sokkal inkább így vetődik fel: milyen esélyük volt egyáltalán a túlélésre azoknak a fiatal művészeknek, akiknek a sorsát a zsidótörvények sora meghatározta már jóval a második világháború kitörése előtt?

A „boldog békeidők” hangulata (Virágáruslány, 1934; Asszonyok a forrásnál, 1935; Dédanyám tükre alatt, 1935) már a harmincas évek második felében szertefoszlik, ahogyan azt egyébként szinte napi bontásban mutatta be Radnóti Miklós felesége, Gyarmati Fanny naplója. Ámos is vezetett naplót, 1938-ban az egyik helyen így ír:

Szörnyű lelki tusákon megyek át, éjjelente felébredek, s csaknem mindig azt mondom magamnak: „Ember, ébredj fel, el kell menned innen, ez a talaj nem bírja befogadni munkáidat.”

Azután gyorsan rá kellett jönnie, hogy nemcsak a munkákat, de őt sem fogadja be ez a föld. Ez volt az az év, amikor – alig néhány hónappal a nagy párizsi találkozás után – Ámos a magyar Chagallból az Apokalipszis festőjévé vált.

De már az 1937-es Szentendre II. című kép félrevert harangja, városvédő angyala, sötét, vigasztalan háttere is sejteti az idők változását, amiről aztán sok más mű mellett az 1941-es Bezárt templom Szentendrén, illetve a Katonák Szentendrén is megrázó hatással tudósít, hogy az 1942-es Szentendre – Rab Ráby tér című munka kiszáradt fekete fái és az Árvíz Szentendrén felboruló bárkája kiteljesítse a látomást.

Ámos igazi megpróbáltatásai még csak ezután következtek, többször vitték munkaszolgálatra: az itt kapott kétoldalú tüdőgyulladásba és a flekktífuszba majdnem belehalt. 1944-ben született két legfontosabb rajzsorozata, az Apokalipszis és a Szolnoki vázlatkönyv. Előbbi még idehaza készült el, utóbbi a munkaszolgálat alatt, ahol egy kockás füzetbe rajzolt.

A füzetet 1944 októberében át tudta adni feleségének, Anna Margitnak, akivel a Lehel úti kaszárnyában találkozott, majd novemberben százada elindult az osztrák határ felé. A türingiai Ohrdruf-Nord koncentrációs táborból nem tért vissza. Megpróbáltatásairól naplósorai is beszélnek: mielőtt a munkaszolgálatos alakulatot átadták a határon a németeknek, még elénekeltették velük a Himnuszt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.