Ahhoz, hogy a feltett kérdésekre választ adjunk, és a népművészet valódi jelentését megértsük, továbbélésének formáit, 21. századi lehetőségeit megismerjük, vissza kell mennünk az időben arra a pontra, amikor az ezt a kultúrát éltető hagyományos paraszti társadalom felbomlása, átalakulása megkezdődött. A több évszázadon át tartó, hosszú folyamat egyik legélesebb váltása a második világháború utánra tehető, amikor a hagyományos paraszti kultúra már megszűnőben volt. Innen kezdjük Péterfy Lászlóval beszélgetésünket.
– Amikor népművészetről beszélünk, mindig fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy valójában parasztművészetet, parasztkultúrát értünk rajta. A magyar paraszti világ felbomlása már a kapitalizmus megjelenésével megindult, de a második világháború után éles fordulatot vett, a kommunista-szocialista politikai rendszer nagyon meggyorsította a megszűnéséhez vezető folyamatokat, és nagyon keservessé tette a magyar paraszt életét. A világháború magyar katonáinak túlnyomó többségét a magyar parasztok adták, ők kerültek a frontra, majd fogságba, és tértek haza nagy nehézségek közepette egy új világba. Itthon a szocializmust építő évtizedekben földjüket elvették, szövetkezetekbe kényszerítették őket, az ellenszegülőket börtön várta. Szinte csoda, hogy a magyar parasztság egyáltalán átvészelte ezeket az évtizedeket, és megőrizte emlékeit, kultúráját.
Péterfy László szobrászművész – nem mellesleg az énekes Péterfy Bori és az író Péterfy Gergely édesapja – a székelyföldi Nyárádselyén született, ahol gyermekként a népművészettel természetes közegében ismerkedett meg, majd a kolozsvári képzőművészeti főiskolán festőnek tanult. Itt olyan tanárai voltak, mint a népművészeti kurzust vezető Kós Károly, vagy a népzenegyűjtőként is jelentős Jagamas János zeneszerző. Az egyetemi évek után Marosvásárhelyen már a népművészeti csoportok támogatásával és tanításával is foglalkozott.
1966-ban került Magyarországra, ahol a Népművelődési Intézet külső munkatársaként elsősorban a népi kézműves faragócsoportok megszervezését vállalta magára. Kitanulva a népi fa- és kőfaragás mesterségét művészetében maga is egyre inkább a szobrászat felé fordult. Ahogy az ő példája is mutatja, a népi kultúra iránti érdeklődés a városi értelmiség második világháború után felnőtté vált generációjában született meg a hatvanas években, párhuzamosan a táncházmozgalom kialakulásával, illetve attól elválaszthatatlanul. Amíg a táncosok útja a szervezettséggel az első néptáncegyüttesekhez vezetett, a tárgyalkotó népművészet népi iparművészet címen élt tovább. A sorozatban gyártott népies ajándéktárgyakat a népi iparművészeti bolthálózat révén értékesítették.