– Huszonöt éve írta a Mária evangéliumát, de a mű népszerűsége azóta is töretlen.
– Sosem követtem a divatot, mindig a belső érzéseim után mentem. A színpadi műveim közül valóban a Mária a legspeciálisabb, mert csak magunknak írtuk Müller Péterrel, nem volt semmiféle megrendelés. Felmerült ugyan egy lehetőség, 26-27 évvel ezelőtt, arról volt szó, hogy Vácott felállítanának egy szabadtéri színpadot, és ha írunk egy oda illő művet, akkor esetleg bemutatják ott. Ma már tudom, hogy ez csak a gyújtószál volt, a mai napig nem épült fel az a szabadtéri színpad. Arra viszont jó volt, hogy elindítson bennünket. Müller Péter talált rá a témára, akkor már régóta foglalkozott a gondolattal, hogy a női lélekről ír egy művet, és ő vetette fel, hogy mi lenne, ha ez Mária életéről szólna. Írt egy két-három oldalas szüzsét, és engem annyira magával ragadott az egész, hogy azonnal nekiláttam.
– A darab a formáját tekintve teljesen átkomponált mű, ezt a téma súlya hozta magával?
– Nem is lehetett volna másképp megírni, ez egy összefüggő zene. A jelenet, dal, jelenet, dal váltakozása idegen lett volna a darabtól. Talán azért is nehezen sorolható be kategóriákba, mert amikor írtam, végtelen szabadsággal álltam hozzá. Nem volt semmiféle kényszer bennem. Amikor rendelésre írok, sokszor tudom, vagy legalábbis sejtem, hogy kik fogják énekelni, és azt is figyelembe veszem. Itt ez sem befolyásolt.
– Huszonöt év alatt egyszer sem alakította át, most viszont élő zenével halljuk. Más lesz?
– Csak abban az értelemben igen, hogy most élő zene szól. Nem változtattam rajta. Annak idején a Madách Színház fogadta be a darabot, és ott akkoriban minden úgynevezett fél-playbackről ment, még a Macskák is. Miután ehhez a hangfelvételt a zenész barátaimmal rögzítettem, és mi egymásnak sosem írunk kottát, teljes partitúrát nem is készítettem akkor belőle. Ahogy haladt a felvétel előre, elkészült a fúvószenekari stimm, aztán a vonószenekari, majd az ütős, de mivel az utóbbit is az Amadinda játszotta, ott sem volt minden előre rögzítve, úgy is mondhatnám, hogy hagytam teret az egyéni hozzátételekhez. Persze a kórus- és az énekszólamokat már akkor is kottából énekelték. Aztán gyakorlatilag mostanáig erről a bizonyos felvételről ment minden előadás, de két évvel ezelőtt úgy adódott, hogy volt egy kis szabadidőm, és akkor elhatároztam, hogy megírom a rendes partitúráját is a darabnak, ahogy egyébként a többi művemnek is megírtam. Mintha megéreztem volna, hogy szükség lesz rá. Általában ha valamivel elkészülök, mintha meghallanák az éterben. Először Brnóból jelentkezett egy fiatal cseh rendező, hogy szeretnék előadni a Máriát élő zenekarral. Szlovákiában 1992-ben volt egy nagy sikerű előadás, lefordították szlovákra, és azóta kultikus darabbá vált arrafelé, minden húsvétkor ez az ünnepi műsor a televízióban. Brnóban viszont egy kisebb, tizenhét tagú színházi zenekar állt csak rendelkezésre, úgyhogy amint elkészültem a nagyzenekaros partitúrával, egy cseh kolléga rögtön áthangszerelte az ottani zenekarra, és úgy is remekül szólt. Nagyzenekarral most szólal meg először, és én is most szembesülök majd ennek a hatásával.