Paks másik erőműve: kultúrközpont az üzemcsarnokban

Megnéztük, mitől hasít a Paksi Képtár: a 20 ezres városba 10 ezer látogató jár kiállításra évente.

MaPet
2016. 03. 14. 11:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eljöhet még az idő, amikor pironkodhatunk, ha Paksról csupán az atomenergia jut eszünkbe. Aki először jár a Budapest és Pécs között félúton fekvő, Duna-parti városban, gyorsan elfelejti az erőmű-monstrum árnyékában komoran elterülő település képzeletbeli látképét. Ehhez talán elegendő egy séta a történelmi óvárosban, még ha az egységes 19. századi arculaton kitörölhetetlen nyomot is hagytak a hatvanas években indult városfejlesztések.

Annak ellenére, hogy a sok bontással és áldozattal járó beruházások részben megfosztották a Szentendre adottságaival megáldott kisvárost a festői látképtől, a helyi művészeti élet és a kultúrabarát városvezetés harmonikus együttműködésében virágzásnak indult a képzőművészet, Paks pedig mára az ország egyik kulturális gócpontjává vált. Ebben vezetőszerep jutott a nemzetközi figyelmet kiérdemlő Paksi Képtárnak is, amelyet nyugodt szívvel nevezhetünk a térségi kulturális élete generátorának, ha tetszik, „a másik erőműnek”.

Az intézmény a Halász Károly Munkácsy-díjas képzőművész által 1980-ban létrehozott Vizuális Kísérleti Alkotótelepből, a jelenlegi paksi művésztelep elődjéből született az 1990-es évek elején. Kezdetben a Munkás Művelődési Központban működött, 1995-ben az Erzsébet szállóba költözött, 2000-ben pedig a városi múzeum filiáléja lett. Nyolc éve került mai helyére, az egykori konzervgyár egyik használaton kívüli üzemcsarnokába. Azóta önálló működési engedéllyel, tematikus, országos gyűjtőkörű szakmúzeumi besorolással rendelkezik: a konkrétra, a minimálra, a konceptre és a médiaművészetre, illetve kísérleti filmekre fókuszál. Küldetése a „leletmentés”, a 60-as, 70-es évek progresszív áramlataihoz sorolható művek felkutatása és gyűjteménybe vétele.

A helyszínen annak próbáltunk utánajárni, mi adhatja a kiállítóhely hazánkban példátlan vonzerejét. Ugyanis a képtárat, amely a művészetnek csak egy szűk szeletére koncentrál, évente több mint tízezren látogatják, ami kiugró adat egy húszezres lakosszámú város esetében.

Prosek Zoltán, a képtár vezetője szerint az önkormányzati fenntartású intézmény épületének egyedülálló rekonstrukciója önmagában elég vonzerővel bír. Ez aligha vitatható, hiszen a modern művészeti központ bármelyik nagyvárosban feltűnést keltene. A gyárépület „indusztriális” hatását fokozza, hogy betonblokkja rozsdáslemez-burkolatot kapott, szerkezetét a könnyűbeton, az acéllemez és az üveg mértéktartó harmóniája uralja. A földszinti csarnoktér a kiállítások, esetenként zenei programok és konferenciák helyszíne – jelenleg a Bak Imre életművét bemutató tárlat látható itt, lásd keretesünket –, míg az emelet korszerű, gépi mozgatású könyvtárnak, irodáknak és múzeumpedagógiai műhelynek ad helyet. A művészeti raktár felett galériaszintet alakítottak ki.

Az igazgató elárulta, a meghívásos pályázaton képbe került Kiss Gyula és Járomi Irén Ybl-díjas építészek úgy nyúltak a lepukkant épülethez, hogy a létesítmény jellegét megőrizzék. A hazai szakemberek felterjesztésére a nemzetközi szakma is felfigyelt a fejlesztésre: a képtár 2009-ben a Mies van der Rohe kortárs építészeti EU-díj jelöltje volt Hollandiában. Prosek Zoltán felhívta a figyelmünket arra is, hogy az eredetileg szörnyen visszahangzó kiállítócsarnok akusztikájának mostani minőségét a világ számos hangversenytermének, köztük a Művészetek Palotája Bartók Béla koncerttermének akusztikájáért felelős Russell Johnson neve garantálja.

Aktuális időtlen címmel március 5-től látható a Paksi Képtárban Bak Imre Kossuth-díjas festőművész, az Iparterv-generáció és geometrikus absztrakció megkerülhetetlen alakjának rendhagyó életmű-kiállítása. A több éves előkészület után létrejött tárlat átfogja ugyan az életmű egészét, mégsem tekinthető valódi retrospektívnek: inkább egy nagyszabású áttekintő válogatás, amely öt nyílt, a csarnoktérben átjárható szekcióban mutatja be a művész fél évszázadot átölelő munkásságának főbb szakaszait, lehetőséget adva a korszakok összevetésére.

Fehér Dávid, a kiállítás kurátora lapunknak elmondta, a tárlat néhány műcsoportot, sorozatot emel ki az életmű egészéből, melyeket különálló, ám nyitott téregységekben, a kronológiát lazán követve mutatja be. A szakaszokat bejárva követhetővé válik, miképpen módosult finom lépésenként Bak Imre absztrakcióhoz fűződő viszonya, a festészet utáni absztrakciótól, egy konceptuális kitérő után miként jutott el a művész a rá jellemző sajátos képi nyelvhez. A kiállítás fókuszában két kifejezetten a képtár terébe készült, kulcsfontosságú alkotás áll: az 1971-es, Fachwerk című environment rekonstrukciója és a Fénytörténetek V. című monumentális festmény. „Telik az idő, és nagyon dinamikusan változik a világ. Én lassan 80 éves leszek, de nem akarom tudomásul venni a koromat. Persze megtagadni sem. Egyszerűen csak próbálok együtt mozogni az idővel. A festészetnek ma is megvannak a lehetőségei arra, hogy benne legyen az időben. Én pedig a geometriában találtam meg önmagam\" – fogalmazott lapunknak a művész.

A képtár jövőre rendezi meg egyik legfontosabb művésze, a nemrég elhunyt Rákóczi Gizella életmű-kiállítását. Külföldre „viszik” Maurer Dórát, akinek jövőre Zágrábban, majd  Salzburgban lesz retrospektív kiállítása. A Paksi Képtár galériaszintjén jelenleg Tót Endre Kossuth-díjas képzőművész művei láthatók.

 

­– Eredményeink természetesen nemcsak az építészeti megoldásoknak, hanem a makacs és következetes szakmai munkának is köszönhetők. Fontos, hogy nem térünk el a megszabott iránytól. Nem csapongunk – hangsúlyozza a szakember. Megjegyzi, Budapesten több művészeti intézmény is ebben a szellemben működik. Például a Ludwig Múzeum, a Műcsarnok vagy a Capa Központ szintén élen jár a következetességben: az ő sikerük titka sem más, minthogy a körülményektől függetlenül végigviszik a kidolgozott programjukat, és áttekinthető, megbízható portfóliójuk révén képesek megszólítani a közönséget. – Ettől a recepttől nem ajánlatos eltérni, kiváltképp vidéken, ahol az intézmények a létükért küzdenek – mondja.

Az igazgató úgy véli, fontos lenne, hogy a vidéki kulturális központokban vonzó kiállításokat rendezzenek, ám jelenleg semmiféle tudatosság nem tapasztalható az intézményekben. Emellett a múzeumok már az állományvédelemmel kapcsolatban is napi gondokkal küzdenek, miközben az elvégzett kutatásoktól csak elvétve képesek eljutni a kiállításig. – Szakemberben, szemléletben és pénzben is hiány van a kultúra területén, ami nagyon elkeserítő – mondja Prosek Zoltán.

A kis stábbal, de lelkesen és szakszerűen végzett kutató- és gyűjtőmunka mellett az intézményvezető kiemeli múzeumpedagógiai programjukat, amely – mint mondja – a teljes szűkebb régiót lefedi, és az egyik legjelentősebb az országban. Saját költségvetéséből, illetve a város finanszírozásával a képtár busszal szállíttatja be a gyerekeket a kistérség településeiről. Havonta összesen 800 gyerek jut el így az intézménybe, köztük számos olyan fiatal, akik soha nem jártak még a fővárosban, sőt talán Pécsett sem. Számukra ez az egyetlen elérhető múzeum.

Prosek Zoltán hozzáteszi, Ausztriában még a kisebb városoknak is van olyan kiállítóhelye – ha nem is múzeuma –, ahol kvázi múzeumi környezetben ismerkedhetnek a művészettel a helyi gyerekek. Nálunk Paks az egyetlen, amely a hasonló lakosszámú városok között képes erre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.