A sakkjátékhoz, amint a szerelemhez is, nélkülözhetetlen a partner, hogy ne váljunk automatává, puszta robottá, s ezáltal végül embertelenné – írta Stefan Zweig itthon talán legismertebb, Sakknovella című művében. A világhírű író, a két háború közti időszak egyik legnevesebb alkotója egész életében azt kutatta, miként kerülhetjük el, hogy embertelenné váljunk. Amikor minden kísérlete kudarcba fulladt, és a világra borult sötét éjszakából nem látta a hajnalpírt, egyetlen kiutat talált: véget vetett az életének. A mérget hosszú időn át a zsebében hordta, egészen 1942. február 22-éig. Feleségével, Charlotte Altmann-nal együtt barbituráttúladagolásban hunytak el. Másnap találtak rájuk petrópolisi otthonukban, az ágyban feküdtek egymás karjaiban.
Stefan Zweig műveit sokan feldolgozták már, az osztrák író világát legutóbb Wes Anderson 2014-es filmje, a Grand Budapest Hotel idézte meg. A Zweig novelláin alapuló alkotás az amerikai rendező saját bevallása szerint is több egyszerű tiszteletadásnál, voltaképpen teljes passzusokat emelt át a novellákból. Talán ezzel magyarázható, hogy a színpompás ornamentikából kibontott tragédia minden korábbinál elevenebb módon ragadta meg Zweig alakját. Hiszen a műveknél mi alkothat teljesebb képet egy íróról?
Stefan Zweig – Búcsú Európától (Vor der Morgenröte) címmel ezen a héten mutatják be a mozikban a Zweig utolsó éveiről szóló, osztrák-német-francia koprodukcióban készült filmet. Maria Schrader alkotása az író emigrációjának állomásait mutatja. A felvillanó jelenetek mintha egy monumentális film kiragadott részletei lennének: a mondat közepén kapcsolódunk be, és nem várjuk meg, amíg a gondolatmenet végére érnek, megyünk is tovább. Ez a dramaturgiai eljárás azt a kellemetlen érzést keltheti a nézőben, hogy ő csupán voyeurként pillant be a kulcslyukon, és így kapja el Stefan Zweig életének intim pillanatait. A gesztussal a valósághoz is közelíthetnénk, ha nem épp az lenne a rendező szándéka, hogy az író életét példabeszédként tálalva elszakadjon a hagyományos életrajzi filmektől.