– Megnézte már a filmet?
– Háromszor láttam eddig, most egy darabig nem nézem meg újra.
– Több helyen mesélt róla, hogy amikor ír, a szöveg filmként pörög a fejében. Milyen érzés volt szembesülni a saját regényével valaki más vízióján keresztül?
– Tizenkét éve jelent meg A fehér király, de még mindig tisztán látom magam előtt a legapróbb mozdulatokat is. Ezért már jó előre elhatároztam, hogy nem fogom számonkérni a filmen azt, ahogyan én elképzelem a saját jeleneteim látványvilágát. Abból csak rosszul jöhettem volna ki.
– Gyerekkorában Erdélyben másolt filmeket fordított magyarra ipari mennyiségben, több ezer alkotást nézett végig, később tíz évig írt filmekről. Kritikusi szemmel milyennek látta A fehér királyt?
– Nem tudnék róla kritikát írni, hiszen ahhoz túl közel állok hozzá. Nem tehetek úgy, mintha semmi közöm sem lenne a filmhez. Úgy tekintek rá, mint egy lehetséges olvasatra, amelyben a rendező páros, Jörg Tittel és Alex Helfrecht arra a kérdésre kereste a választ, hogy miként jöhet létre diktatúra egy fejlett társadalomban. Ez számomra izgalmas és roppant különös egyszerre. Hiszen gyerekkoromban mi abban a hitben éltünk, hogy a technikai fejlődés automatikusan megszünteti a diktatúrát. Romániában akkoriban egy írógép is regisztrálandó tárgynak számított, a kétkazettás magnó már veszélyt rejtett magában, a videokazetták másolásához használt kábel pedig be volt tiltva. A technikai eszközök tabuja összefonódott a diktatúrával. A film alkotói ezzel ellentétes utat jártak be, náluk a fejlett, futurisztikus társadalom fordul vissza egy primitív diktatúrába.
– A film fiktív térbe helyezi a történetet. Nem veszti el az erejét, ha kiszakítják a kelet-európai diktatúrák valóságából?
– Amikor világossá vált számomra, hogy elhagyják a regény eredeti helyszínét, akkor mondtam a rendezőknek, hogy a legnehezebb dolguk az lesz, hogy saját világot építsenek a történethez. A regényben igyekeztem erőteljes környezetet létrehozni, de nem kellett semmit kitalálnom, a kontextus adva volt. A világ plaszticitását, működési rendszerét nem a semmiből alkottam meg, legfeljebb néhány ponton, a gyermeki fantázia nyomában járva, elemeltem a valóságtól. A film disztópikus világát azonban az alapoktól kellett felhúzni. Ebbe azonban én már nem szóltam bele, mert tudtam, hogy ez az ő víziójuk. Rájuk vár, hogy kitalálják, miként jött létre A fehér király világa a filmen.