Itt a film, amelyben Orbán Viktor arcképére lőnek

Nemes Gyula Zero című, új alkotása várhatóan nem lesz közönségkedvenc.

Markovics Péter
2016. 03. 23. 19:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez nem film – hangzik Andy Vajna summázata Nemes Gyula második nagyjátékfilmjéről, amelynek készítésébe a filmalapfőnök jóváhagyásával véletlenül – na jó: gyanútlanul – beletoltak 180 millió forintot. Vajna egy interjúban azon bosszankodott, hogy egy érdekes forgatókönyvből nézhetetlen film készült, amelynek se füle, se farka. Mielőtt a kijelentés mögé lesve rátérnénk, a Zero című film valóban kevesebb-e a nullánál, röviden a körülötte kavart botrányról is szót kell ejtenünk.

Továbbra is zavaros, hogy Nemes pontosan miért satírozta ki filmjében Orbán Viktor – egyébként így is felismerhető – arcképét, amelyre az egyik jelenetben terroristák lövöldöznek. Követelték tőle? Megfenyegették volna, hogy visszafizettetik a támogatás összegét, ha az inkriminált részt nem vágja ki? Nemes a film világpremierjén, Karlovy Varyban kezdődő, sejtelmesen vicceskedő, ám kellőképpen figyelemfelkeltő nyilatkozataiból, valamint Vajnáék csöndjéből arra következtethetünk, hogy ilyesmi történhetett. Akárhogy is, ez a múltidéző hatalmi attitűd és az egész híropera – amelynek színpadán felsikolt a szerzői önérzet és függetlenség – igen jó reklám a Zerónak.

De vajon megérdemli-e a kitüntető figyelmet Nemes Gyula alkotása? A rendező tolmácsolásában, miszerint a Zero egy felforgató, provokatív és globalizációellenes szatírába oltott, „térdcsapkodós vígjáték”, mindenképpen. Valójában pedig aligha. Az előzetes kijelentések, a művészfilmes és a közönségfilmes értékek, a féktelen humor és a súlyos társadalomkritikai üzenet együttes hangsúlyozása kontraproduktív, mert eleve a káosz képzetét kelti a nézőben – aki jó eséllyel csalódni is fog a filmben.

Ráadásul azzal, hogy Nemes a „botrányt” egy furcsa és szükségtelen intermezzo formájában beemeli a Zeróba – divatos szóval élve: trollkodik a saját művében –, megfosztja attól, hogy nagyon is fontos és aktuális kérdéseivel mélyebben elgondolkodtassa a közönséget.

A rendező főhősével azonosulva, a fogyasztói társadalomból kivonuló, majd aszkéta méhészből szerelmes ökoterroristává butuló mézgyáros (Kovács Krisztián) metamorfózisán, a méhpusztulás apokaliptikus jövőképének megfestésén keresztül jut el a fogyasztói társadalomra kimondott halálos ítéletig. A természetgyilkos vállalati fő gonosz (Udo Kier) és a fekete péntekek agymosott rabszolga-társadalma elleni szabadságharc azonban vérgőzös terrorizmusba csap át, és az új rezsim erőszakban fogant ökoutópiája sem hozza el a civilizáció boldogságát.

Bár az egyébként dicséretes képi világ és a műfajok váltakozása (az áldokumentumfilmtől a burleszken át az akcióorgiákig van itt minden) sokat elvon a film élvezhetőségéből, ráadásul beígért vaskos humora is hatástalan, szándéka pedig félhomályban marad, mégsem fullad teljes értelmetlenségbe. Vehetjük figyelmeztetésnek is, amely szerint még a világmegváltó gondolatok is könnyen a pusztulat spiráljába szorulhatnak. És ha a túlélésünk a tét, meglehet, elkéstünk a változtatással.

Ami biztos, hogy a Zero egy film. A körülötte vert botrány meg nem több, mint vihar egy mézescsuporban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.