Jótékonysági virslievés Karinthyval

Kiállítás az első világháború hétköznapjairól a Kiscelli Múzeumban.

Makrai Sonja
2016. 05. 03. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a Várkert Bazárban tavaly megnyílt első világháborús kiállítás különleges vizuális megoldásokkal megpróbálta testközelbe hozni a száz évvel ezelőtti történések borzalmait, az élményszerűségre koncentrálva bemutatni a frontokon szolgálók és az otthon maradottak nyomorát, kilátástalanságát, addig a Kiscelli Múzeum időszaki tárlata a szárazabb tárgyi és dokumentációs anyagokra támaszkodva próbálja meg ugyanezt. És mint a tárlatból kiderült, a látogató nem csak a filmszerű, színes-szagos jelenetekből ismerhette meg, hogy hatvanévnyi béke után miként sérült az emberek hamis biztonságérzete, hogy a szociális hierarchia abban az időben egyre inkább megrendülni látszott, vagy hogy a frontra érkezők miként szembesültek azzal, mit is jelent valójában ez a hadviselés.

A Kiscelli Múzeum Megjegyzés: Háborús – A nagy háború emlékezete a főváros múzeumában című tárlatán az 1915 és 1918 között gyűjtött dokumentumok, plakátok, érmek, személyes tárgyi emlékek kaptak helyet. A korabeli plakátokból, szórólapokból kiderül, a polgárok egy ideig mennyire nem érezték át a háború súlyát. A mozikba ugyanúgy külföldi filmszenzációkkal próbálták becsalogatni a nézőket, ráadásul a háborút megjártak kedvezménnyel válthattak jegyet, a kávéházakban is elsőrangú slágerekkel szórakoztatták a betérőket.

Müllner János, a hazai sajtófotó megteremtője külön engedéllyel dokumentálhatta a háborús főváros mindennapjait. Visszatekintve akár megmosolyogtatónak is tűnhet, milyen módokon próbálták népszerűsíteni a háborút, fenntartani a polgárok lelkesedését. Müllner képein a lövészárok-kiállításon jól öltözött urak és hölgyek mosolyogtak a kamerába a földbe vájt járatokból, az Országházban enteriőrbábukkal szemléltették, miként szállítják hajóval a sebesült tengerészeket, az újságírók jótékonysági virslievő versenyén pedig épp Karinthy Frigyes zsűrizte kollégái teljesítményét, vagy az 1918-as hadi kiállítás egyik legnagyobb szenzációja volt a „hadimilliomosok versenye”, ahol az nyert, aki először juttatta a hadi uzsorást megszemélyesítő bábut a célba.

Müllner fotográfiái mellett a kiállítás másik érdekessége a nemzeti áldozatkészség egykori szobrának épen megmaradt feje, valamint a szobor monumentális rekonstrukciója. A magyar kormány 1915-ben az év elején határozott arról, hogy emléket állít a hátország példamutató magatartásának. A Hadsegélyező Hivatal és Auguszta Gyorssegélyalap egy páncélos lovagot ábrázoló, fából készült szobrot készíttetett Sidló Ferenccel, amelyet a Deák téren, az Anker-ház előtt állítottak fel. A szoborba az adományozók bronzlapocskát verethettek; a szögelőszobor az első világháború után még egy ideig az eredeti helyén maradt, 1924-ben a Ludovika udvarára szállították. A szobrot az ötvenes években bontották el, csak a lovag feje maradt meg.

(Megjegyzés: Háborús – A nagy háború emlékezete a főváros múzeumában. Kiscelli Múzeum)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.