Fő művek és főemberek Párizsban

Megnyílt a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria alkotásaiból álló kiállítás a párizsi Luxembourg Múzeumban.

Tölgyesi Gábor
2016. 03. 09. 14:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a verniszázs szó francia eredetű, Párizsban nem divat a kiállítások ünnepi megnyitóját beszédekkel megzavarni. A művészettörténészek, múzeumigazgatók, polgármesterek, államtitkárok, miniszterek más francia városokban persze hódolhatnak ama szenvedélyüknek, hogy galériákban és múzeumokban tartsanak monológot kormányuk, pártjuk vagy saját maguk művészet- és kultúrapártoló elkötelezettségéről, Párizsban erre esélyük sincs.

Egy kiállítás „fogja magát”, és csak úgy megnyílik: este hatkor a nagyon fontos személyek jelennek meg a meghívóikkal, nyolckor a kevésbé, de fontosak. Így volt ez kedden este a Luxembourg Múzeum kiállításának megnyitóján is, a tárlat Budapesti fő művek címmel július 10-éig látható a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria nyolcvanöt alkotásából. Legalábbis ha lehet hinni az elbeszéléseknek.

Ugyanis bár egy tucat magyar újságírót hívtak meg a párizsi kiállítás megnyitójára, az utolsó pillanatban kiderült, a szervezők mégsem tartják fontosnak, hogy a magyar sajtó képviselői jelenlétükkel is megtiszteljék az eseményt, akik így kénytelenek voltak beérni egy kurátori tárlatvezetéssel – míg meg nem érkezett a francia közszolgálati televízió stábja.

Párizs leghíresebb múzeumai a Szajna jobb partján találhatók, a Saint-Germain és a Latin negyed között elterülő Luxembourg negyed pedig a folyó bal partján fekszik, de ez persze nem jelenti azt, hogy a Luxembourg Múzeum jelentéktelen volna. Igaz, sok útikönyv nem tesz említést róla, a turisták sem ismerik. Ám kialakult a törzsközönsége, a legutóbbi kiállítását, amely a francia rokokó képviselője, Jean-Honoré Fragonard munkáit mutatta be, 180 ezren látták.

A magyar újságíróknak tartott tárlatvezetésen is voltak már jócskán párizsiak. A múzeum a Luxembourg-palota keleti szárnyában található, amely 1750 és 1780 között Párizs első közgalériája volt. A terrortámadásokra a huszonöt hektáros Luxembourg-kertben járőröző csendőrök emlékeztetnek, illetve a múzeumba belépőket fémkeresővel átvizsgáló őrök. A látogató rögtön a galéria könyvesboltjában találhatja magát, amelyet a múzeum munkatársai magyar történelmi, szépirodalmi és gasztronómiai könyvekkel tömtek teli, valamint művészfilmek dvd-ivel.

A Szépművészeti és a Nemzeti Galéria művei nyolc teremben kaptak helyet, a kiállítás részben a már Milánóban október és február között is bemutatott műveket vonultatja fel. Annyiban is emlékeztet a Palazzo Reale tárlatára, hogy itt is Rippl-Rónai József műve nyerte el a kurátorok csodálatát: a Kalitkás nő című festménye került a plakátokra.

A koncepció részben egybecsengett a milánói kiállításéval, ám jó és rossz értelemben is tud újat mutatni. A tárlat középkoros nyitánya – Liberale da Verona Madonna-képétől a 15. századi Szent Dorottya-szoborig – lélegzetelállító, Szinyei Merse Pál, Ferenczy Károly, Rippl-Rónai és Vaszary képei is rendre megállították a látogatókat. Erőltetettnek hatott Karakterek címmel több száz év portréit egy térbe zárni, Munkácsy Mihály képeinek három teremben is helyet találni.

Kirítt a művek közül a Szimbolizmus és modernizmus című teremben az idős Liszt Ferencet ábrázoló Munkácsy-kép, és nem csak amiatt, hogy vele szemben Bortnyik Sándor futurista-kubista festményei kaptak helyet. S akárcsak Milánóban, itt is kiderült: a Liszt-portré bemutatásához a helyi kurátorok véleményét figyelmen kívül hagyva a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Baán László ragaszkodott.

A francia kurátorok a magyar gyűjteményi raktárakból is válogathattak. Ennek is apropóján megkérdeztük a főigazgatót, hogy hány mű „porosodik” a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria raktáraiban, találhatók-e köztük olyanok, amelyek alkalmasak volnának egy miniszterelnöki rezidencia díszének. Baán László lapunknak elmondta: a régi mesterek gyűjteménye mintegy háromezer darabos, ennek fele-kétharmada van kiállítva, az 1945 utáni gyűjtemény mintegy tizenháromezer alkotásra tehető, tíz-húsz százalékuk szerepel kiállításon. Úgy becsülte, minisztériumoknál, állami intézményeknél mintegy ötszáz alkotás van, ami a Szépművészeti vagy a Nemzeti Galéria tulajdona.

Ugyanakkor úgy vélekedett: a miniszterelnöki rezidencia berendezésének tervezett egymilliárd forintos költsége inkább bútorok, iparművészeti tárgyak vásárlását kívánja fedezni, az épület boltíves szobái ugyanis nem ideálisak a festmények elhelyezésére. Baán szerint problémás lehet a berendezés stílusának meghatározása: az egykori kolostor-, később színházépületnek ugyanis nem volt olyan sajátos arculata, mint például a Budavári Palotának. E sorok írója ekkor csodálkozott rá: a berendezés költségvetéséről van, arról viszont nincs elképzelés, hogy milyen stílusú lesz a magyar miniszterelnök rezidenciája.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.