A hisztéria, az eufória és a vágy

A Ludwigban nyílt kiállítás a rockzene iránti rajongásról. Az arcokon vallási őrületre utaló jelek.

Markovics Péter
2016. 04. 24. 17:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aligha váltott ki csodálkozást az a tavaly talán unalomból elvégzett nemzetközi felmérés, amely szerint a rajongás fogalma mára gyökeresen megváltozott a fiatalok körében. Az új évezredben, az online generáció tagjai esetében a rajongásnak már nem pusztán tárgyáról (esetleg tárgyairól), hanem hatalmas lerakatáról beszélhetünk. Ha csak a körülrajongott személyeknél maradunk: ma már nem csupán sportolók, színészek és zenészek, de showmanek, slammerek, bloggerek meg mindenféle médialények egyidejű követése is finomhangolja az önmeghatározás útján bóklászó fiatalok tudatát. A habkönnyű hozzáférés kedvenceikhez új közösségi élményt teremtett számukra, és megváltoztatta a rajongás pszichológiáját, ami leginkább talán a könnyűzenében kínál fel vizsgálni valót.

A lelkesedés atomizálódása, vagyis az internet és a közösségi média térhódítása előtti korszakba kalauzol a Ludwig Múzeum Szenvedély – Rajongás és művészet címmel nyílt kiállítása, amely szinte kizárólag a ’60-as, ’70-es, ’80-as évek pop- és rockzenéjéhez köthető rajongói attitűdöket járja körül. A műalkotások egy-egy zenei stílusra, a mainstream vagy az alternatív szcénák meghatározó együtteseire vagy zenészeire, öltözködési szokásaira, színpadi elemeire és kultikus dalszövegeire reflektálnak.

Christoph Tannert, a berlini Künstlerhaus Bethanienből érkező tárlat kurátora olyan kortárs képzőművészeti alkotásokat rendezett egységbe a világ minden tájáról, amelyek elkövetői maguk is erős szálakkal kötődnek a rockzenéhez: bizonyos alkotók rajongóként saját idoljaikat mutatják be, önnön szenvedélyük mibenlétét is megkérdőjelezve műveiken keresztül. Mások rajongótáborokat és áhítatuk tárgyát vetik alá művészi analízisnek, míg a munkák között fellelhető olyan is, amely a rajongói viselkedés dokumentációjával késztet utazásra.

A művek utóbbi csoportjához tartozik Suzanne Bürner 50 000 000 nem tévedhet című, a maga egyszerűségében is figyelemre méltó munkája. Az Elvis Presley és a Beatles koncertfelvételeiből összevágott videón az előadó nem látszik, csak a rajongók, arcukon a vallási őrületre utaló jelekkel. A hisztéria, az eufória, a vágy és a kétségbeesés váltakozásának ilyen szemléletes mimikatára tudatmódosító szerek használata nélkül ma már egy Justin Bieber-koncerten sem képzelhető el. A „megőrülés” egy mókásabb dokumentációja az iráni–német Bettina Pousttchi videója, amelyen egy berlini matracbolt alkalmazottja a raktárban éli ki a rockzene iránti rajongását.

A kurátor a tárlat sajtóbejárásán kulcsdarabként mutatta be Julie Herbster Girl rock című munkáját: az ideális német háziasszony feladatait összegző, ’50-es évekbeli kézikönyv kivágott részébe a művész egy kazettát helyezett, rajta „a legdurvább női rockzenével”, ami a műfaj társadalomformáló hatására tesz utalást, egyúttal érzékletes példája a kiállítás feminin vonulatának. Mint Tannert kifejtette, a válogatásban szereplő számos „női alkotás” arra is felhívja a figyelmet, hogy a fiatal művészhölgyek manapság előszeretettel vallanak színt politikáról, közéletről a zenén keresztül. A kiállítás sulykolt könnyedsége ellenére sem próbálja elkerülni, csak értelemszerűen a vizsgált időszak történelmi kontextusába helyezi a politikát.

Bár egy német kurátornak nem róhatjuk fel, hogy az e témába vágó művek mindegyikét a bennük megjelenő előadók és üzenetek antidiktatórikus szellemisége hatja át, egy ekkora merítésbe, ha kritikusan is, a szélsőséges ideológiák bűvöletében megnyilvánuló bandák megidézése beleférhetett volna.

Az elnyomó rendszerek üldözési mániájáról és a popkultúra erejéről sokat mesél a Depeche Mode-montázs, amely a keletnémet rajongókat és magát a zenekart is megfigyelő Stasi jelentéseire épül. A Burmeister-gyűjteményből kiderül, a titkosszolgálat a forradalom előszelét szimatolta a brit popzenekarnak a német ifjúságra gyakorolt hatásában. Az 1987-es Music for the masses album borítóján látható propaganda-hangszórót az ifjú rajongók a szocialista valóságra tett utalásként értelmezték. Ellopkodták, majd otthon kipingálva relikviaként őrizték a pályaudvarok, gyárak hangszóróit, ami nyomozásra sarkallta az állami szerveket.

A június 26-ig látható kiállítás csupán a felütése a Ludwig passion címmel két átfogó tárlatot, két fesztivált és csaknem negyven kapcsolódó programot felvonultató, tízhetes művészeti és kulturális eseménysorozatnak. A május 6-án nyíló, Rock/tér/idő című tárlat a magyarországi underground-könnyűzene és a képzőművészet ’70-es, ’80-as évekbeli kapcsolatára fókuszál, s mérföldkőnek tekintett műveket, helyszíneket, nézőpontokat mutat be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.