Ötvenes évek? Börtön? Szabadulószoba? Az érdeklődő csak kapkodja a fejét; ráadásul a szeánsz után akár születésnapi zsúrt is tarthatnék a helyszínen. Nem ízléstelen ez? – villan belém az első pillanatban, amikor értesülök a Nagydiófa utcai programlehetőségről. Vagy éppen nevelő célzata is lehet az egyórás kalandnak? Ki tudja?
Marcona, sebhelyes arcú, bőrkabátos férfiakra számítanék, akik hallgatagon, darabos mozdulattal, mint egy zsákot, belódítanának egy ablaktalan cellába. Ehhez képest fiatal lány fogad minket, amikor kollégámmal és barátommal megérkezünk az utcaszinten sörözőként is működő – üveges cseh söröket és a híres-neves csehszlovák kofolát lehet kapni egyebek között –, Trapartment nevű objektumba.
Két szabadulószobát is rejt a pince, tudjuk meg hamarosan az egyébként reklámmarketinget tanuló hölgytől. Az egyik hetvenes évekbeli lakásbelső korhű tévével, bakelitlemezekkel, lejátszóval, préselt bútorokkal, írógéppel. A cél: az elmenekült párthű nagynéni – akiről időközben kiderült, hogy nem annyira párthű, nyilván ezért is oldott kereket – titkos dokumentumait megtalálni és kijutni vele a lakásból, mielőtt a rendőrség (itteni szóhasználatban: a brigád) megérkezne.
A feladatmegoldókat mindkét esetben négy kategóriába osztják: az A-ba a mindent kifogástalanul kiderítők, a B-be a rendhagyó megoldásokat is alkalmazók, a C-be a kijutásért a pusztítástól sem visszariadók (őket érthetően kevésbé kedvelik), a ZS-be pedig az egészen elmés, külön utakon járó s így is megszabaduló játékosok tartoznak. A folyosón szantálillat terjeng; gyerekkori emlék a hetvenes évekből: olykor mi is égettünk otthon ilyesmit annak idején.
Ránk azonban most az ötvenes évek és a börtön vár. Múltba beavató szertartás ez, időutazás, egyben azonosulás egy történelmi időpillanattal – jut eszembe, aztán rájövök, kár túlmagyarázni a szándékot. Abba is hagyom gyorsan. CB-rádiót kapunk, ezen érintkezhetünk a hölggyel. Közben bekerülünk a cellába, egymással szemközt, a falhoz bilincselve álldogálunk.