Jót tett Brechtnek a modern bábművészet

A Kaukázusi krétakört bábok segítségével itthon még feltehetőleg nem játszották soha. Itt volt az ideje.

Pethő Tibor
2016. 05. 12. 9:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Abasvili kormányzó (Ács Norbert) a templomba igyekszik húsvéthétfőn. Az ünnep számára a bukást, a halált hozza. A Jaruzelskibe oltott Franco tábornok – így néz ki Vidovszky György színpadán a helyi vezető – az úton összetalálkozik rokonával, Kacbeki herceggel, a leendő puccsistával. A zsarnokság számol le a zsarnoksággal, hogy aztán újabb kegyetlenségekkel biztosítsa tünékeny hatalmát. Az államcsíny utáni zűrzavarban, a közelgő bosszú pillanataiban a hatalmaskodó özvegy (Ellinger Edina) csupán értéktárgyait viszi magával, gyermekéről, Michailról megfeledkezik. Ez a kezdete a Bábszínházban a Kaukázusi krétakörnek. Szerencsés megoldásként kimarad az előjáték, a keret, amelyben eredetileg két kaukázusi kolhoz vitájának analógiájára idéződik meg a tanmese.

Az ószövetségi salamoni ítéletet és a régi kínai krétakörmese motívumait elegyítő darab keletkezési éve 1945. Talán ebben rejlik naiv optimizmusának magyarázata: új világ születik, olyan világ, amely még nem mutathatta meg arcát, csak az ideák közt létezik; azt üzeni, hogy az emberiség fejlettebb, boldogabb korszakába érkezett. Az akkor sokakban élő vágykép súlyos csalódáshoz vezetett; jelen korunk pedig kifejezetten alkalmatlan – globális méretekben is – különösebb vágyképek kergetésére. Helyét az illúziótlanság tölti ki.

A parabolajelleg mellett az illúziótlan meghasadtság, a belső és felvett szerep közti viaskodás demonstrálására a modern bábművészet különösen alkalmas. (A figurák Mátravölgyi Ákos bábművész alkotásai.) Maszkot és bábtestet csupán azok nem viselnek, akiknek nincs rá szükségük, vagy irtóznak bármiféle, az egyéniségüktől idegen szereptől. A főhősnő, Gruse (Spiegl Anna), Acdak, a falusi jegyzőből lett részeges bíró (Mészáros Máté), s részben Szimon, Gruse vőlegénye (Horváth Márk), aki a háborúban szabadul meg álarcától.

A darabból pergő, jó humorú, helyenként abszurd vonásokat is hordozó, Paul Dessau zenéjét rockosító előadás született Vidovszky György keze alatt, amely a példázatot hangsúlyosabban helyezi talán a kereszténység alapjaira, mint a korábbi adaptációk. Spiegl Anna tiszta lelkű, önfeláldozó, heves temperamentumú Gruséja szép, hiteles alakítás, akárcsak Mészáros Máté rendhagyó, a jogszolgáltatást laza mozdulattal igazságtevéssé alakító Acdak bírója.

(Bertolt Brecht: Kaukázusi krétakör. Budapest Bábszínház. Rendező: Vidovszky György.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.