Elhunyt a kísérleti filmes Tony Conrad

Az avantgárd zenész, hegedűművész és filmkészítő 76 éves volt.

LD
2016. 04. 10. 18:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hatvanas években kibontakozó Lower Manhattan művészeti csoport központi alakja volt az a Tony Conrad, aki most 76 éves korában fejezte be életét – közölte a The New York Times. A kísérleti filmes, hegedűművész, avantgárd zenész egy Buffalóhoz közeli, cheektowagai szociális otthonban hunyt el szombaton. A manhattani Greene Naftali galeristája, Carol Greene jelentette be halálát, közölve azt is, hogy Conradot prosztatarákkal kezelték.

A lap szerint Conrad kérlelhetetlenül igyekezett kiterjeszteni a határokat azokon a területeken, melyeken éppen dolgozott. Egyik első zeneműve a Four Violins volt 1964-ből, amely magas hangfekvésű, hosszan kitartott zúgásokból állt leginkább. Első filmje az 1965-ös The Flicker volt, aminek pulzáló, stroboszkóp hatású effektjei miatt a film elején ki kellett írni: epilepsziás rohamokat válthat ki a megtekintése. Az 1973-as Yellow Movies sorozata már kevésbé agresszív, de mégis rendkívül nehéz néznivaló volt.

A 2007-es Beyond the Dream Syndicate: Tony Conrad and the Arts After Cage szerzője, Branden W. Joseph szerint Conrad munkássága szerves része volt a ’60-as évek titkos történetének. Szerinte a művész épp úgy nagy hatással volt a strukturális filmekre, a „minimal” zenére, a kísérleti rock and rollra, mint mondjuk a videoművészetre.

Conrad fontos tagja volt a ’60-as években a manhattani Lower East Side művészeti csoportnak is. Hegedűművészként a Dream Syndicate-tel együtt játszott, és hozzájárult Jack Smith underground filmjének, a Flaming Creatures-nek is a zenéjéhez. (A filmben egyébként aztán fel is tűnt.) De aztán feltűnt a Primitives zenekarnál is: annál a csapatnál, amelynek énekese még a sztárrá válás előtt álló Lou Reed volt. A cikk szerint Conrad még a Velvet Underground nevének megalkotásából is kivette a részét: a The New York Times szerint a zenekarnév egy népszerű szexológiai kiadvány címében szerepelt, ezt a könyvecskét pedig Conrad találta meg az utcán, és hagyta John Cale-lel közös lakásukban.

„Úgy tűnt, mintha Schönberg elpusztította volna a zenét, aztán mintha Cage tette volna ezt Schönberggel. A mi célunk Cage elpusztítása volt” – nyilatkozta a zenész-filmes még márciusban a The Guardiannek. „Nem tudod, ki vagyok én. De valahogy, ha nem is közvetlenül, de hatással voltak rád azok a dolgok, amiket én csináltam” – mondta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.