Megfigyeltem magamon, hogy valahányszor Pannonhalma felé közeledem, már jóval azelőtt, hogy meglátnám az apátságot, befejezem a telefonálást az autóban, elzárom a rádiót, tovatűnnek a gondolatok: csend lesz. Nem igazi csend, mert hallani a kerékzajt, érezni a szívverést, és nem tudom irányítani a gondolataimat. Ösztönösen készülődöm: Pannonhalmán mindenki másként találkozik önmagával. Felemelő érzés belépni egy olyan térbe és közösségbe, ahol kinyílik a szívünk, a szellemünk; ahol máshogyan látunk, hallunk, hallgatunk – vallja Keller András az Arcus Temporumról, amely időben egymástól távoli, szellemiségükben mégis párbeszédképes zeneművekkel képez hidakat korok és emberek között.
Pompásan megfér egymással a 90 éves Kurtág György életműve Joseph Haydn remekeivel, a hazánkban kevésbé ismert kortárs amerikai komolyzene és Ligeti György művészete. Mától vasárnapig tart a pannonhalmi főapátságban az Arcus Temporum XII. Pannonhalmi Művészeti Fesztivál, amely a koncertek mellett a közösségteremtésre helyezi a hangsúlyt, és a monostor védőszentje, az 1700 éve született Szent Márton emlékévének mottóját átvéve hirdeti: „Közösségben vagyunk.” A spiritualitás jegyében az érdeklődők részt vehetnek a pannonhalmi bencés szerzetesi közösség liturgikus alkalmain is, a vesperásokon, a laudeseken, a vigílián és a konventmisén. A fesztivál igazgatója Dejcsics Konrád lesz, a művészetivezető-páros pedig régi segítője a pannonhalmi feltöltődéseknek: Keller András és Rácz Zoltán.
A fesztivál az időbeli utazások és a kapcsolódási pontok mellett az évfordulók jegyében is telik: Kurtág mellett szintén kilencven éve született Morton Feldman, Steve Reich tíz esztendővel fiatalabb, idén nyolcvanéves, és tíz évvel ezelőtt hunyt el Ligeti György. Az ő alkotásaik mellett a már említett Haydn, valamint Olivier Messiaen és a jövő januárban hatvanéves David Lang művei hangzanak el a hat nagy koncerten, amelyeknek a főapátság reprezentatív kulturális terei adnak otthont.
A ma esti nyitókoncert érdekessége, hogy Haydn A teremtés című oratóriuma a mostanra teljesen felújított bazilikában szólal meg, ezáltal a fesztivál történetében első ízben a beteljesedést szimbolizáló, építészetileg üres keleti szentélyben bibliai-egyházi tematikájú oratóriumot adnak elő. A zárókoncert ugyanitt lesz: akkor Ligeti György tizenhat szólamú kórusra írt Lux Aeterna című darabját a liturgia kontextusában hallhatjuk, a szerzetesközösség hagyományos gregorián napközi imaóráját követően. A Boldogasszony-kápolnában szólal meg Haydntól A Megváltó hét szava a keresztfán a Keller kvartett előadásában, de az újonnan épült multifunkcionális koncertterem is a fesztivál szolgálatába áll, ott többek között Kurtág Jelek, játékok, üzenetek című műve hangzik el. A koncertsorozat része egy éjszakai előadás is: ma este tíz órától Presser Gábor és Szakcsi Lakatos Béla közös improvizációban keresik az utakat a régi és az új mesterek művei között.