Emlékek és sorsok hálójában

Emberi érzéseket köt össze fonalakkal: Siota Csiharu Emlékeső című tárlata Szentendrén.

P. Szabó Ernő
2016. 06. 11. 10:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiállítás annak a sorozatnak a része, amely a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centerben Madeline Stilwell februárban megnyílt tárlatával kezdődött. A sorozat célja az, hogy nemzetközileg is ismert alkotók művein keresztül adjon kitekintést a kortárs művészet történéseire. Mindez egyfajta viszonyítási alapot ad a szentendrei szcéna, illetve a kortárs magyar művészet egésze számára. Erre most kiváltképp jó lehetőséget szolgáltat Siota Csiharu, aki valóban a kortárs művészet világsztárja, hiszen az utóbbi években rendszeres résztvevője jelentős művészeti eseményeknek, kiállításoknak, vásároknak.

Az 1972-ben Oszakában született, Berlinben élő alkotó installációiban olyan nemzetközi vizuális nyelvet használ, amelyet érezhetően a legkülönbözőbb kontinenseken élők értenek. Az is lehet, persze, hogy munkáinak sikere különleges tehetségében és szorgalmában rejlik – akármiről is van szó, valóban tanulmányozásra érdemes a kortárs magyar művészet számos kiváló, ám a határokon túl nem, vagy igen kevéssé ismert képviselője számára.

Módszere látszólag pofonegyszerű: végy néhány kilométernyi vörös vagy fekete színű fonalat, gyűjts össze egy nagyobb kiállítási termet megtöltő mennyiséget olyan tárgyakból, amelyek megragadják a képzeleted, mert formájuk, funkciójuk és főleg koruk a bennük sűrűsödő idő és emlékanyag révén új összefüggésrendszerbe helyezve képesek hatásosan kifejezni mondandódat. Végül: végy magad mellé megfelelő számú asszisztenst, akik képesek arra, hogy instrukcióid alapján realizálják a művet azalatt az általában szűkösre szabott idő alatt, amennyi egy-egy kiállítás létrehozására rendelkezésre áll.

Ami a tárgyakat illeti, Siota Csiharu installációiban kapott már főszerepet bőrönd, cipő, öltözet, ablak és matrac is. Abban a művében, amelyet néhány évvel ezelőtt először láttam tőle a bázeli művészeti vásár Art Unlimited nevű, nagyméretű alkotásokat bemutató szekciójában, egy fekete zongora állt a vonalháló, illetve a vonalakkal kijelölt látogatói útvonal, labirintus középpontjában. Bármiről is legyen szó azonban, a tárgyakat vonalháló veszi körül, így Siota Csiharu művészetének védjegyévé vált a fekete vagy vörös szín. A fekete a világűrt, a vörös pedig az „emberi belső űrt”, a vért, a távolság legyőzését szimbolizálja. A szentendrei tárlaton, akárcsak a tavalyi velencei biennálén a japán pavilonban kiállított munkánál, a vörös szín dominál.

Ennyi vöröset, mondhatni, utoljára a rendszerváltozás előtt láthattunk a pesti utcán, mégpedig a proletárforradalom ünnepét hirdető plakátokon. Mindenesetre jó, hogy most megértük: kortárs művészeti eseményt is hirdetnek óriás- és kevésbé óriás plakátok Budapesten, és a 11-es főút mellett. Utóbbi helyen egy kicsit meg is kérdőjelezve azt az állítást, amely a szintén az út mellett álló barna táblákon olvasható: Szentendre a festők városa.

Festeni azonban fonalakkal is lehet, nem beszélve arról, hogy Siota Csiharu rajzai is igencsak festői hatást keltenek a Kmetty Múzeumban. Ami pedig a Szentendrei Képtárat illeti, az Emlékeső című installáció is felfogható a térbe kilépett festménynek, plasztikus képnek, mindenesetre a különböző sűrűségű vonalhálók éppen olyan izgalmas színbeli, árnyalatbeli effektusokat kínálnak, mint a lazúrosan felvitt festékrétegek, nem beszélve a két első teremben a háló szálaira felkötözött huszonháromezer eltérő nagyságú és alakú kulcsról, amelyek, ha úgy tetszik, sajátos fakturális hatást adnak a tér különböző rétegeit sejtető fonalhálónak. A háló mélységeiben csónak alakú formák tűnnek fel, mintha csak utazásra, a lélek, az emlékezés mélységei felé vezető felfedező útra kívánnák hívogatni a látogatót.

A tervek szerint állítólag tizenötezer kulcsot kellett volna összegyűjteni, lelkes aktivistáknak köszönhető, hogy huszonháromezer darab épülhetett a műbe, pontosabban annak első két termébe, mert a harmadikban már csak a fonalháló veszi körül a vendéget. Siota Csiharu számára a kulcs kitüntetett jelentőségű.

„Ha a kezünkbe fogjuk, megérezzük, hogy önálló tartalma van e tárgynak, alakja szimbolikusan még az emberi figurára is emlékeztethet – magyarázza. – Ha abból indulunk ki, hogy az ember távol él hazájától, ha folytonosan változtatja a helyét, a cipő fontossága nyilvánvaló. Ha ez az állapot megváltozik, ha otthon érezzük magunkat valahol, bensőséges, nyugodt a kapcsolatunk valamely helyhez vagy valakihez, elveszíti fontosságát. A kulcsnál egészen más a helyzet, az éppenséggel a megtalált nyugalomhoz, otthonossághoz, az emberi kapcsolatok intimitásához – vagy éppen az ezeknek az állapotoknak, a hozzájuk kapcsolódó érzések megélése iránti vágyhoz kötődik.”

Egy közeli hozzátartozója halála után kezdett kulcsokat, rajtuk keresztül pedig emlékeket, történeteket gyűjteni, s ezeket kapcsolja össze az egész termet behálózó fonalak segítségével. „Én nem teszek mást, mint emberi érzéseket kötök össze fonalak segítségével” – mondja. És ezzel nagyon fontos misszióra vállalkozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.