A metrópótló hajó sem szent a kalózoknak

A csodák világa és a legősibb színházi forma kel holnap életre: országhatáron innen és túl ünnepelnek a bábosok.

Tölgyesi Gábor
2017. 03. 20. 14:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy illene, hogy a csillagászati tavasz kezdetekor, március 21-én hét ágra süssön a nap. Ha ugyanis az időjárás barátságos, akkor varázslatos dolgok történhetnek holnap: például Kaposváron ezer kívánságléghajó emelkedik a magasba, világgá röpítve a hírt, a városban bábszínház épül. Debrecen utcáin, sőt, a klinika gyermekosztályán is mesebeli hősökbe botolhatunk, a veszprémi piacon pedig Lúdas Matyi segít krumplit válogatni, és Döbrögi uraság jól teszi, ha aznap nem vásárol. A budai Várban magával az ördöggel is összefuthatunk, de nem kell félni, Vitéz László is ott lesz, s jól ellátja a baját. A metrópótló hajó utasai ugyanakkor kalóztámadást kockáztatnak. Egy iráni bábszínház, a Dzhivada Zolfagariho ötletére a bábművészeti világszervezet, az UNIMA 2002-ben indítványozta, március 21-e legyen a bábosok ünnepe. A Budapest Bábszínház 2014 óta szervezi a magyar bábtársulatok ünnepét, így a falvakban és a városokban, iskolákban és gimnáziumokban, plázákban, könyvesboltokban, fürdőkben és piacon, villamoson vagy repülőtéri csarnokban is összefuthatunk e napon bábművészekkel. Országhatáron innen és túl is: az előbb említettek mellett Békéscsaba, Győr, Kecskemét, Pécs, Szekszárd, Szeged, Zalaegerszeg, valamint Kolozsvár, Marosvásárhely, Nagyvárad és Temerin lakói találkozhatnak holnap.

A bábművészetben a csodák világát emlegetni nem költői túlzás, így tesz Nánay István színikritikus, az idei bábszínházi világnap magyar üzenetének írója is. „A bábok fittyet hányva a naturalista valóságnak, a csodák világát képesek megjeleníteni, s az élet jelenségeit olyan mértékben és módon tudják sűríteni, mint egyetlen más színházi műfaj vagy forma sem.” – S ez a folyamat nem életkorfüggő – érvel Nánay a legősibbnek tartott, több ezer éves színházi forma mellett. A bábszínház pedig nem gyerekműfaj, még ha a közönsége az utóbbi száz-százötven évben le is szűkült erre a körre. A Budapest Bábszínház szlogenje is évek óta hirdeti: a báb nem korosztály, hanem műfaj. Ez az igazság magától értetődőnek tűnik a hagyományos prózai színházaknál vagy az operaházban. A Gálvölgyi János főszereplésével februárban bemutatott A hullaégető elképzelhetetlen volna a győri Vaskakas Bábszínház művészei nélkül, akárcsak a Radnóti előadása, A párnaember a Budapest Bábszínház színészei nélkül. A Radnóti Színház Turandot-ja is használ a bábok világából ismerős maszkokat, hasonlót figyelhettünk meg az Operában is Eötvös Péter operája, a Szerelemről és más démonokról január végi bemutatóján. Bár a Budapest Bábszínház zömmel gyerekeknek játszik, Misi mókus 1961 óta már félezer alkalommal kelhetett vándorútra, a teátrum előadásai pedig rendre telt házasak – a tavalyi évadot 101 százalékos látogatottsággal zárta −, a klasszikus drámák felnőtt nézőiért így is meg kell küzdenie. – Ha a felnőtt nézők már bejöttek a színházba, nagyon szeretik, amit itt találnak. De azt nagyon nehéz elérni, hogy bejöjjenek – meséli Meczner János, a teátrum igazgatója. – Már a kamaszokban kezd kialakulni egyfajta előítélet, hogy ez csak a kicsiknek való. A nyugat-európai bábszínházaknál is hasonló figyelhető meg. Ez ellen úgy próbálunk tenni, hogy a klasszikus mesék mellett olyan előadásokat is a repertoárba veszünk, amelyek a nagyobbak életének örömeiről, gondjairól szólnak, de drámapedagógiai foglalkozásokat is tartunk. A felnőttelőadásainkon pedig azt igyekszünk megmutatni, a klasszikus drámairodalom alkotásai hogyan tehetők bábszínházi eszközökkel máshogy érdekessé. – Például Shakespeare, Moliere vagy Brecht művei, miközben az elmúlt években olyan vendégrendezők adták egymásnak a kilincset a bábszínházban, mint Alföldi Róbert, Balázs Zoltán, Csizmadia Tibor, Jankovics Marcell, Mácsai Pál, Sopsits Árpád, Valló Péter vagy Vidovszky György.

A báb sajátossága, hogy képzőművészeti alkotásként vesz részt a játékban, amelyben éppúgy megtalálható a konfliktus vagy a szereplő jellemfejlődése, jellemtorzulása, mint a hagyományos színházak előadásaiban. Ám bábszínésznek lenni korántsem olyan könnyű, mint ahogy azt elképzeljük. − Evidencia, a színházban jó színészek kellenek, az operaházban nagyon kell tudni énekelni is – teszi hozzá Meczner János. − A musicalben, operettben nem elég jó színésznek és énekesnek lenni, táncolni is tudni kell. A bábszínházban jó színésznek kell lenni, kell tudni énekelni, mozogni és még bábozni is, ráadásul más az árnyjáték és más a kesztyűs báb technikája. − Vagy épp a jávai vajangé és a marionetté, amely egyszerre lesz majd jelen a Budapest Bábszínház új előadásában, a Holle anyóban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.