– Koncertelőadáson, rendezés és jelmezek nélkül, bár a darab cselekményét nehezebb, de a zenei összefüggéseit könnyebb megmutatni. Ön is így gondolja?
– Ez csak félig igaz. Ez egy dráma, jelenetekben, színekben, és ha az ember csak koncertet ad belőle, persze, sokat elmondhat a zenéről, de hogy amit adott, azt hányan értik meg, függ a közönségtől. Ha az Otellót hozzáértőknek adjuk elő koncertszerűen, akkor mindent érteni fognak, de ha átlagos a közönség, akkor a fizikai játék hiánya, ami segítheti a megértést, sokszor azt eredményezi, hogy az információknak csak a fele jut el a közönséghez, ami azért problémás, mert így nem kapnak teljes képet a darabról, és nem értik pontosan, mi is történik. Éppen ezért ezen a koncerten egyfajta kompromisszumot kötünk, és lesz némi színpadi játék, amolyan félig szcenírozott formában, a szereplők kimennek, bejönnek, leülnek, felállnak, tesznek néhány gesztust, amely segíti a hallgatóságot a cselekmény követésében. Nem lesznek jelmezek, de például a főszereplők színes nyakkendőt kapnak, amelynek a színe kapcsolódik a személyiségükhöz, például Montano, aki hadvezér, katonai zöld színű nyakkendőt kap, Cassio pedig mint fiatalember kéket.
– A próbán elemezte a szimfonikus zenéhez szokott énekkarok és a klasszikus operaénekkarok adottságai közti különbségeket. Könnyebb szimfonikus zenéhez szokott énekkarral koncertszerű előadáson dolgozni?
– A könnyű nem a legjobb szó erre. Először is semmi könnyebbség nincs ebben a munkában, és természetesen az Otellóban sem, mert ez egy nagyon nehéz darab. Persze értem, mire gondol. Valóban, mindig könnyebb egy professzionális énekkarral együtt dolgozni akkor, ha a karmester tudja, mit akar. És ha mélységeiben ismeri a darabot, nem csak felszínesen, más karmesterek előadásaiból. Ha az ember tudja, mit akar, az énekesek, zenészek az első másodperctől megérzik a szándékát, és bármit megtesznek, amit kér. Ugyanakkor, ha az ember mocsaras területre téved, és úgy próbálja meggyőzni a többieket arról, hogy tud valamit, hogy kiabál, kioktat, vitatkozik velük, és így próbálja meg elfedni azt, hogy maga sem érti teljesen a dolog lényegét, akkor egy perc alatt örökre elveszíti a csapat tiszteletét. Ha ez történik, egyértelműen érződik a különbség a koncerten.