A jelszó: ifjú jazztehetségek kerestetnek

Tizedszer rendezte meg a Müpa a fiatal jazzmuzsikusok bemutatóját és az arra épülő zeneipari mustrát.

Turi Gábor
2017. 02. 08. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy évtized: szép élmények, ragyogó arcok, emlékezetes hangok. Nemes, műfajpártoló vállalkozás a Müpa részéről a Jazz Showcase címmel megrendezett program. A feltörekvő magyar együtteseket bemutató sorozat célja a tehetséggondozás, amelynek módja és kerete az évek során folyamatosan érlelődött, új elemekkel bővült, míg elnyerte mai formáját.

Három délután, kilenc együttes, esténként „felnőtt” koncertek, szakmai tanácskozás, fotókiállítás – a Müpa különböző termeit és tereit február első hétvégéjén a jazz vette birtokába. Ha csak az idei program gálakoncertjének névsorát nézzük, van mire büszkének lenni a szervezőknek. Fábián Juli, Harcsa Veronika, Gájer Bálint énekesek, Balogh Roland, Gyémánt Bálint gitárosok, Balogh Zoltán zongorista, Bolla Gábor szaxofonos – a korábbi fellépők ma a magyar jazzélet ismert, népszerű, külföldön is sikereket elért előadói. Hogy a tehetségbörzék milyen szerepet játszottak ebben, az nehezen kibogozható, de mindegyikőjüknek sokat jelentett, ösztönzést adott a rangos bemutatkozási lehetőség.

Az ilyen börzék elsődleges küldetése, hogy a bontakozó tehetségeket a hazai és külföldi impresszáriók, lemezkiadók, kritikusok figyelmébe ajánlják. Az, hogy a pályakezdők fellépési lehetőséghez jutnak, önmagában nem meghatározó jelentőségű, hiszen ilyen alkalmak másutt is adódnak, és tehetségkutatókat is szerveznek Magyarországon. (Voltak évek, amikor a Müpa úgy igyekezett nemzetközivé tenni a fórumot, hogy más országok fiatal együtteseinek is teret adott. Különös észjárás, amely a hazaiak rovására külföldiek karrierjének kibontakozására fordít forrásokat.)

Vajon mennyiben sikerült a börzének elérni célját, a fiatalok pályájának előmozdítását? A közönség érdeklődésére mindig lehet számítani, az ingyenes délutáni bemutatókat a Zászlótérben és az Átriumban ezúttal is sokan nézték végig. Az pedig, hogy a gálakoncertre megtelt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, különösen méltánylandó eredmény. A széles körű publicitás jó hírvivője a rendezvénynek és a jazznek, ami alátámasztja a kezdeményezés létjogosultságát.

De mi a nemzetközi szakemberek meghívásának a hozadéka? Az idei listán csupán néhány név szerepelt: az Amerikai Jazzújságírók Szövetségének elnöke, egy volt bolgár rádiós, az angol Serious ügynökség és az EFG London Jazz Festival vezetője, továbbá a londoni 606 jazzklub tulajdonosa (visszatérő vendég, akivel évek óta gyümölcsöző cserekapcsolat zajlik a magyar intézet közreműködésével). E téren rendre deficittel zár a találkozó. Nem volna érdeklődés a magyar jazz iránt tőlünk nyugatra, északra és délre? Szűkös anyagi keretek akadályozzák a szervezést, vagy nem sikerül megszólítani és utazásra bírni az illetékes személyeket? Miért nem mozgatta meg a hazai klubvetőket, szervezőket, újságírókat a közösségi médiumok szerepét és a fiatalok érvényesülési lehetőségeit boncolgató szakmai nap sem?

Válaszra váró kérdések, egy azonban tény: ilyen szűk részvevői körtől aligha várható érdemi előrelépés a pályakezdő magyar jazzmuzsikusok nemzetközi térnyerésében. Mire jó akkor a showcase? A tíz év következtetése: ha nem sikerül bővíteni a közvetítésben érdekelt külföldi szakemberek körét, helyi érvényű marad a többre hivatott rendezvény. Megfontolandó a gyakoriság kérdése is, hiszen a magas szintű képzés ellenére sem formálódik évenként elegendő ütőképes, nemzetközi figyelemre érdemes csapat. Két- vagy hároméves ciklusok az erőforrások koncentrációját és nagyobb merítést tennének lehetővé.

A megújulás szükségességéből azonban nem szabad a seregszemle hiábavalóságára követeztetni. Az idén is sikerült felmutatni exportképes produkciókat. A szombati napon Horváth Cintia énekesnő tehetséget mutató műsorát követően ilyen volt Ludányi Tamás szaxofonos kiváló hangszeresekből álló, a jazz igazi hangján megszólaló kvartettje, amely csiszolt összjátékkal és szárnyaló szólókkal ragadtatta vastapsra a közönséget. Este a Fesztivál Színházban történelmi esemény zárta a napot: Bágyi Balázs új kvartettje kínai vendégszólistával, a hangszeresként és zeneszerzőként is kiváló Li Hsziaocsüan (Li Xiaochuan) trombitással vitte sikerre remekbe szabott műsorát.

Záróakkord: a showcase tavaly óta verseny is, a nemzetközi zsűri Ludányi Tamás kvartettjét találta a legjobbnak, a közönségszavazás győztese a Vörös Janka e-Series lett, különdíjat a Gino’s B Version, Balogh Gyula kvartettje és Horváth Cintia kapott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.