A hely, ahol máshogy látunk és hallgatunk

Ez Pannonhalma, ahol ma Haydn A teremtés című oratóriuma a teljesen felújított bazilikában szólal meg.

kiss
2016. 08. 26. 10:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megfigyeltem magamon, hogy valahányszor Pannonhalma felé közeledem, már jóval azelőtt, hogy meglátnám az apátságot, befejezem a telefonálást az autóban, elzárom a rádiót, tovatűnnek a gondolatok: csend lesz. Nem igazi csend, mert hallani a kerékzajt, érezni a szívverést, és nem tudom irányítani a gondolataimat. Ösztönösen készülődöm: Pannonhalmán mindenki másként találkozik önmagával. Felemelő érzés belépni egy olyan térbe és közösségbe, ahol kinyílik a szívünk, a szellemünk; ahol máshogyan látunk, hallunk, hallgatunk – vallja Keller András az Arcus Temporumról, amely időben egymástól távoli, szellemiségükben mégis párbeszédképes zeneművekkel képez hidakat korok és emberek között.

Pompásan megfér egymással a 90 éves Kurtág György életműve Joseph Haydn remekeivel, a hazánkban kevésbé ismert kortárs amerikai komolyzene és Ligeti György művészete. Mától vasárnapig tart a pannonhalmi főapátságban az Arcus Temporum XII. Pannonhalmi Művészeti Fesztivál, amely a koncertek mellett a közösségteremtésre helyezi a hangsúlyt, és a monostor védőszentje, az 1700 éve született Szent Márton emlékévének mottóját átvéve hirdeti: „Közösségben vagyunk.” A spiritualitás jegyében az érdeklődők részt vehetnek a pannonhalmi bencés szerzetesi közösség liturgikus alkalmain is, a vesperásokon, a laudeseken, a vigílián és a konventmisén. A fesztivál igazgatója Dejcsics Konrád lesz, a művészetivezető-páros pedig régi segítője a pannonhalmi feltöltődéseknek: Keller András és Rácz Zoltán.

A fesztivál az időbeli utazások és a kapcsolódási pontok mellett az évfordulók jegyében is telik: Kurtág mellett szintén kilencven éve született Morton Feldman, Steve Reich tíz esztendővel fiatalabb, idén nyolcvanéves, és tíz évvel ezelőtt hunyt el Ligeti György. Az ő alkotásaik mellett a már említett Haydn, valamint Olivier Messiaen és a jövő januárban hatvanéves David Lang művei hangzanak el a hat nagy koncerten, amelyeknek a főapátság reprezentatív kulturális terei adnak otthont.

A ma esti nyitókoncert érdekessége, hogy Haydn A teremtés című oratóriuma a mostanra teljesen felújított bazilikában szólal meg, ezáltal a fesztivál történetében első ízben a beteljesedést szimbolizáló, építészetileg üres keleti szentélyben bibliai-egyházi tematikájú oratóriumot adnak elő. A zárókoncert ugyanitt lesz: akkor Ligeti György tizenhat szólamú kórusra írt Lux Aeterna című darabját a liturgia kontextusában hallhatjuk, a szerzetesközösség hagyományos gregorián napközi imaóráját követően. A Boldogasszony-kápolnában szólal meg Haydntól A Megváltó hét szava a keresztfán a Keller kvartett előadásában, de az újonnan épült multifunkcionális koncertterem is a fesztivál szolgálatába áll, ott többek között Kurtág Jelek, játékok, üzenetek című műve hangzik el. A koncertsorozat része egy éjszakai előadás is: ma este tíz órától Presser Gábor és Szakcsi Lakatos Béla közös improvizációban keresik az utakat a régi és az új mesterek művei között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.