Még elkél némi élet az avarokba

Jó irányba mutat a Magyar Nemzeti Múzeum időszakos tárlata, de még több kell a fiatalok lenyűgözéséhez.

Balogh Roland
2017. 03. 24. 20:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A népvándorló népek élete nem volt játék és mese. Semennyire sem. Évszázadokig izzadtak egy oltári nagy sakkpartin Európa északi, illetve keleti felében, kívül a nagy római limesen (szárazföldi) vagy ripán (folyami határ), kinek hogy tetszik. Egymást tologatták balra, jobbra, ide-oda.

Üdvözlet a barbaricumban: a Rajnán és a Dunán innen. Kelták, mindenféle germánok, például szarmaták, netán markomannok. Hosszú időn át ők néztek farkasszemet az ezüstsasokkal. Aztán jöttek a hunok, a gepidák, a longobárdok meg mindenféle gótok. Megbirkóztak a gladiustengerrel (a római légiósok rövid kardja). Majd érkeztek az avarok, miközben éltek még a Kárpát-medencében szép számmal szlávok és bolgár-törökök, olykor pedig bekukkantottak a görögül büszkén magukat rómainak nevező bizánciak.

Pannonia feladása után, az V. század második felétől tovább fokozódott a multikulti, az ember csak kapkodhatta a fejét. Megszűnt a klasszikus városi civilizáció, elapadtak a források, eldugultak a vízvezetékek, a kikövezett utak alatt futó csatornák, no meg az aquincumi római közlatrinák, hogy a közfürdőkről ne is beszéljünk! Lettek helyette sátrak, ridegtartásban állatok, csordák, sztyeppei népek. Fura szerzetek ontották nyilaikat, fosztogatták az aranyban dúskáló városokat nyugaton és a Keletrómai Birodalomban. Görögül, latinul nemigen tudtak, elvették hát, ami a városi puhányoknak „nyilván” nem kellett.

Ebbe az átalakuló világba kalauzol a Magyar Nemzeti Múzeum Életre kelt avarok című időszakos tárlata. Illetve hogy pontosak legyünk, egy apró szeletét bemutatva próbálja meg képbe helyezni a látogatókat április 9-ig.

A kiállítás két leletegyüttesen keresztül – két germán hölgy és egy tekintélyes avar harcos sírmellékleteit felhasználva – az interaktivitásra fókuszál (ahogy ismertetőjükben írták), s ezt a társadalmi, vallási vagy épp éghajlati szempontból is változó, a kora középkor irányába mutató közeget kívánják átélhetővé varázsolni. Mielőtt kiveséznénk – nem szakmai, inkább fogyasztói, felhasználói szemmel – a tárlatot, azt is érdemes jelezni, hogy az Életre kelt avarok a Connecting Early Medieval Collections (CEMEC) (amely hét ország régészeit, szakembereit felölelő uniós kutatási program) egyik kisebb, regionális bemutatkozója.

No, ami magát a kiállítást illeti, a beharangozó alapján valahogy több interaktivitást képzeltem el. Valami olyasmit, mondjuk, amit kisöcsémmel álmodtunk meg még 1996-ban, hogy egy virtuális szemüveggel (VR) egy olyan térben repülünk, amit ugyan megérinteni nem, de talán bejárni bejárhatunk. Persze ilyesmiről még (mindig) nincs szó, de a három teremben így is elfért volna például több virtualitás.

A két, Kölkeden előkerült germán hölgy egy-egy aranyékszerének a holografika irányába hajló bemutatása izgalmas, csak éppen jó lenne, ha a hozzá tartozó szöveg akkor indulna el a hangszóróból, amikor fejünkre tesszük a fejhallgatót, s nem egy folyamba kellene becsatlakoznunk, egyrészt mondjuk a bemutató kellős közepén, másrészt teszem azt angol nyelven. A legizgalmasabbnak tűnő attrakció – amiben egy táblagéppel lehet párba állítani egy-egy korszaknak a Földközi-térségben más-más helyén lévő tárgyait – sajnos épp nem működött. Kár. Mert pont az ilyen megoldások lehetnének igazán csábítók. Az, hogy a még a XIX. század közepén Kunágotán feltárt, Bizáncot is minden bizonnyal megjárt avar harcosról készítettek egy életét bemutató (fiktív) animációt, s azt folyamatosan kivetítik, igazán szuper. Tetszetős a grafika is, csak ne üvöltené be az egész teret, az ugyanis picit zavaró. Valahogy nehéz másra összpontosítani, például a tárgyak leírásaiban elmerülni. Azonban a síregyüttes tárgyi hagyatéka szép lenyomata annak az anyagi kultúrának, amibe bekukucskálhatunk.

A kiállítás leghatásosabb része az utolsó teremben vár, ahol a harcos aranylemezekkel ékesített kardjának történetét ismerhetjük meg egy kisfilmen keresztül. Ez a pár perc tényleg magával ragadó volt. Főleg az aranylemezek története miatt. Azok ugyanis egykor egy bizánci ládikát díszítettek, s később egy rablóhadjárat után feszegették le onnan, hogy végül az ominózus kardra kerüljenek. Ez a genezis nemcsak régészeti szempontból érdekfeszítő, de egyúttal rávilágít azokra a hétköznapokra, amelyeket a kalandozó hadjáratok váltottak „aprópénzre”.

Ha összegezni kell, akkor azt mondhatom, hogy az irány jó, de valahogy még több érdekességre, XXI. századi gondolkodásra lesz szükség ahhoz, hogy ne csak szakmabelieket vagy a régészet és a történelem iránt komolyan érdeklődőket, hanem mondjuk egy szertelen tizenévest is grabancon tudjon ragadni és magához húzni egy-egy ilyen kiállítás. Ha pedig az ember már ott jár, s korábban még nem látta, érdemes betérnie a Kárpát-medence történetét bemutató állandó kiállításra is, amelyben ugyancsak belebotolhatunk némi interaktivitásba – már ha éppen kétoldalú a kommunikáció, és nem csupán csak mi tudjuk szidni a rendszert, amiért egy eszköz nem működik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.