Felforgatott valóság, fejjel lefelé lógó alakok, Hitler-arcú pásztorok, hatalmas péniszű manók és láncfűrésszel faragott szobrok. nem egyszerű eset, a német művész szembemegy minden elvárással, egyetlen olyan rendszer létezik, amelybe maradéktalanul belefér: a sajátja. Ennek köszönhetően a botrányok sem kerülték el soha. Velencében egy náci karlendítésbe merevedett szobra okozott bonyodalmat, legutóbb pedig a női művészekről tett kijelentésével – nem érnek annyit, mint a férfiak – vonta magára sokak haragját. Baselitz művészete azonban távol áll az üres polgárpukkasztástól, felforgató szándéka mélyebbről jön: megkísérli feltárni, újra alkotni és átrajzolni a múltat. Alkotásaiból Újrajátszott múlt címen ma nyílik kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában (MNG).
Sok mindenen megpróbálhatjuk lemérni egy kiállítás értékét, de kevés az igazi támpont, főleg, ha kortárs tárlatról van szó. Hiszen a múzeum csak szépet és jót ír a saját eseményéről, a kurátorok és az igazgató egyformán lelkesek, a kritikusok is hangot adhatnak elragadtatásuknak, születnek cikkek szakértők tollából, és egy-két vágókép a kulturális műsorokba is befér. Ez azonban még nem sokat segít. Néha azonban nincs is szükség kapaszkodókra, kivételes esetekben érezni lehet, hogy ez most valami más, túl van a kötelező körökön, és túl a megszokott szólamokon egyaránt. Mások a fények, mások a színek, és mások a csendek ilyenkor.
Ez a különös érzés fogott el belépve az MNG kiállítóterébe. És ha még ekkor is kétségeim lettek volna Baselitz jelentőségét illetően, elég volt csak körbenézni. Egy átlagos sajtóbejáráson legfeljebb tucatnyi álmos újságíró igyekszik megtalálni a műalkotások és az ingyen pogácsa közötti legrövidebb utat, most azonban lépni is alig lehetett, a jókora termek zsúfolásig teltek a meglepően élénk közönséggel. Pedig még pogácsa sem volt.
Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója nem is fukarkodott a nagy szavakkal. A régióban ilyen átfogó Baselitz-kiállítást még soha nem rendeztek – hangsúlyozta. Kifejtette, az Újrajátszott múlt a nagy kortárs német képzőművészek előtt tisztelgő sorozatba illeszkedik, Uecker és Immendorff után most egy igazi világsztár, Georg Baselitz került terítékre. – Az előző két tárlat is fontos volt, ám a nemzetközi összefogással, a Goethe Intézet segítségével megvalósult jelenlegi kiállítás egy magasabb osztályba lép. Az Újrajátszott múlttal olyan élményben lehet része a magyar közönségnek, amelyet eddig csak a világ legjelentősebb múzeumai kínáltak számukra.