A hercegnő mint képzet

Siegfried nem herceg, ám minden róla szól: Egerházi Attila koreográfiájában mutatják be A hattyúk tavát.

Tölgyesi Gábor
2016. 05. 20. 8:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csak a tündérek jelenhetnek meg hattyú képében, hogy megízleljék a földi szerelmet, a gonosz varázslatok áldozatai is kénytelenek magukra ölteni e kecses madár alakját, legalábbis a népmesék szerint. Minden idők legnépszerűbb klasszikus táncműve, A hattyúk tava történetében is egy erről szóló orosz népmese köszön vissza. A Csajkovszkij fülbemászó muzsikájára írt, először 1877-ben bemutatott balett kétféle befejezéssel ismert: az eredeti változatban az igézetet megtöri az igaz szerelem, s a varázslót, Rothbartot megfosztják bagolyszárnyaitól. Egy másik, gyakran játszott változat viszont nem ismeri a hepiendet.

A South Bohemian Ballet vezetője, Egerházi Attila szerint mindkét változat érvényes lehet, s egy nagy mű ismérve, ha többrétegű. A hattyúk tava általa koreografált változata – amelyet egy éve mutattak be Ceské Budejovicében, s hazánkban először ma este játszanak a Müpában – azonban nem feltétlenül a mindent legyőző szerelem kérdését feszegeti, és főhőse, Siegfried sem egy herceg, aki mulatozás után a barátaival elmegy hattyúkra lődözni. – Siegfried egyszerű hétköznapi ember, s mint sokunk, problémás személyiség – meséli a koreográfus. – Siegfried keresztje, hogy elég különös módon viszonyul a nőkhöz. Őneki nem az a feladata egyebek között, hogy Odette és a fekete hattyú, Odilia közötti különbséget meglássa, bár szintén két nőalakkal viaskodik. Odette és a varázsló Rothbart – aki az én koreográfiámban nő – azonban csak az ő lelkében élnek. Mint Bartók Két arcképe: egyikük az idilli, másikuk a démoni személyiség, aki Siegfried teste-lelke fölött akar uralmat. Ám mindketten kivetítések, víziók, a dráma pedig a főhős, Siegfried lelkének belső szobájában játszódik.

Az embernek először meg kell tanulnia saját magát szeretni, hogy másokat is szerethessen, és engedhesse, hogy mások is szerethessék őt – Egerházi Attila szerint A hattyúk tavának ez is lehet az üzenete. Ami első hallásra annyiban meglepő, hogy a klasszikus és modern táncelemekből építkező műve egy ponton hitchcocki fordulatot vesz. Arra a felvetésre, hogy Siegfriedet meglehetősen magányos emberként láttatja, Egerházi Attila úgy felel: az ember önmagában véve magányos lény, amit nem negatív értelemben kell érteni. Van ugyanis termékeny egyedüllét, amikor a legtöbbet tanulhatunk magunkról és az emberekről. – Ha itt körbenézünk – mutat a kávézóban ülőkre, ahol e sorok írója a koreográfussal találkozott –, szinte mindenki a mobiltelefonját piszkálja. Ez nemcsak egymástól idegenít el bennünket, hanem önmagunktól is: nem merünk magunkkal lenni, egyedül lenni, s pont ettől leszünk neurotikusak. Termékeny magány nélkül viszont nem lesznek termékenyek a társas kapcsolataink.

Ceské Budejovice színháza, a South Bohemian Theatre 2009-ben újította meg táncegyüttesét, s lett akkor művészeti vezetője Egerházi Attila. A nemzetközi társulat és a magyar koreográfus számos díjat nyert el, a művész az évad végével mégis távozik, bizonyos értelemben politikai okokból. A színház igazgatója, Jirí Sesták ugyanis szenátor lett, az új vezetésnek pedig mások az elképzelései. – Rengeteg tapasztalatot szereztem, s nemzetközi kapcsolatot, lesz mit kamatoztatni – mondja a művészeti vezető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.