A kiállítás annak a sorozatnak a része, amely a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centerben Madeline Stilwell februárban megnyílt tárlatával kezdődött. A sorozat célja az, hogy nemzetközileg is ismert alkotók művein keresztül adjon kitekintést a kortárs művészet történéseire. Mindez egyfajta viszonyítási alapot ad a szentendrei szcéna, illetve a kortárs magyar művészet egésze számára. Erre most kiváltképp jó lehetőséget szolgáltat Siota Csiharu, aki valóban a kortárs művészet világsztárja, hiszen az utóbbi években rendszeres résztvevője jelentős művészeti eseményeknek, kiállításoknak, vásároknak.
Az 1972-ben Oszakában született, Berlinben élő alkotó installációiban olyan nemzetközi vizuális nyelvet használ, amelyet érezhetően a legkülönbözőbb kontinenseken élők értenek. Az is lehet, persze, hogy munkáinak sikere különleges tehetségében és szorgalmában rejlik – akármiről is van szó, valóban tanulmányozásra érdemes a kortárs magyar művészet számos kiváló, ám a határokon túl nem, vagy igen kevéssé ismert képviselője számára.
Módszere látszólag pofonegyszerű: végy néhány kilométernyi vörös vagy fekete színű fonalat, gyűjts össze egy nagyobb kiállítási termet megtöltő mennyiséget olyan tárgyakból, amelyek megragadják a képzeleted, mert formájuk, funkciójuk és főleg koruk a bennük sűrűsödő idő és emlékanyag révén új összefüggésrendszerbe helyezve képesek hatásosan kifejezni mondandódat. Végül: végy magad mellé megfelelő számú asszisztenst, akik képesek arra, hogy instrukcióid alapján realizálják a művet azalatt az általában szűkösre szabott idő alatt, amennyi egy-egy kiállítás létrehozására rendelkezésre áll.
Ami a tárgyakat illeti, Siota Csiharu installációiban kapott már főszerepet bőrönd, cipő, öltözet, ablak és matrac is. Abban a művében, amelyet néhány évvel ezelőtt először láttam tőle a bázeli művészeti vásár Art Unlimited nevű, nagyméretű alkotásokat bemutató szekciójában, egy fekete zongora állt a vonalháló, illetve a vonalakkal kijelölt látogatói útvonal, labirintus középpontjában. Bármiről is legyen szó azonban, a tárgyakat vonalháló veszi körül, így Siota Csiharu művészetének védjegyévé vált a fekete vagy vörös szín. A fekete a világűrt, a vörös pedig az „emberi belső űrt”, a vért, a távolság legyőzését szimbolizálja. A szentendrei tárlaton, akárcsak a tavalyi velencei biennálén a japán pavilonban kiállított munkánál, a vörös szín dominál.