Meghalt Tzvetan Todorov filozófus

Hetvenhét éves volt.

LD
2017. 02. 08. 20:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetvenhét éves korában, február 7-én Párizsban életét vesztette Tzvetan Todorov bolgár-francia filozófus – olvasható a New York Times cikkében. Fia, Sacha szerint multiszisztémás atrófiában (MSA) szenvedett: ennek során több idegpályarendszer is károsodik az agyban.

Mindig visszautasította, hogy felületes megállapításokat tegyen, vagy hogy közvetlenül egy esemény megtörténte után reagáljon – emlékezett vissza a francia Books magazin alapítója, Olivier Postel-Vinay a február 7-én, 77 éves korában elhunyt Tzvetan Todorovra. Jól ismerték egymást, a bolgár-francia filozófus is a folyóirat szerkesztőbizottságának tagja volt. Postel-Vinay szerint Todorov havonta írt a lapba, és ez rendkívül stresszes feladat volt számára: „mindig több időt szánt volna a gondolkodásra. A médiában látható úgynevezett elemzések növekvő felületessége igencsak aggasztotta.”

 

Todorov irodalomelmélettel, eszmetörténettel, filozófiával is foglalkozott, tucatnyi könyvet írt többek között a gyarmatosítás morális következményeiről, a fanatizmusról, illetve a holokausztról. Roland Barthes tanítványaként a hetvenes években vált ismertté a strukturalizmusról szóló kutatásaival.

Tzvetan Todorov 1939. március 1-jén született Szófiában, Bulgáriában. Filológiából diplomázott a Szófiai Egyetemen 1963-ban, majd a doktoriját a Párizsi Egyetemen végezte. 1968-ban a Francia Nemzeti Kutatóközpont (CNRS) kutatási igazgatója lett, majd 1970-ben részt vett a Poétique folyóirat megalapításában. Ezután 1987-ig szerkesztette Gérard Genette-tel közösen a Collection Poétique irodalomelméleti könyvsorozatot. Előadott a Harvardon, a Yale-en és a Kolumbiai Egyetemen is.

Fontosabb művei a Bevezetés a fantasztikus irodalomba (1970), a Conquest of America: The Question of the Other (1984), a Mihail Bahtyinról szóló 1984-es könyv, a Voices from the Gulag: Life and Death in Communist Bulgaria (1999), a Hope and memory (2003) és az In Defence of the Enlightenment (2009).

Bahtyin mellett olyanok intellektuális portréját rajzolta meg, mint Benjamin Constant, Jean-Jacques Rousseau vagy Marina Cvetajeva orosz költőnő.

A Conquest of Americában arra jutott, hogy az őslakosok képtelenek voltak megvédeni magukat egy olyan ellennel szemben, amelyik befolyásolni tudta, miként fogják fel a valóságot, és képes volt összezavarni a tervezés- és gondolkodásmódjukat. Az 1989-es On Human Diversityben már azt tekintette át, a francia szerzők hogyan néztek a „másik”-ra, miként álltak azok önálló kulturális értékeihez.

Fear of the Barbarians című 2009-es könyvében az érkező migránsokról írt, de nem látta úgy, hogy kulturális fenyegetést jelentenének. Szerinte meg kell követelni az érkezőktől, hogy tiszteljék a befogadó ország törvényeit, de „csak a totalitárius társadalmak teszik kötelezővé egy ország szeretetét.” Úgy látta, a személyes érzelmek és a közösségi kötelezettségek külön hatáskörbe tartoznak, összekeverni ezeket nem szerencsés. A Le Monde-nak adott decemberi interjújában kifejtette azt is: szisztematikusan bombázni egy közel-keleti települést nem kevésbé barbár dolog, mint egy francia templomban elvágni valaki torkát.

A kommunista Bulgáriából emigráló filozófus ösztönösen szkeptikus volt a kormányzatokkal szemben, de a vasfüggöny leomlása nála is enyhített ezen aztán. A holokausztról és Gulágról is író szerző a Facing the Extreme-ben úgy látta: a jóság még a leggonoszabb helyzetekben is felbukkanhat. Egyben a Hope and Memory-ban úgy vélte: a gonosz térnyeréséhez nem elég néhányak cselekvése, elengedhetetlen a többség közönye is – amire mind igencsak képesek vagyunk. S ugyanitt írta meg azt is: nem harcolhatunk a gonosszal szemben szimplán csak a jó nevében, de küzdenünk kell azok bizonyosságával szemben is, akik mindig pontosan tudnák, hol húzódik a határ jó és rossz között. Mert elég eltorzult a világképük azoknak, akik a jó megtestesítőjének hiszik magukat – írta. Vagy ahogy Vonnegut nagyszerű Éj anyánkjában olvashattuk: „A gonoszság minden embernek az a része, az a jókora része, amely korlátok nélkül akar gyűlölni, amely Istennel az oldalán akar gyűlölni!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.