Deák Kristóf: Szó sincs pedagógusok elleni kiáltványról

Az Oscar-díjas Mindenki rendezője készülő filmjéről is nyilatkozott lapunknak.

Lakner Dávid
2017. 03. 08. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fél családom pedagógus, a fejemet is vették volna, ha tanárok elleni kiáltványnak szántam volna a Mindenkit – így kommentálta kérdésünkre Deák Kristóf rendező a frissen Oscar-díjat nyert rövidfilmjével kapcsolatos megszólalásokat.

A Los Angelesben a legrangosabb filmes elismerést elnyerő alkotás tagjai szerda délután tartottak először sajtótájékoztatót a díjátadó óta. Ráadásul ezt abba a Bakáts téri Ének-Zenei Általános Iskolába szervezték, amelynek kórusát a filmben is hallhattuk. Nehéz elfelejteni azt a kitörő örömöt, lelkesedést, amellyel az iskola diákjai a gála estéjén fogadták a szobrocska elnyerését. A kórus ismét elő is adta a Mindenkiben hallható dalt, a Bodzavirágot, és a sajtótájékoztató résztvevői külön meg is tapsolhatták Rebekát, aki a filmbeli szólóban Liza (Hais Dorottya) hangját „kölcsönözte”.

Ismert ugyanis, hogy bár a történet a tátogásra kényszerített, a kórusbeli valódi munkából így kizárt gyerekekről szól, Hais Dorottya sem énekelt igazából a film végén. Deák Kristóf erre ismét kitért: mint mondta, a lány eleve úgy érkezett az első nap, hogy neki Liza szerepe tetszik jobban, viszont szinkronra lesz szükség, mert nem tartja olyan jónak a hangját. A másik főszereplő lány, Gáspárfalvi Dorka viszont nagyon jól énekelt, nála már az volt a gond, hogy hamisabban is kellett próbálkoznia. „Ez egy film, nem csináltam ebből etikai kérdést, Isaurának sem kellett valójában pénzt gyűjteni” – mondta Deák Kristóf.

Kíváncsiak voltunk rá, mit szólnak a stábtagok a filmről szóló értelmezési vitákhoz. Az Oscar-díj elnyerése után természetesen mindenkinek lett véleménye. Ki úgy látta, hogy a tátogásra kényszerítő tanárnőt (Szamosi Zsófia) nem is kellene kárhoztatni, hiszen nyilván nem lehet mindenkinek jó hangja, a kórusban pedig az kell. Más úgy vélte, a pedagógusnak épp az lenne a feladata, hogy a csupán kicsit hamis hangú gyerekekkel érdemben foglalkozzon. És többen odáig is eljutottak, hogy társadalompolitikai vízióikat, egyenlősítésről és kommunizmusról vallott nézeteiket vetítették rá a filmre. Amiről persze elhangzott az is, hogy milyen képet mutat a tanárokról a gyerekeket lerohadékozó, tátogásra kényszerítő pedagógussal.

Sajtótájékoztatón feltett kérdésünkre Deák úgy válaszolt: a film érdemei közé tartozhat, hogy gyökeresen különböző dolgokat is ki lehet belőle hozni. Egy alkotónak nem feltétlenül feladata, hogy később magyarázza művét – tette hozzá, aztán mégiscsak magyarázva kicsit. Úgy látta, a filmbeli tanárnő egyedi eset, aki hozott egy rossz döntést, „nem a gyerekeket tartotta szem előtt”, de szó sincs róla, hogy a pedagógusokkal lenne bármi gond, „akik a hátukon viszik az oktatást”. A film készítésének elején azért felmerült benne, mit fog szólni a kórusvezető a sztorihoz, de végül persze nem volt semmi gond, „szó sem volt róla, hogy ezzel szörnyetegként mutatnánk be a kórusvezetőket”.

A Zsófit alakító, lapunknak a díj elnyerése után nyilatkozó Gáspárfalvi Dorka is úgy látta: nem feltétlenül kell foglalkozni a negatív cikkekkel, ha egy alkotás sokra viszi, természetes, hogy különböző reakciók érkeznek majd rá. A rendező egyébként úgy látta, a film központi eleme egy paradoxon: hogy lehet egy gyerektől pont azt elvenni, amiért belépett egy kórusba, cserébe, hogy benn maradhasson? „Az ilyen paradoxonokról szól az élet” – tette hozzá.

Szóba került egyben Deák készülő, következő kisfilmje is, amiről Maly Róbert operatőr azt mondta, egy napja már a munkálatai is megkezdődtek. A sajtótájékoztató után a rendező lapunknak arról beszélt: zajlik az előkészítés, de nem lehet tudni, mikorra lesz kész a rövidfilm, ami Magyarországon fog játszódni és magyar támogatásból készül. Hozzátette: egy nagyon érdekes fináléjelenetre készülhetnek, melynek a mozgás lesz a központjában, és ami koreográfiailag nagyon pontosan ki lesz dolgozva.

Az eseményen a médiahatóság részéről elhangzott: a Magyar Média Mecenatúra 2014-ben adott nyolcmilliót a Mindenki készítésére. Deák később elmondta, hogy az Oscar-kampány és az Egyesült Államokba való kiutazás már a filmalap segítségével valósult meg. A rendező kifejtette, 2012-ben, Angliában írta meg másokkal együtt az alapsztorit, ami akkor még nagyon más volt és nem is Magyarországon játszódott. Aztán két évvel később tudtak belevágni a projektbe Udvardy Anna producerrel, miután Svájcból visszatért egy nyolc hónapos munka után. Vele korábban még nem dolgozott együtt. Nem volt sok idejük, a rendezőnek és vágónak olykor éjjel-nappal forgatnia kellett. Mikor elkészült, csak annyit éreztek, hogy ezt világszerte meg akarják mutatni sok embernek. Udvardy kifejtette, a rendező a tokiói fesztiválgyőzelem (Short Shorts Ázsiai Rövidfilmfesztivál) után azzal hívta fel, hogy jöhet az Oscar, de akkor még hitte is, nem is az egészet, hogy aztán egyre kevésbé legyenek szavai a film hihetetlen diadalmenetére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.