Vörösmarty műve Vidnyánszky költői színházában

Vidnyánszky Attila először rendezte meg a Csongor és Tündét.

Pethő Tibor
2016. 04. 05. 13:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lukács Margitot – idős koráig megőrzött – gyönyörű hangja, klasszikusan szép, nemes megjelenése, a heroizmust is magában hordozó alkata szinte predesztinálta a régi Nemzeti Színház nagy szerepeire. Négy évtizeden át ő volt Vörösmarty Csongor és Tündéjében az Éj. Különös színháztörténeti pillanat, egyúttal különösen fontos és szép rendezői gesztus, hogy Vidnyánszky Attila mostani rendezésében az Éjt felvételről a felejthetetlen Lukács Margit mondja.

Két színészi világ találkozik szerencsésen Vidnyánszkynál az Éj monológjában: a jelen megtöretik, s a rendezői akarat teret nyit a múltnak; a 2002-ben elhunyt színművész megidézése viszont egyáltalán nem csupán a klasszikus múlt előtti főhajtás, valamiféle kontinuitás kifejezése. Lukács Margit Éjének jelenléte borzongató valóság, szervesen kapcsolódik a Nemzeti mai társulatának játékához. Kiemelt jelentőségű pillanat, amelyet nem csupán az archív felvétel, a színművész jellegzetes, altba hajló orgánuma emel magas szellemi és művészi piedesztálra. A kétségtelenül grandiózus, hullámzó színvonalú előadás forrpontja azért is, mert a hanghoz rendkívül gazdag, intenzív és szép képi világ társul. A Vidnyánszky által oly sokszor hivatkozott költői színház talán legtökéletesebb manifesztációjának lehetünk tanúi.

A rendezőre más esetekben is jellemző filmszerűség nemcsak az Éj monológjának, hanem az egész előadásnak is alapvonása egyébként. Sajnálatos, hogy az első részben – amelynek nem egy eleme éppen ezért is válik érdektelenné – ez többnyire a már korábban sokszor felhasznált motívumokból építkezik. Ennek következményeként pedig rutinszerű, vontatott, olykor üres. A tényt azonban ha nem is feledtetik, de háttérbe szorítják az Éj monológjához hasonló kitüntetett pillanatok. Így például a Tudós szintén emlékezetes monológja a szerepében most is kiváló Blaskó Pétertől. Az előadás központi alakjává lép elő Nagy Mari egyszerre mulatságos és hátborzongató, gonosz és a szeretetlenségtől szenvedő Mirigy-alakja. Kellő humorral megformált rusztikus figura Ilma (Szűcs Nelli) és Balga (Szarvas József).

Hogy tényleg elsősorban vidám, derűs lenne-e az előzetes nyilatkozatoknak megfelelően a mostani Nemzeti Színház-beli Csongor és Tünde? Ha van is ilyen oldala az előadásnak, nem hiszem, hogy ezt lenne érdemes a rendezés egyik alapvonásának tekinteni.

(Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde. Nemzeti Színház. Rendező: Vidnyánszky Attila.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.