Plakátszutyokká leegyszerűsítve

Pintér Béla egyik legjobb drámáját állították színpadra a Vörösmarty Színházban.

Pethő Tibor
2016. 04. 28. 9:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pintér Bélát játszani látszólag hálás feladat, valójában rendkívül kemény munka. Tegyük hozzá, a Pintér-adaptációk általában nem győzik meg a nézőt arról, hogy érdemes volt belevágni a kísérletbe. A sikerhez feltehetően a pintéri stílusjegyek olyan megszüntetve való megőrzése, meghaladása szükséges, amire eddig egyetlen rendező sem volt képes; ennek nyomán az elmúlt években tanúi lehettünk, hogyan születnek az eredetinél általában gyengébb Parasztopera-változatok, Pécstől Temesvárig.

A fehérvári Szutyok – amelynek ősbemutatója 2010 tavaszán volt a Szkénében – sajnos szintén ebbe a sorba illeszkedik. Hogy mi indokolta eredeti formában való műsorra tűzését, nem egészen világos. A történet szerint az elöregedő hegyvidéki faluban élő, a közösség szellemi és anyagi összetartását vállaló Irénnek és Attilának nem lehet gyereke, ezért fogadják örökbe a nevelőintézetből a fogai miatt Szutyoknak gúnyolt Rózsit és cigány barátnőjét, Anitát. Míg az utóbbit a közösség a kezdeti idegenkedés után megkedveli, Szutyok közutálatnak örvend. Neki szinte egyenesen vezet az útja a szélsőjobbhoz, a gárdához; ettől kezdve csupán idő kérdése a tragédia, a kettős gyilkosság.

A darab jellegzetes hat-hét évvel ezelőtti helyzetet mutat be: a folyamatot, ahogy a szélsőjobboldal megerősödött. Akkor még viszonylag új volt „a gárda”, s a többi egyéb, az egykori nyilasmozgalomra emlékeztető riasztó jelenség; a bizarr kuriózum azonban elhétköznapiasodott. Másrészt arról sem feledkezhetünk meg, hogy napjainkban a szélsőjobb sokkal rafináltabban, sunyibban, pragmatikusabban működik – a vezér különös pávatáncát nézve legalábbis erre asszociál az ember. Amit Fehérváron maiként láthatunk, az a félmúlt.

Pintér eredetijében a címszereplő összetett alak, a faji megkülönböztetéshez hasonló kirekesztés áldozata, itt csak – nem a színész hibájából – plakátszerű kliséfigura, akár mint pszichológiai eset, akár mint gárdista. (Mintha a nevelőanya szavaihoz igazodott volna a rendezés: „Szutyok rossznak született eleve. Förtelem.”) Ez a tény, továbbá a realisztikus leegyszerűsítés szinte szájbarágós tandrámává formálja a darabot, amely a Szkénében légies, szürreális, bizonyos pontjain erősen stilizált – ezért is élő. Nem szándékos gesztust láthatunk ebben, hanem feltehetően a jól bejáratott rutin működését. Más téren viszont, s ez sem szerencsés, a fehérvári előadás képtelen elszakadni az eredetitől: a szereplők játéka mögött a másik szereplőgárda játéka sejlik fel olykor, leginkább Kozáry Ferenc esetében.

A darab humora nem működik; hogy tragikuma mégis elér hozzánk, az elsősorban Kerkay Rita (Anita), Egyed Attila (Attila) játékának köszönhető.

(Pintér Béla: Szutyok. Székesfehérvári Vörösmarty Színház. Rendező: Hargitai Iván.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.