Megnéztük a százéves zsidó múzeumot

Van Eichmann-perben szerepelt levél, parokhet a millenniumi kiállításról és szédertál herendi porcelánból.

Markovics Péter
2016. 04. 09. 11:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A múzeumot eredetileg több mint száz éve, 1909 végén alapították, a közönség számára azonban csak a gyűjtés megkezdése után évekkel, 1916-ban nyílt meg”

– mondta lapunknak Toronyi Zsuzsanna igazgató, a kiállítás kurátora a 100! című tárlat pénteki sajtóbejárásán. Mint mondta, az adományozott emlékek mellett a gyűjtemény komoly részét képezi a múzeum munkatársai által gyűjtött, illetve a pusztuló közösségekből kimentett tárgyegyüttes is.

A kurátor bemutatta azokat a judaikákat, amelyeket a világon először 1884-ben Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeum ötvöskiállításán lehetett látni nem zsinagógai környezetben. Az 1742-ben készített parokhet, azaz a tóraszekrényt és a zsinagógai teret elválasztó hatalmas, díszes tóraszekrényfüggöny szerepelt 1896-ban a nagy millenniumi kiállításon is a többi felekezet kegytárgyai mellett, ami akkor a zsidó vallás befogadását is jelentette.

Vele szemben, a tárlat másik végében egy móhelszéket helyeztek el, amelyet körülmetélések alkalmával használtak. A még restaurálás alatt álló kárpitozott bútor érdekessége, hogy párnáját szokatlan módon mohával, avarral tömték ki.

Értékes és szinte lomnak tűnő tárgyakat egyaránt felvonultat az új installáció, amivel a kurátor szerint arra akarták felhívni a figyelmet, hogy a hiedelmekkel ellentétben a zsidó múzeum nem ezüstraktár, hanem olyan intézmény, amelyben a legegyszerűbb tárgy is értékes, önálló történetet hordozó dokumentummá válik.

A magyarországi zsidók a magyar iparban élenjáró szerepének egyik szimbólumaként szerepel az anyagban a Fischer Mór alapította herendi porcelángyárból származó szédertál. A legértékesebb tárgyi emlékek közé tartozik az 1602-ből származó feliratot hordozó rimonpár, amely a világon ma ismert második legkorábbi fennmaradt tóradísz.

Toronyi Zsuzsanna különösen fontos darabként mutatta be azt az imaszövegekkel díszített tóraszekrényfüggönyt, amelyet a tassi ortodox közösség rabbija adományozott a múzeumnak az első világháború idején. Forradalmi gesztus volt ez akkor, hiszen a szakrális hagyományok szerint a használaton kívül került szakrális tárgyak bizonyos csoportjait el kell temetni, hogy ne érje azokat méltánytalanság.

Az utolsó teremben látható Fehér László Haszidok című hiperrealista festménye, és a tárlat legszomorúbb relikviája: egy vonatból kidobott, a kistarcsai deportálások emlékét őrző levél, amely az Eichmann-perben is szerepelt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.