A hatvanas években kibontakozó Lower Manhattan művészeti csoport központi alakja volt az a Tony Conrad, aki most 76 éves korában fejezte be életét – közölte a The New York Times. A kísérleti filmes, hegedűművész, avantgárd zenész egy Buffalóhoz közeli, cheektowagai szociális otthonban hunyt el szombaton. A manhattani Greene Naftali galeristája, Carol Greene jelentette be halálát, közölve azt is, hogy Conradot prosztatarákkal kezelték.
A lap szerint Conrad kérlelhetetlenül igyekezett kiterjeszteni a határokat azokon a területeken, melyeken éppen dolgozott. Egyik első zeneműve a Four Violins volt 1964-ből, amely magas hangfekvésű, hosszan kitartott zúgásokból állt leginkább. Első filmje az 1965-ös The Flicker volt, aminek pulzáló, stroboszkóp hatású effektjei miatt a film elején ki kellett írni: epilepsziás rohamokat válthat ki a megtekintése. Az 1973-as Yellow Movies sorozata már kevésbé agresszív, de mégis rendkívül nehéz néznivaló volt.
A 2007-es Beyond the Dream Syndicate: Tony Conrad and the Arts After Cage szerzője, Branden W. Joseph szerint Conrad munkássága szerves része volt a ’60-as évek titkos történetének. Szerinte a művész épp úgy nagy hatással volt a strukturális filmekre, a „minimal” zenére, a kísérleti rock and rollra, mint mondjuk a videoművészetre.
Conrad fontos tagja volt a ’60-as években a manhattani Lower East Side művészeti csoportnak is. Hegedűművészként a Dream Syndicate-tel együtt játszott, és hozzájárult Jack Smith underground filmjének, a Flaming Creatures-nek is a zenéjéhez. (A filmben egyébként aztán fel is tűnt.) De aztán feltűnt a Primitives zenekarnál is: annál a csapatnál, amelynek énekese még a sztárrá válás előtt álló Lou Reed volt. A cikk szerint Conrad még a Velvet Underground nevének megalkotásából is kivette a részét: a The New York Times szerint a zenekarnév egy népszerű szexológiai kiadvány címében szerepelt, ezt a könyvecskét pedig Conrad találta meg az utcán, és hagyta John Cale-lel közös lakásukban.
„Úgy tűnt, mintha Schönberg elpusztította volna a zenét, aztán mintha Cage tette volna ezt Schönberggel. A mi célunk Cage elpusztítása volt” – nyilatkozta a zenész-filmes még márciusban a The Guardiannek. „Nem tudod, ki vagyok én. De valahogy, ha nem is közvetlenül, de hatással voltak rád azok a dolgok, amiket én csináltam” – mondta.