Az év és alighanem a hazai muzeológia történetének legjelentősebb kiállítása nyílik ma a Magyar Nemzeti Galériában. Az Alakváltozások 1895–1972 című tárlat Pablo Picasso, a múlt század talán legnagyobb hatású képzőművészének csaknem 80 évet átölelő életművének valamennyi korszakát bemutatja, ugyanakkor kiemelten az emberi alak megformálásának folyamatos változására összpontosít.
Baán László, az MNG–Szépművészei Múzeum főigazgatója a kiállítás sajtóbejárásán elmondta, a 92 évesen elhunyt mester több mint száz műalkotását, nagyrészt festményeket, valamint rajzokat, szobrokat, kerámiákat és a művészről készített egy-egy filmalkotást is felvonultató anyag háromnegyedét a párizsi Musée national Picasso gyűjteményéből kölcsönözték, de érkeztek remekművek más neves kiállítóhelyekről is: a stuttgarti Staatsgalerie, a bázeli Beyeler-gyűjtemény, a berni Kunstmuseum, a moszkvai Puskin Múzeum és a jeruzsálemi Izrael Múzeum mellett a budapesti Ludwig Múzeum három festménnyel, a Szépművészeti Múzeum pedig grafikákkal járult hozzá a kiállításhoz.
Budapesten eddig három alkalommal, 1910-ben, 1967-ben, utoljára pedig 1993-ban szenteltek tárlatot a spanyol művészgéniusz alkotásainak, ám a főigazgató szerint ennyire átfogóan, ilyen fókusszal nemhogy Magyarországon, de máshol sem rendeztek még kiállítást Picasso műveiből. Mint mondta, a kiállított anyag gazdagságát és rendkívüli minőségét mutatja, hogy biztosítási értéke 200 milliárd forint.
A kiállítás központi témája a figurális ábrázolás festői megközelítésének változása Picasso (1881–1973) életművében, amelynek minden szeletében meghatározó szerepet játszott az ember, a férfi és a nő alakja. Az Alakváltozások ugyanakkor nemcsak a folyamatos formai megújulást mutatja be, hanem a falakon olvasható szövegeken, életrajzon és fotóreprodukciókon keresztül művészettörténeti utazásra is invitálja a látogatót: a gigászi oeuvre-t végigkísérve és rámutatva a múlt század történelmi és művészetideológiai töréspontjaira, a modernista törekvések és meghatározó képviselőik is kontúrt kapnak a kiállításon.