Elég közelről, mégsem elég jól

Merre tart a magyar fotográfia? Fényképezni mindenki tud? Még egyszer a Capa-nagydíjra esélyes fotókról.

Markovics Péter
2016. 05. 30. 13:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem volt nehéz összezavarodni a Capa Központ péntek esti kettős eseményén. Elmerülve a Capa-nagydíj tavalyi győztese, Kudász Gábor Arion sorozatában, önkéntelenül felidéztem az idei nagydíj ösztöndíjasainak kihirdetésén elhangzottakat és látottakat.

„A díj alkalmat ad a fotográfia lehetőségeiről, a magyar társadalomban és kultúrában betöltött szerepéről való gondolkodásra”

– mondta Horányi Attila zsűrielnök, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (Mome) docense. Majd bemutatták az idei nagydíjra esélyes munkákat, amelyek a tavalyiakkal, köztük Az emberi lépték című győztes sorozat képeivel összevetve valóban elgondolkodtatnak: most akkor merre is visz a (magyar) fotográfia útja?

Mielőtt azonban megválaszolnák magukban a kérdést, nézzék át nyugodtan az idei jelöltek pályamunkáit.

A Capa Központ két éve alapította az ötmillió forint összértékű díjat a kiemelkedő teljesítményt nyújtó alkotók munkájának elismerésére. A nagydíjas az elismeréssel együtt 3,5 millió forintot vehet át, s e példátlan összegű díjjal komoly felelősséget ruházott magára a központ.

Hiszen a név a kötelez.

Azonban az idei nagydíjra esélyes munkákat elnézve felmerül, az alapítók jól átgondolták-e a pályázati kiírás feltételeit. Érdemes-e például a magyar fotográfia alkotókörének nagy részét kiiktatni a megméretésből azzal, hogy csupán folyamatban lévő, publikálatlan anyagokkal lehet pályázni?

E szűkítés ellenpontjaként a kiírás ugyanakkor az értelmezés roppant tágulatába helyezi a pályaműveket: „társadalmilag elkötelezett alkotói módokat” vár. Ilyenkor Capa nevéhez fűződő humanista dokumentarizmusra, jól átgondolt koncepcióra és elmélyült témakidolgozásra számítanék, mintsem a kísérletező kedv vagy trendek fiesztájára.

„Manapság a koncepció úgy megelőzi a képet, hogy aztán az el is tűnik mögötte a porfelhőben.”
(Szilágyi Lenke)

Fényképezni mindenki tud.

Ezzel a koncepcióval ülhetett le a Capa-nagydíj nemzetközi zsűrije, hogy nagy egyetértésben kiválassza azon idei ösztöndíjasait, akik szoros versenyben mérkőzhetnek meg az emblematikus elődjükről elnevezett díjért. Bár maga a díj nem kapcsolható közvetlenül Capához, hiszen ez a Capa Kortárs Fotográfiai Központ szakmai ösztöndíja, amely nem tematikusan riportereknek kiírt pályázat. De a név akkor is kötelez.

A magyar származású Robert Capa – minden idők egyik leghíresebb hadifotósa – ars poeticáját több interjújában is elmondta: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel” – és talán nem tévedek, ha ezt nem a zsűritől való távolságra értette. Fényképezni manapság tényleg bárki képes, hiszen már nem kötheti gúzsba senki rejtett tehetségét az, hogy nem tud egy éles, jól exponált képet készíteni, ami a talán leglenézettebb fotográfiai műfajban, a sajtófotóban is alapkövetelmény. Így biztosan a koncepció eredetisége lehetett a vezérlő elv a kiválasztásban.

Ez olyannyira sikerült, hogy a fotográfustársadalom azon része, amelyet munkájában a tudás, a technika és a tartalom egyenrangú és tetszőleges sorrendű, ámde mindig egységet alkotó hármasa vezet, igencsak kritikusan fogadta a műveket. Ezek a fényképek a kiírásban szereplő elveknek – „a társadalmat gazdagító kreatív mű stb.” – a zsűri ítélete szerint mindenben megfeleltek. Ítélkezni persze könnyű, hiszen ítélkezni mindenki tud.

És fényképezni?

Tóth Tibor
képszerkesztő

 

Meg kell jegyeznünk, a díjazott pályamunkákat nem érheti igazán komoly kifogás.

Fátyol Viola képeiről süt, hogy „elég közel volt”, s szinte azonosulva az általa vizsgált vámospércsi népdalkör idősebb hölgytagjaival, objektívje a külvilág számára rejtett mélységeket is feltár a vidéki mikromiliő, a hagyományápolás megfigyelése közben.

Timár Sára Erzsébet „hálás” témát választott. Kultúrház című sorozata szintén burokvilágba, a régi rendszer atmoszféráját őrző vidéki kultúrházak belső tereibe, a múltba préselt jelenbe kalauzol.

Ficsór Zsolt projektje azonban érzésünk szerint inkább átgondolásra, mint alaposabb kidolgozásra javasolt. A Soroksár című sorozat a fotós szándéka ellenére nem annyira a kultúrák egymás mellett éléséről és a magyar valóságról mesél, mint inkább életérzések és karikatúraszerűen ábrázolt alakok zsibvásárára.

Oltai Kata művészettörténész sajnálatos módon épp a humort, az iróniát és a „finom társadalomkritikát” emelte ki Ficsór Zsolt, a Mome fiatal hallgatójának díjazása mellett, pedig a képek mintha leginkább arról mesélnének, hogy a művész kalandvágyból leereszkedett a síkságra, hogy bemutassa barátainak a külvárosi rezervátumot. Ráadásul a projekt a soroksári polgármester által megrendelt kampányvideóból nőtt ki. „Elsőre jól hangzott, talán még nem is fizet rosszul, meg is érné, ha nem lenne olyan messze...” – nyilatkozta Ficsór a munkáról.

A tavalyi díjátadón elhangzott, hogy a Capa-nagydíjat azzal a céllal (is) alapították, hogy a magyar fotográfiának, amely annyi kiemelkedő alkotóval büszkélkedik, legyen végre egy olyan díja, amelyre az egész világ odafigyel. Ehhez azonban több kell majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.