Bő húsz évvel ezelőtt, 1996 júliusának utolsó napján a régi és az újdonsült operarajongók is az időjárás kegyeit lesték: fog-e még esni az este, eláll-e a szél. Nem volt kicsi a tét: megtartják-e a szuperkoncertet a Népstadionban, vagy megint megtép minket a balsors. Az eső ugyan néha szemerkélt, Plácido Domingo, José Carreras, Diana Ross és Rost Andrea végül csak ott állt a tömeg előtt, s bár a díszvendégként várt jordán hercegnő végül nem érkezett meg, élményből így sem volt hiány. Aztán Carreras másnap szűk körben privát koncertet is adott: a Tűzoltó utcai gyermekklinika kis betegeinek.
A Három tenor – Carreras, a már-már félig magyarként tisztelt Domingo és a 2007-ben elhunyt Luciano Pavarotti – ekkor már hat éve járta a világot, huszonkét évig tartó „vetélkedésüknek” klasszikus zenei rekord, 96 millió eladott lemez lett a vége. Domingo az Operalia énekverseny alapítójaként a tehetségek felkutatásán is fáradozik a mai napig, Carreras pedig, aki a nyolcvanas években legyőzte a leukémiát, Spanyolországban és Németországban is alapítványt hozott létre, és a leukémiás betegek gyógyítására eddig mintegy 250 millió eurót (77,5 milliárd forint) gyűjtött, részben jótékonysági gálákon. Németországban minden évben rendez jótékonysági koncerteket – az ügy mellé olyan német művészek sorakoztak fel, mint például Klaus Meine, a Scorpions énekese –, így érthető, hogy nagy volt a csalódottság, mikor egy héttel ezelőtt Carreras lemondta a frankfurti fellépését. Megfázott.
Izgulni tehát most is volt miért Budapesten: lesz-e koncert, és ha lesz is, Carreras hangja bírni fogja-e. A katalán tenor utolsó világ körüli turnéja egyik állomásaként a budapesti sportarénában lépett fel péntek este, s a hangja nemcsak hogy bírta: engem már rögtön az elején levett a lábamról. Könnyednek titulált programmal érkezett: musicalekkel, zarzuelákkal, operettekkel és örökzöldekkel, az operaslágereket épphogy csak megidézte. A repertoár azonban több szempontból is elfogadható: egyrészt Carreras decemberben ünnepelte 70. születésnapját, s bár még mindig kiváló művész, nem várható el tőle, hogy három felvonásban végigénekelje az operairodalom legnehezebb áriáit. (66 opera van a repertoárján egyébként.) Másrészt olyan műveket hozott el – néhány olyan kivételtől eltekintve, mint a Csárdáskirálynő vagy a West Side Story –, amelyek nem közismertek, vagy legalábbis nem unásig hallott darabok. Harmadrészt: ezek a dalok egyszerűen nagyon jók, és jól állnak Carreras hangjának.